"Základní podmínkou bylo dokončení podzemní práce na kolektorech, teď mohou začít úpravy na povrchu. V příštím roce by mělo být vydáno stavební povolení, co nejdříve poté chceme zahájit práce," upřesnil starosta Prahy 1 Filip Dvořák.
Náměstí přívětivější pro chodce
Co se má zlepšitChodníky se rozšíří na dvojnásobek své dnešní plochy |
Náměstí bude po úpravách přívětivější pro chodce, protože se chodníky rozšíří na dvojnásobek své dnešní plochy. Na každé straně vyroste nové stromořadí, pro pohyb aut zůstane v každém směru pouze jeden pruh.
Auta už na náměstí parkovat nebudou, zmizí v podzemních garážích. Tramvajové koleje, které původně měly středovým pásem náměstí vést až k ulici Na Příkopě, tu nebudou.
Historie náměstí1348 Karel IV. založil Nové Město pražské, jehož plán obsahoval i Koňský trh na místě dnešního náměstí. BUDOUCNOST |
Projekt, který by v ideálním případě mohl být hotov ještě v roce 2011, však může narazit na některé problémy. Tím prvním jsou podzemní garáže přibližně pro 150 aut, které nahradí stávající parkovací místa u chodníků v dolní části náměstí.
Garáže mají vzniknout pod chystaným obchodně kancelářským komplexem budov mezi Jindřišskou a Panskou ulicí, který chystá společnost Welwyn Company.
"Kvůli současné hospodářské krizi se ale stavba zastavila, to zdrží obnovu dolní části náměstí možná o rok," odhadoval Dvořák.
Složité bude podle něj také zajistit financování samotných úprav, které přijdou zhruba na 80 milionů korun. "Podle mého názoru by se na akci mělo ze tří čtvrtin finančně podílet město," prohlásil Dvořák.
Magistrát však v rozpočtu na příští rok s investicemi do rekonstrukce náměstí nepočítá. Primátor Pavel Bém, který v červnu sliboval zahájení prací příští rok, včera MF DNES neodpověděl, jen odkázal na tiskového mluvčího.
"Praha 1 zatím nevznesla na rozpočet Prahy žádný finanční požadavek," prohlásil mluvčí Jiří Wolf.
Zatím tedy není jisté, zda a kdy na projekt peníze budou.
Stromořadí místo parkovištěPlány na zlepšení nelichotivého stavu náměstí má město vymyšlené, jejich uskutečnění ale vázne. 1. Magistrála do tunelu "Vše je závislé na dokončení severozápadní části městského okruhu s tunelem Blanka," prohlásil primátor Pavel Bém. Tu město původně plánovalo na rok 2011, nedávno však vyšlo najevo, že se o rok zpozdí a nebude hotova před koncem roku 2012. S magistrátem se navíc dohaduje Praha 2, která by chtěla tunel výrazně delší, jež by celou akci prodražil. 2. Náměstí pro lidi "Momentálně v horní části náměstí probíhají průzkumné práce, s úpravami se začne určitě výrazně později než v dolní části," řekl starosta první městské části Filip Dvořák. 3. Hazard? Věc ministerstva "Ta situace je nepřijatelná, připravili jsme návrh novely zákona, která by městu umožnila počet terminálů regulovat," uvedl náměstek primátora Rudolf Blažek. Poslanci by ji podle jeho představ mohli projednat ještě před jarními volbami. 4. Policistů prý přibylo 5. Stánky zůstanou |