"Takový byl cíl, ale realita je bohužel jiná. Nyní je vyloučeno spustit provoz pražského mýtného systému ke konci roku," přiznal primátor.
Potíž je prý v technické náročnosti systému a také v tom, že výběr peněz za vjezd na veřejné komunikace nemá oporu v legislativě. Magistrátní právníci se dlouhé měsíce snažili najít díru v zákoně, která by umožňovala obcím vybírat mýtné, ale nepochodili.
Závěr je jediný: musí se změnit zákon, jinak se pražský projekt nepohne z místa.
Pro a proti mýtnému v centru PrahyTři varianty, jak a kde vybírat mýtné |
Co to znamená? Že i kdyby existoval návrh takového zákona, bude trvat minimálně šestnáct měsíců, než by mohl vstoupit v platnost. Volby a výměna poslanců samozřejmě celý proces ještě více zdrží.
"Pokud vezmeme v úvahu, že část rozhodnutí není v našich rukou, a budeme realisté, může být mýtné zavedeno v plném provozu do dvou let od schválení hlavních závěrů projektu," počítá Bém.
To znamená, že pokud by poslanci měli vůli vyjít Praze vstříc a zákon by schválili, nejdříve díky mýtnému ubude aut v centru až někdy v létě roku 2012.
"Nám jde sice o rychlost, ale nechceme hledat žádnou právní kličku. Máme zájem prosadit kvalitní legislativu, která by tuto oblast řešila nejen pro Prahu," vysvětluje primátor, proč vzdali hledání ve stávajících zákonech.
Město nyní uvažuje i o tom, že návrh zákona vypracuje samo.
Londýn od mýtného pomalu ustupuje
Praha si od zavedení poplatku za vjezd do centra slibuje pokles počtu aut v ulicích. "Při poplatku ve výši 120 korun by došlo k poklesu 20 procent," nastínil Bém, který se inspiroval v Londýně či Stockholmu.
"V Londýně byl vjezd do centra zpoplatněn v roce 2003 kvůli neúnosné dopravní situaci, kdy průměrná rychlost automobilů byla kolem 15 kilometrů za hodinu. Mýtné snížilo počet aut o 18 procent," uvedl na konferenci v Praze před třemi roky Peter Vine ze společnosti Transport for London, která se výběrem poplatků zabývá.
Jenže letos je už situace jiná. Řidiči se nehledě na mýtné začali do centra vracet a Londýn část zpoplatněné zóny zrušil.
"Hledáme nové cesty, jak město zbavit kolon. Investujeme do častějších spojů metra, lepšího řídícího dopravního systému a také stavíme novou linku mezi západem a východem města," řekl MF DNES starosta Londýna Boris Johnson.