Na trati z Ostravy-Poruby přes Vřesinu, Krásné Pole až do Zátiší na Opavsku se v dubnu srazily dvě tramvaje. Při nehodě zemřeli tři lidé a více než čtyřicet cestujících bylo zraněno. - více o tragédii čtěte zde
Na Dopravní podnik se hned snesla kritika, že na jednokolejce nechal veškerou zodpovědnost za cestující na řidičích. Jeden udělal osudovou chybu a neštěstí bylo neodvratné. Manažeři slíbili, že moderní zabezpečení bude do konce prosince.
"Jenže bohužel se tak nestane a ani neumím říct, kdy se to podaří. Technologii můžeme namontovat brzy, ale brzdí nás stavební povolení a jednání s vlastníky pozemků," řekl ředitel Dopravního podniku František Kořínek.
Z výběrového řízení na dodavatele zabezpečovacího zařízení, které by vypnulo napájecí proud tramvajím v okamžiku, kdy by vyjely proti sobě, vzešla vítězně pražská společnost AŽD. Ta měla vyřídit i všechna povolení.
Nutný je souhlas stovky majitelů pozemků
Před několika týdny však firma Dopravnímu podniku oznámila, že zařízení povede podél celé trasy, a stavební úřad proto vyžaduje normální povolovací řízení, což bude velmi náročné.
"Linka vede přes tři okresy a musíme získat souhlas stovky majitelů dotčených pozemků. Další čtyři stovky pak s těmito pozemky sousedí," sdělil Kořínek.
Uvedl, že už nyní vědí o tom, že někteří vlastníci budou dělat potíže. "Například nesouhlasí s tím, abychom odkoupili potřebných pár metrů, ale nabízejí celý pozemek," konstatoval.
Na dotaz, jestli se moderní jištění provozu na jednokolejce objeví příští rok, ředitel Kořínek jen poznamenal: "Bylo by ode mne hodně troufalé, kdybych nyní cokoliv odhadoval." Situaci komplikuje i skutečnost, že část pozemků vlastní státní Lesy ČR, takže dopravce potřebuje povolení ministerstva zemědělství.
Povolování se nedá urychlit
Cestující na lince doufají, že si řidiči tramvají dají pozor. "Tramvaje jezdí pomaleji a řidiči jsou po dubnovém neštěstí více opatrní. Ale stejně se mezi lidmi říkalo, že to Dopravní podnik nestihne. Takže to až takové překvapení není," komentoval Tomáš Nedorost, který pětkou jezdí z Ostravy do Vřesiny.
Primátor Ostravy Petr Kajnar o nesplněném slibu ví, ale jak řekl, není v jeho silách něco změnit. "Je mi to líto, ale povolovací proces nelze nijak urychlit."
Vzápětí se ale sám sebe zeptal, jestli by nebyl vhodnější zabezpečovací systém, který by několikakilometrový kabel, a tedy ani zdlouhavé schvalovaní, nevyžadoval.
"Ale neumím posoudit, nakolik je jaká varianta proveditelná a vhodná." Ředitel Dopravního podniku odmítl, že mohli vybrat méně náročné zabezpečení. "Výběrovému řízení jsme věnovali několik měsíců, všechny návrhy důkladně posoudili nejen cenově, ale i podle velkého množství dalších podmínek," řekl Kořínek.
O pokutě se teprve rozhodne
Řidiči tramvají se nyní před každým vyjetím na jednokolejku musí hlásit dispečerovi, na nutné křižování s protijedoucí soupravou upozorňuje i světelný signál.
"Kdyby se řidič neohlásil, tak by dispečer provoz na trati zastavil. Ale pochopitelně pořád zůstává ve hře lidský faktor," připustil ředitel.
Dopravnímu podniku hrozily dvě pokuty za to, že neohlásil dvě vyjetí tramvají proti sobě, která se stala ještě před nehodou. Tehdy řidiči stačili včas zastavit, v dubnu už ne.
První milionovou pokutu zrušilo ministerstvo dopravy, o druhé ve výši dvě stě tisíc korun není rozhodnuto. "Verdikt padne do konce roku," uvedl mluvčí ministerstva Karel Hanzelka. Chybujícího řidiče Petra Hrocha čeká soud a hrozí mu deset let vězení. První stání začne 6. ledna.