Kolaps, panika a hřebíky kazily rallye

  12:52
Mladá Boleslav - Po dvou letech se centrum jednoho z nejprestižnějších motoristických podniků u nás - Rallye Bohemia přesunulo do Mladé Boleslavi. Start i cíl osmadvacátého ročníku velmi známé soutěže se tak vrátil do míst, kde závody začínaly i končily prvních pětadvacet let. Letošní ročník dostal na starosti nový pořadatel Motorsport Běla a na pozici hlavního sponzora se objevila opět automobilka Škoda. Na start se postavila posádka z mistrovství světa a na nezájem diváků si soutěž rozhodně nemohla stěžovat. A jaká vlastně byla letošní Bohemka?

Určitě byla dramatická, líbivá a obtížná jako vždy. Letos sjelo z rampy sto dva posádek a do cíle dorazila přesně polovina. A co bylo dál?

Zachovejte paniku

Příznivý dojem z Rallye Bohemia pokazily snad jen dvě události. Jedním z nich byl téměř dokonalý dopravní kolaps v průběhu první etapy a druhým podivná informovanost traťových komisařů, kteří zdárně šířili mezi lidmi paniku a lživé informace.

Za dopravní kolaps můžou sami pořadatelé, kteří se pro účastníky soutěže snažili připravit trať bez zbytečného protahování. V tomto případě ale mohli více zauvažovat.

Stále stoupající obliba automobilových soutěží a účast posádky z mistrovství světa totiž přilákala k trati statisíce diváků, kteří se v průběhu závodu mezi jednotlivými rychlostními zkouškami pohybovali co nejkratší cestou a tedy po silnici mezi Železným Brodem a Tanvaldem. Bohužel byla tato silnice určena také pro přesun servisních doprovodů a rovněž pro samotné startující posádky.

Navíc nevhodně umístěné zákazové dopravní značky doplněné na několika místech bystrým okem policisty nedovolovaly divákům sjet z hlavní silnice a odstavit vozidla na vedlejší cesty. Tak byly automobily fanoušků ponechávány na krajnicích velmi frekventované komunikace a zúžená cesta zpomalovala dopravu obohacenou v souvislosti se začátkem prázdnin.

Naštěstí nedošlo k žádné větší  dopravní nehodě, přestože řada neukázněných řidičů často předjížděla v protisměru i v nepřehledných místech. Překvapivě bez větších potíží mohli projíždět ucpanou silnicí sanitní vozy.

Nepochopitelné je ovšem šíření nepravdivých informací prostřednictvím traťových komisařů. Do éteru na čtvrté rychlostní zkoušce se tak dostala zpráva o tragické kolizi jedné z posádek. „Někdo je tam mrtvý. Je to prý v místech jako před dvěma roky, kdy se zabil Vlasta Kalina. Určitě to není divák, ale nevíme kdo to je,“ uvedl pořadatel s vysílačkou ve Velkých Hamrech a nedokázal sdělit, která z posádek havarovala.

Ve skutečnosti se při odstraňování havarovaného vozidla dvojice Štěpán Vojtěch - Jiří Hradil zranil jeden z traťových komisařů. Celá záležitost mohla nakonec zůstat bez povšimnutí, ale na sedmé rychlostní zkoušce se podobná situace opakovala jen s tím rozdílem, že zde traťový komisař nahlas všem přihlížejícím sdělil: „Rychlostní zkouška je přerušna na půl hodiny. Došlo zde k havárii a jsou tam mrtví.“

Lidé se tedy začali po trati měřeného úseku vytrácet a do toho po dvaceti minutách vjela další posádka. O jejím startu traťový komisař ovšem už tak nahlas nikoho neinformoval.

Hřebíky

O celkovém vítězi Rallye Bohemia rozhodly z velké části defekty pneumatik. V průběhu téměř celé první etapy na čele startovního pole jedoucí belgická posádka Bruno Thiry - Stéphane Prevot na předposlední rychlostní zkoušce prvního dne měla dvojnásobný defekt a po výměně rezervy poslední měřený úsek absolvovala jen se třemi pneumatikami.

