"Možná existují ještě nějaké nám neznámé snímky, jejich počet však jistě nebude podstatný," připustil jeden z autorů nezvyklé monografie Jiří Zahrádka.
Největší vstupní kapitolu, která přehlíží všechny Janáčkovy portréty, považuje Zahrádka také za nejdůležitější. První zpodobnění zachycuje Janáčka v jeho dvaceti letech.
Milým paradoxem je, že snímek zachycuje mladíka se skřipcem na nose, ačkoliv jej nikdy nenosil. Janáčkův obličej mnohem později zachytily slavné ateliéry Jana Langhanse, Františka Drtikola či Karla Stoklase.
Luhačovice i Německo
Názvy dalších kapitol mapují Janáčkovu životní i uměleckou pouť. Nesou výmluvné názvy jako Brno, Hukvaldy, Praha, Luhačovice, Písek, Slovensko, Benátky, Anglie či Německo. Zvláštní oddíl tvoří záběry z Mistrových návštěv v Písku, kde žila jeho milovaná Kamila Stösslová.
Jméno této múzy zbožňované Janáčkem v pozdním věku figuruje také v oddíle s jistými fotografickými kuriozitami. Patří k nim rentgenový snímek skladatelovy pravé ruky s prstýnkem, který dostal právě od své lásky.
V úctyhodné čtyřsetstránkové knize najdou zájemci také velmi pečlivý popis každého snímku. Kniha bude za 460 korun v muzeu i běžné distribuci.