Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Banky o malé klienty nedbají, jak by měly

  22:17
Čím více se klient v bance odchýlí od zaběhnutého scénáře "chci uložit hotovost" nebo "chci převést peníze", tím častěji a tvrději narazí na neznalost a neschopnost pracovníků u přepážek. To je podle nezávislého průzkumu společnosti Andersen Consulting rys pěti největších domácích bank, které ve velké míře poskytují služby malým klientům. Banky často nerozlišují, zda člověk přichází se stokorunou nebo milionem, jejich pracovníci přesně nevědí, jaké služby vlastně mohou nabídnout. Andersen Consulting při těchto zjištěních porovnával úroveň domácích bank s evropskými, protože stejný průzkum dělá i v dalších zemích.

"Naprostá většina problémů nemá kořeny v informačních systémech, do kterých banky masivně investovaly, ale v kvalitě přepážkových pracovníků a v řídicích postupech a schopnostech manažerů," uvedl Jiří Ron z Andersen Consulting. Průzkum se uskutečnil letos v červnu.

Při zkoumání, jak dlouho musí klient čekat, jak s ním banka jedná, ale také jak dostupná je síť poboček, vyšla nejlépe IPB. Nejhůře skončila Česká spořitelna - banka, která má malých klientů tradičně nejvíce. "IPB pro klienty dělala nejvíc. Přesto i její výsledek je velmi skromný ve srovnání s kvalitou bank v západních zemích," řekl Ron.

Proti závěrům společnosti Andersen Consulting spořitelna neprotestuje.

"Průzkum potvrzuje výsledky našich studií. Základní kameny změn již byly položeny a naši klienti si je uvědomí v příštích čtrnácti měsících," řekl předseda představenstva České spořitelny Jack Stack. Mezi další obecné syndromy zkoumaných bank patří neznalost vlastních produktů a naprostá neschopnost vžít se do situace klienta a iniciativně mu nabídnout i to, o co přímo nežádal. Zaměstnanci ani nevědí o službách konkurence. "Znalost konkurenčních produktů je extrémně špatná, a přitom je to důležité pro to, aby klient měl ve svého bankéře větší důvěru," soudí Ron.

Průzkum probíhal v pražských i mimopražských pobočkách, přičemž velké rozdíly v tomto ohledu nebyly patrné. Banky si podle studie dodnes neuvědomily, že čas strávený jejich klienty na přepážkách poboček, pro ně představuje hodnotu. Ta se může proměnit buď do vyšších zisků a spokojenějších klientů, nebo v horším případě do vyšších nákladů a znechucených zákazníků. Ilustrativní jsou citace, které při průzkumu od pracovníků bank zazněly.

"Máme tady spoustu brožur o našich produktech. Bohužel o tomhle produktu se v žádné z nich nedočtete," uvedl jeden zaměstnanec. Druhý si při vyřizování žádostí klienta ulevil: "To je strašný, já si potřebuju uklidnit nervy. To chce čokoládu!" Co se týče kvality obsluhy zákazníků, IPB vede podle studie před ostatními bankami o "koňskou délku". Výrazněji ji v tomto konkuruje pouze GE Capital Bank, ovšem její slabinou je malé spektrum nabízených produktů.

"Chcete-li investovat peníze jinak než na termínovaný nebo spořicí účet, tak neuspějete," konstatoval Ron. Naproti tomu v IPB není podle studie většinou problém od stejného pracovníka získat odborné konzultace o běžném účtu i o investování do podílových fondů.

IPB je dnes již součástí ČSOB a autoři studie vyjadřují obavu, zda se "nová banka" bude ke klientům chovat jako IPB nebo jako ČSOB. U ní totiž průzkum zjistil, že kvalita nabídky banky nekoresponduje s dojmem, který vytváří bohatý exteriér banky. "Úředníci mají relativně slušné znalosti, ale člověk má často neodbytný dojem, že je obtěžuje. Servis působil studeně, bez ohledu na to, zda jsme si přišli otevřít běžný účet pro několik tisíc korun, nebo uložit milion se zájmem o velkou, dobře zajištěnou půjčku," konstatoval Ron.

