Naposledy tak učinil v roce 2000, kdy jízdné zvýšil ze 17 na 22 korun. Taxikáři magistrát stále hlasitěji upozorňovali, že realita se od té doby změnila a cena jízdného už nepokrývá jejich vynaložené náklady.
"Udělali jsme novou kalkulaci, zohlednili do ní například cenu pohonných hmot, nutné platby za automobil, inflaci, povinné pojištění a vyšla nám částka necelých pětadvacet korun," tvrdí ředitel magistrátu Zdeněk Zajíček.
Magistrátní úředníci nechtějí zvyšovat cenu jízdného bez toho, že by se do té doby výrazně zlepšila kvalita taxislužby. "Do konce roku je relativně dost času na to, aby taxikáři mezi sebou dokázali vytvořit prostředí, které z jejich řad vypudí podstatnou část nepoctivců," upozornil Zdeněk Zajíček s tím, že už nyní je patrný pozitivní trend v tomto ohledu.
Kolik stojí jeden kilometr v Praze? |
- Halotaxi - 19 Kč - Profitaxi - 20 Kč - Taxi Lukas - 22 Kč - Taxi A - ABA and EMA - 17,90 Kč přes dispečink, na ulici 22 Kč - Taxi Procházka - 22 Kč - Taxislužba Sedop - 19 Kč |
Stejného názoru je i Pavel Pavlát, předseda Cechu taxi Praha. "Nejen my, ale i dva na sobě nezávislí soudní znalci vypočetli, že reálná cena za ujetý kilometr pro taxikáře, který musí splácet vůz za půl milionu korun, je v Praze čtyřicet korun," uvedl.
Protože tomu tak není, hodně taxikářů je nucených si různými způsoby přilepšit, například i předražováním jízdného.
Řidiči žádají zvýšení jízdného, ale mnozí jezdí i za méně, než stanovuje současný předpis
Většina pražských taxikářů nabízí klientům ještě nižší cenu jízdného, než je magistrátem povolených dvaadvacet korun za ujetý kilometr. Zároveň si stěžují, že ani účtování maximální ceny jim nedovolí pořídit si pro své podnikání a pro větší komfort klientů nový vůz alespoň střední třídy, který stojí zhruba půl milionu korun. "Jsou do toho tlačeni konkurencí. Je to záležitost zejména radiodispečinků, pro které jezdí asi osmdesát procent taxikářů," říká Pavel Pavlát, předseda Cechu taxi Praha.
Jak je to možné? "Naši řidiči jsou hodně vytíženi, máme hodně objednávek. Tím si můžeme dovolit stlačit cenu dolů," tvrdí Jiří Kvasnička, jednatel firmy AAA Radiotaxi. Taxikáři, kteří pro ni jezdí, nabízejí zákazníkům cenu 19,90 koruny za každý ujetý kilometr.
Jinde jsou taxi levnější |
Cena taxislužby v Praze je vyšší než v ostatních městech republiky. Tam místní podmínky nedovolují žádná zdražení. V Táboře jezdí kolem dvaceti vozů taxislužby, což plně pokrývá potřeby města i přilehlých vesnic. Jízdné za kilometr se pohybuje těsně pod hranicí dvaceti korun, tržba za jednu jízdu však dosahuje pouze padesáti až sta korun. "Lidé to tu znají, raději se přiblíží autobusem, aby za taxi zaplatili méně," vysvětluje Jan Maštěra, taxikář z Tábora. "A nakonec ještě smlouvají," dodává. Olomouc je sice větší, cena za jeden kilometr však též většinou nepřesáhne dvacet korun. "Zdražit nemůžeme, lidé by s námi přestali jezdit. Už takhle nás přestaly používat firmy, pražské taxíky nám pokazily jméno po celé republice," stěžuje si provozovatel taxislužby v Olomouci Miroslav Bartoš. "Ale co se děje s jízdným v Praze, to se tady stát nemůže," brání své kolegy z města. V Benešově je situace obdobná, ceny se pohybují kolem šestnácti korun za kilometr a zdražení nepřichází v úvahu. "Uživíme se," konstatuje Vojtěch Plaček, taxikář z Benešova. Jeho cena je podstatně nižší než ta pražská a díky vzdálenosti k hlavnímu městu může pražským taxislužbám konkurovat. "Proč by měl někdo jet z Prahy do Benešova za 1500, když se mnou ho to vyjde na 800 korun," vysvětluje. |
To si myslí i Pavel Pavlát z Cechu taxi Praha. "Při ceně jízdného dvacet pět korun za kilometr je taxikář odsouzen k živoření. Řada z nich si potom přilepšuje předražováním. Já jsem zastáncem volné tvorby cen," podotýká Pavlát s odkazem na vlastní zkušenosti.
Podle ředitele magistrátu Zdeňka Zajíčka zkusil úřad uvolnit cenu jízdného v taxislužbě před šesti lety. "Nic to nevyřešilo. Hodně taxikářů dál okrádalo, a to hlavně zahraniční turisty," tvrdí. S tím však Pavlát nesouhlasí. "Jen asi sto padesát taxikářů z více než dvou tisíc výrazně předražovalo. To opravňuje k tvrzení, že volná cena se osvědčila," míní.
S jejím opětovným zavedením magistrát nepočítá. "Uvažujeme však o tom, že maximální cenu jízdného bychom upravovali každý rok podle nárůstu inflace a cen pohonných hmot. Dosud to bylo až po narůstajícím tlaku taxikářů," řekl Zdeněk Zajíček. "Dílčí zlepšení to samozřejmě je, ale v zásadě to celý problém nijak neřeší," reagoval na Zajíčkovo tvrzení Pavel Pavlát.