„Někdo tam nasypal hřebíky. Zahlédli jsme ho tam stát s koštětem, zřejmě proto, aby po našem průjezdu po sobě smetl stopy,“ říkal Thiry a hlásil, že míní odstoupit ze soutěže. „Za celou dobu co závodím se mi něco podobného ještě nestalo a dokonce jsem o tom ani neslyšel. Ke startu na soutěži v České republice mě už nikdo nikdy nepřemluví,“ uvedl dále rozhořčeně belgický pilot a po domluvě se nakonec uvolil absolvovat ještě druhou etapu.

Thiryho pronásledovatelé Roman Kresta a Emil Triner měli možnost si hřebíky v soupeřově kole prohlédnout a jen nevěřícně kroutili hlavami. Tomáš Hrdinka označil defekty za jezdeckou chybu a verzi o hřebíkách za výmysl. Sám však druhý den prorazil najednou dvě gumy a odstoupil ze druhé pozice absolutního pořadí. „Strčil jsem kola do míst, kam jsem neměl. Byla to moje chyba,“ uvedl sebekriticky.

Také Kresta „chytil“ ve druhé etapě defekt, ale výrazně tím zpomalen nebyl na rozdíl od Václava Pecha, který se do nedělní části soutěže vyspal ze všech nejlépe a začal rázně snižovat své manko. Na velmi obávaném úseku Vinec - Skalsko byl plzeňský mladík nejrychlejší o devět sekund, čímž konkurenci rázně šokoval.

Pak jej prázdná pneumatika o minutu zpozdila, ale Pech se nevzdal a další dvě rychlostní zkoušky vyhrál. Při průjezdu cílem na Skalsku byl ovšem ve smyku s vozem širší a mimo cestu zavadil zadním pravým kolem o kolejnici schovanou v trávě. Tím pro něho naděje na medailové příčky skončily.

Triumf značky

Nakonec se stala Rallye Bohemia triumfem domácí značky Škoda. Mezi továrně připravované automobily Octavia WRC Evo II posádek Roman Kresta - Jan Tománek a Bruno Thiry - Stéphane Prevot se na stupně vítězů vklínila privátně zajišťovaná Octavia WRC Evo I s dvojicí Emil Triner - Miloš Hůlka, která ještě před dvěma lety v barvách týmu Škoda Motorsport startovala v mistrovství světa.

Největší favorit soutěže Thiry jel v klidu a čistě, ale překvapením bylo, že za ním Kresta zaostává jen s minimálním rozdílem přestože spolujezdec Tománek prozradil, že nejedou úplně naplno. „Nechceme se nechat vyprovokovat od tak zkušeného jezdce k nějaké zbytečné chybě. Jedem na jistotu, chceme obhájit mistrovský titul a body násobené koeficientem tři jsou velmi cenné. Raději být druhý než skončit mimo hru,“ říkal Tománek.

S nevelkým odstupem za Thirym ovšem jela i celá domácí špička. Zdatně se držel Triner, Hrdinka, Pech,Gargulák, Dolák a Tomáš Vojtěch. „Bruno určitě jede jen lehce přes půl plynu. Přeci není možné, aby jezdci z českého mistrovství stačily na soupeře ze světového šampionátu,“ zaznívalo z úst fanoušků podél trati a spolujezdec Prevot to potvrzoval. „Jedeme s rezervou. Pro vaše piloty je ovšem velkou výhodou, že charakter zdejších tratí dobře znají. Proto je ten rozdíl menší, než by kdokoli očekával,“ říkal belgický navigátor.

Ve druhé etapě mohl Thiry ukázal, jak jezdí světová špička. Fanoušci očekávali, že z páté příčky zaútočí. Osmatřicetiletý pilot ale po incidentu s hřebíky ztratil chuť závodit, jel zcela volně a na stupně vítězů se dostal díky smůle soupeřů.

Tak se také dostal ze čtvrté příčky na druhou Triner. „Měl jsem více štěstí než soupeři. Je pro mě pocta, že jsem se starším modelem ve výsledcích tak vysoko a mezi továrními speciály. Nemáme sice pohár za první místo, přesto si připadám jako vítěz. Byla to palba hned od prvních kilometrů. Jelo se stále naplno,“ říkal po dojezdu příbramský soutěžák.