Mluvčí ČSOB Jan Stolár se snažil obavy rozptýlit. "Vždy jsme říkali, že důvodem, proč ČSOB převzala IPB, byla její kultura drobného bankovnictví i marketingová strategie. ČSOB chce převzít retailovou kulturu IPB," řekl.

Studie zkoumala banky pouze s ohledem na kvalitu přístupu ke klientům a jejich pohodlí, cena jednotlivých produktů a služeb v tomto směru neměla žádný vliv.

Pravdou přitom podle Rona je, že hodně klientů se při výběru banky rozhoduje právě podle poplatků. "Komerční banka tím řadu movitějších klientů odradila, a IPB naopak přilákala," uvedl.

Zástupci Komerční banky však závěry studie považují za neaktuální. "Od června banka prošla výraznou restrukturalizací a studie neodráží současnou realitu. Jsme přesvědčeni, že dnes bychom byli na špici," reagovala mluvčí banky Marie Růžičková.

Ron souhlasí s tím, že Komerční banka udělala v průběhu léta velký skok, ale s ambicemi prezentovanými Růžičkovou nesouhlasí. "Je možné, že by si dnes Komerční banka vyměnila místo s ČSOB, protože v červnovém průzkumu byla jen těsně za ní. Před IPB či GE Capital Bank by se ale určitě nedostala," řekl.

Spokojenost klientů si zkoumají i samy banky. Podle Růžičkové z Komerční banky vychází vlastní hodnocení lépe než ze studie Andersen Consulting. U spořitelny jsou však podle jejího šéfa Jacka Stacka výsledky obdobné. "Spokojenost klientů vyhodnocujeme a pro zlepšení situace zavádíme nejlepší z osvědčených metod v zemích Evropské unie. Také vytváříme místo ombudsmana," řekl.

Autor:

Silný vítr odfoukl letadlo od nástupního mostu

  • Nejčtenější

Koupit drahý džus, nebo vylisovat pomeranče? Spočítali jsme, co se vyplatí

6. června 2024

Z pomerančového džusu se stal exkluzivní nápoj. Litr se nyní v českých obchodech prodává za 80 až...

Minus 210 miliard za pět měsíců. Jen dvakrát Česko hospodařilo hůř

3. června 2024  14:01

Schodek státního rozpočtu za uplynulých pět měsíců letošního roku činí 210,4 miliardy, sdělil...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Dluží stovky milionů, i Gretzkému. Český nápad na pamětní bankovky zkrachoval

3. června 2024  20:04

Firma Top Legends, která prodává pamětní bankovky věnované slavným sportovcům, na sebe podala...

Neplatiče odstřihlo SVJ od tepla a teplé vody. V pořádku, uvedl Nejvyšší soud

5. června 2024

Společenství vlastníků může rozhodnout o tom, že nebude služby dodávat vlastníkům jednotek, kteří...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Z dvojích cen v Unii se zase stává téma. Nyní se proti nim bouří Nizozemci

9. června 2024

Dvojí ceny na společném evropském trhu začínají vadit už i Nizozemcům. Mnoho z nich jeho existenci...

Slunce komplikuje výkupy z fotovoltaik. Dodavatelé začínají upravovat ceny

11. června 2024

Premium Počet solárních elektráren v Česku stále roste. Ve slunečných dnech je přebytků z fotovoltaik...

Část politiků má pocit, že se podnikatelé topí v penězích, říká šéf Komory

11. června 2024

Energie jsou v USA či Asii několikanásobně levnější, což je pro konkurenceschopnost českých firem...

Ruský tanker pod sankcemi přeložil náklad poblíž Singapuru, ukázal satelit

10. června 2024

První ruský ropný tanker SCF Primorye, který se pokoušel exportovat ropu v době, kdy na něj USA...

Outsideři ekonomiky EU vracejí úder. Portugalsko a Řecko hlásí největší růst

10. června 2024

Pár let zpět se země na jihu Evropy vyznačovaly neideální ekonomickou kondicí. Řecko, Španělsko...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nová Miss Alabama je morbidně obézní. Vítězka váží 150 kilo, lidé se bouří

Vítězkou v soutěži National American Miss je Sara Millikenová. