S omezení jízd kamionů pomocí mýtného souhlasí podle Jakubkové řada poslanců.

S omezení jízd kamionů pomocí mýtného souhlasí podle Jakubkové řada poslanců. | foto: Profimedia.cz

Páteční jízdy kamionů omezíme vyšším mýtným, navrhuje zelená poslankyně

  • 92
Páteční zákaz jízd kamionů, který vláda už dva roky slibuje, nakonec může úplně padnout. Tým poslankyně Strany zelených Věry Jakubkové totiž dohodl s dopravci kompromisní variantu, podle níž by v pátek nákladní vozy platily vyšší sazbu mýtného, zákaz jízd by se jich však netýkal.

"Je to rozumné, pojedou jen ti, kdo skutečně musí," uvedl k plánu tajemník svazu dopravců Česmad Bohemia Martin Špryňar.

Dopravci i Jakubková přitom tvrdí, že pro návrh existuje ve Sněmovně dostatečně silná podpora. V prvním čtení by se o zákonu mohlo hlasovat už dnes.

Současná verze návrhu sice počítá s pětihodinovým pátečním zákazem, Jakubková však počítá s tím, že se při projednávání ve výborech, které následuje po úspěšném prvním čtení, změkčí právě na dražší jízdu.

"V páteční regulaci vyšším mýtným existuje shoda napříč stranami, ještě se však diskutuje o tom, jak by vypadal zákaz během víkendu," řekl Jakubková.

Jako nejpravděpodobnější se zatím jeví "rakouská" varianta – nákladní auta nad 7,5 tuny by nesměla vyjet od sobotních 15. do nedělních 22. hodin. 

Páteční zákaz by však zcela nezmizel. Zachoval by se současný prázdninový zákaz, kdy kamiony nesmějí na dálnice a hlavní silnice mezi 17. a 21. hodinou.

Řebíček prosazuje zvýšení počtu výjimek
"Nyní hledáme řešení, jak by bylo možné páteční provoz regulovat také na silnicích, kde se mýtné neplatí," doplnila Jakubková.

Ta ze své původní verze, která zakazovala jízdu TIR v pátky od 15 do 20 hodin, ustoupila, protože neviděla šanci, jak striktní zákaz prosadit. Její návrh se přitom může ve Sněmovně potkat s vládní verzí, kterou by měl ministr dopravy Aleš Řebíček přinést na jednání kabinetu příští pondělí. Ta zakazuje jízdu v pátek mezi 15. a 18. hodinou, ale ani to by dopravcům nakonec zřejmě příliš nevadilo.

"Máme informace o tom, že by se výrazně rozšířilo množství případů, kdy je možné jet i v době zákazu," říká Špryňar.

Už nyní počet výjimek přesáhl tucet – jde třeba o přepravu rychle se kazícího zboží, materiálů pro stavby či pohonných hmot na pumpy.

"Rozšíření zákazu by vyvolalo celou řadu nových situací, které musí být pro případ potřeby ošetřeny výjimkou," potvrzuje nárůst jejich počtu ministr dopravy Aleš Řebíček.

Bursík slevuje ze svých ze slibů před sjezdem
Dopravci považují vládní verzi za nepropracovaný návrh, jehož smyslem je především vyhovět požadavkům ministra životního prostředí Martina Bursíka. Vláda totiž uskutečnila svůj slib na zavedení zákazu těsně před sjezdem zelených, na němž ministr a šéf strany Martin Bursík obhajoval předsednické křeslo. - čtěte o Bursíkově předvolebním trumfu

Bursík přitom stále počítá s tím, že nakonec bude přijat vládní zákon. Na sklonku léta dokonce podmiňoval svoje další setrvání ve vládě tím, že zákon začne platit od začátku roku 2009. Nyní již ze své ostré rétoriky ubral.

"Z výsledků jednání vlády vyplyne i odhad délky schvalování, a tedy i začátku účinnosti novely," uvedl k možnému začátku platnosti vládní úpravy.

Jasný zákaz, který chystá vláda, však bude hůře hledat podporu ve Sněmovně. "Pokud se ji ministrovi Řebíčkovi podaří vyjednat a omezení bude dostatečné, tak svůj návrh stáhnu," připomněla svůj dřívější slib poslankyně Jakubková.