Hra nervů

Ve skupině N méně upravených sériových vozů byli při Rallye Bohemia diváci svědky očekávaného dramatu v souboji o první příčku v podání Václava Arazima a Miroslava Jandíka. Bez většího pobízení se do sebe oba soupeři pustili hned od prvních kilometrů. Jandík začal na prvním místě se sekundovým náskokem, ale Arazim mu vzápětí odpověděl ještě důrazněji a dostal se před zlínského mladíka o čtyři vteřiny.

Pak zase „zatáhl“ Jandík a nakonec šli oba jezdci po první etapě odpočívat a mezi sebou měli odstup devíti desetin vteřiny. Arazim byl před Jandíkem. „Nějak to není ono. Mám nové tlumiče a nějak mi to nesedí. Připadalo mi, že jsem rychlejší na užších silničkách, naopak na širších měl navrch Vašek,“ komentoval duel Jandík a Arazim hledal chyby u sebe. „Míra nám nandaval, když se jely rychlostní zkoušky podruhé. Tam jsme nějak zaspali, ale nevíme čím to bylo,“ říkla litvínovský jezdec.

Do druhé části soutěže vyjel Arazim ve velkém tempu a hned se Jadíkovi vzdálil téměř o čtyři sekundy. Na to člen reprezentačního výběru nedokázala pořádně odpovědět a Arazim poté zvýšil svůj náskok na šest vteřin.

Rozhodnout měla předposlední rychlostní zkouška a tak se také stalo. Jandík skončil v lese a Arazim si dojel pro zlatý věnec s více než dvouminutovým náskokem před Tošovským. „Byla to hra nervů. Na mokrou trať jsme nasazovali oba stejné gumy a tak rozhodovalo, kdo si na kluzkých místech lépe poradí,“ uvedl Arazim a pak dodal: „Šest vteřin náskoku, které jsme měli, mohl Mirek na téměř dvaceti kilometrech smazat, ale musel riskovat a to se mu nevyplatilo.“

Čekání

Jako šachová partie vypadal na Rallye Bohemia souboj o medailové pozice v kategorii Formule 2 pro vozy s motorem objemu do 2000 ccm a jednou poháněnou nápravou. Největší favorit Jindřich Štolfa dostal mat už na druhém měřeném úseku, když vytrhl levé přední kolo ze svého Peugeotu 306 Maxi. Jeho místo v čele šachovnicového rozestavění zaujal Jan Trajbold s kitovým Fordem Escort, za ním byl zařazen Josef Peták s objemově slabším Peugeotem 106 Maxi a pak následovali Martin Knajzl s klasickým „áčkem“ Škoda Octavia a Marián Šín s kitovou Octavií.

Rozestupy mezi jednotlivými jezdci byly ovšem od začátku natolik výrazné, že o těsném souboji se nedalo ani uvažovat a tak se čekalo na chybu soupeřů. Jakmile by některý z nich ve vzájemné partii při tahu zaváhal, mohl čekat důrazný atak soupeře zezadu.

Trajbold si sice stěžoval, že se ještě s autem učí závodit, ale výraznou chybu neudělal a nakonec vytěžil z většího výkonu svého stroje. Petáka před koncem pozlobila závada na alternátoru a protože jezdec neměl sebou v autě nářadí, hrozilo mu odstoupení. Knajzl, který sliboval jet v taktickém duchu pro body násobené koeficientem tři, mu ovšem zapůjčil ze svého nářadí kleště a pomohl příbramskému jezdci dojet.

Sám si pak oddechl, když na předposledním úseku auto otřel bez větších následků o svodidla a soutěž dokončil. „Dojeli jsme a máme body, což je pro nás důležité. Soupeři nedělali chyby a tak nám ani nedali šanci na ně zaútočit. Museli jsme vyčkávat, jiná šance pro nás nebyla, protože auta s kitovými úpravami disponují větším výkonem než naše áčko,“ říkal Knajzl a potěšila jej skutečnost, že v průběžném pořadí mistrovství republiky si upevnil třetí příčku v klasifikaci Formule 2 a ujal se vedení ve třídě A do 2000 ccm.

