Pouze zareagoval na sypač, který blokoval levý jízdní pruh. "Ten jeho šofér se motal mezi auty v jiném pruhu, vůbec neseděl za volantem. Na dálnici byl sníh, vůbec to nebylo posypané. I kvůli tomu jsem ale jel tak šedesátkou," popisuje muž, který sám celý život pracuje jako řidič z povolání. - čtěte také Kolaps na D1: Nehody uvěznily v autech tisíce lidí
Firemní Škodu Octavia podle svých slov ještě přibrzdil o kolo avie, která jela v pravém jízdním pruhu. Pak dostal hodiny a skončil otočený o 180 stupňů. "Potřeboval jsem se o ten náklaďák trochu přibrzdit, abych nešel do zdi. Vpravo byla kolona, takže jeli krokem. Když jsem se pak otočil, měl jsem ale jenom ťuklý blatník," popisuje Fiala.
Vše se podle něj změnilo až ve chvíli, kdy do jeho stojícího auta narazila modrá Felicie Combi. Ta služební Octavii odmrštila na odstavený sypač. Co se stalo dál, netuší.
"Vyvalily se airbagy, narazil jsem si hlavu, crčela mi z ní krev. Odvezli mě sanitou do nemocnice na šití a nikoho už jsem neviděl. Sedělo nás tam sice pět, v takové chvíli se ale moc nebavíte, každý má svůj problém," vysvětluje Fiala.
Podle policistů následovala série 93 dopravních nehod. Nabouraných při ní zůstalo celkem 231 automobilů. Hlavní spojnice Brna a Prahy se změnila na obrovské vrakoviště. A dálnice zůstala zablokovaná v obou pruzích na dlouhé hodiny.
Záchranáři asi 20 tisícům uvězněných motoristů roznášeli deky a čaj. Vše totiž komplikovala sněhová vánice.
Fiala tvrdí, že policisté kryjí kolegu
Podezření z trestného činu ublížení na zdraví si od policie vyslechlo osm lidí. Jen jediného ale policisté stíhají - právě Miroslava Fialu, ostatní případy policisté odložili.
"Obviněný nepřizpůsobil rychlost jízdy stavu silnice. Nestačil zareagovat na maják sypače před ním a postupně narazil do několika aut," popsala jihlavská policejní mluvčí Jana Kroutilová s tím, že jeden z vozů pak přimáčkl řidiče sypače a způsobil mu těžké zranění.
Podle policie za to může Fiala. Ten ale tvrdí, že sypač žádný maják zapnutý neměl. A že policisté z dálničního oddělení z Velkého Beranova kolegu silničáře, který podle něj nehodu zavinil, kryjí.
Rok po nehodě je dálnice bezpečnější
Policisté i ministerstvo dopravy ale uklidňují - rok po největší havárii v zemi je dálnice D1 bezpečnější. Přibylo zde 22 tabulí, které řidiče informují o aktuální dopravní situaci, ale i detektory upozorňující na kolony. Na portálu www.dopravniinfo.cz jsou informace o provozu na D1, funguje i jednotný meteorologický systém, přibýt má policistů.
"Pokud ale řidiči nepřizpůsobí svou jízdu, situace se může opakovat," varuje mluvčí ministerstva dopravy Martin Kupka.
Fiala: "Tu havárii jsem nezavinil"Podle policie jeho neopatrná jízda ve firemní octavii loni v březnu stála na začátku hromadné nehody na dálnici D1, po níž se více než dvě stovky aut poskládaly přes sebe jako rozbitá autíčka na nefunkční autodráze. Co říkáte na to, že vy jste jediný viník největší nehody u nás? Podle policie jste ale nepřizpůsobil jízdu stavu silnice a přehlédl jste majáček toho sypače. A pak narazil do dalších vozidel. Právě kvůli zranění řidiče toho sypače vás teď policie stíhá. Na policii jste ale asi vypovídal, ne? Už jste někdy boural? Víte, že můžete přijít o práci? Nebo skončit ve vězení? |