Výročí

Stejnou cifru jako byla velikost výročí spojená s roky značek Laurin&Klement a Škoda v motoristickém sportu vezla na Rallye Bohemia jako své startovní číslo na Škodě Felicii děčínská posádka Karel Ulbricht - Martin Vejražka soupeřící v objemově nejslabší třídě skupiny N. Tato dvojice se ve své kategorii ujala vedení ve druhé rychlostní zkoušce a poté před sebe již nikoho ze soupeřů nepustila.

„To jsme si nemohli dovolit. Dostali jsme startovní číslo sto a tím nám byl svěřen úkol vyhrát, protože když Škodovka slaví sto let v motoristickém sportu, tak to jinak být nesmí,“ říkal s úsměvem jezdec, kterému zisk šedesáti mistrovských bodů výrazně pomohlo v průběžném pořadí domácího šampionátu.

„Měli jsme vybráno několik úseků, kde jsme se rozhodli jet úplně na doraz. Na dalších místech jsme si udržovali náskok,“ uvedl dále Ulbricht a pak zase s úsměvem dodal: „Určitě dostaneme od Škodovky pochvalu, že při stoletém výročí vyhrálo číslo sto.“

Autor:

Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž

  • Nejčtenější

Výsledky MS v hokeji 2024: Pražské zlato, po 14 letech jsou Češi mistry

10. května 2024,  aktualizováno  26.5 23:17

Opět po devíti letech klání mistrovství světa pohostila Praha a Ostrava. Čeští hokejisté zakusili v...

Švýcarsko - Česko 0:2. Pastrňák utnul domácí čekání, hokejisté slaví 13. zlato

26. května 2024  8:49,  aktualizováno  23:43

Takřka čtyřicet let vyhlížel takový zážitek. V poslední květnovou neděli se hokejem poblázněný...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Švédsko - Česko 3:7. Národní tým je ve finále MS, má jistou medaili

24. května 2024  8:25,  aktualizováno  25.5 17:20

Na tento okamžik čekali čeští hokejisté čtrnáct let. Národní tým slaví postup do finále mistrovství...

Kanada - Česko 4:3P. Nejdřív vyrovnání, pak rozhodla chyba v přesilovce

21. května 2024  15:26,  aktualizováno  19:17

Defenzivně zodpovědné výkony nakonec vystřídala ve třetí třetině zběsilá přestřelka. Čeští...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Oslabení před finále. Dodatečná stopka pro Ruttu, Krejčík musel do nemocnice

25. května 2024  22:15,  aktualizováno  22:50

Národní tým se ve finále domácího mistrovství světa bude muset obejít bez Jana Rutty. Český obránce...

ONLINE: Macháč po pěti hodinách deště rozehrává první kolo Roland Garros

28. května 2024,  aktualizováno  16:12

Sledujeme online Jediný český tenista zasahuje do programu třetího hracího dne Roland Garros. Je jím Tomáš Macháč,...

Nymburský Tůma: Zažil jsem tituly v suchém triku, letošní by byl vybojovaný

28. května 2024  16:01

Nebýval zvyklý se o český basketbalový titul rvát, spíš Nymburku vzhledem k jeho kvalitě povětšinou...

Nominace bez překvapení. Na Euro míří Kuchta i Coufal, nováčkem záložník Červ

28. května 2024  14:17,  aktualizováno 

Nepřipravil žádné zásadní překvapení, spíš volil jména podle očekávání. Trenér Ivan Hašek vybral...

ONLINE: Zlatá tretra. Soutěží Švábíková, následně Ogrodníková i Duplantis

28. května 2024

Sledujeme online Světová atletická esa se zase po roce schází v Ostravě. V rámci Zlaté tretry se představí mimo jiné...

Rozdáváme mléčnou výživu ZDARMA
Rozdáváme mléčnou výživu ZDARMA

Už jste slyšeli o nové pokračovací mléčné výživě BEBA SUPREMEpro 2 určené dětem od ukončeného 6. měsíce? Nyní můžete tuto nejdokonalejší recepturu...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Zavřela jsem vagínu a už neotevřu. Když ženy žijí bez sexu a nechybí jim

Premium Stále častěji se můžeme dočíst, že lidstvo se nevěnuje své základní, přirozené potřebě – sexu. Nastupující generace...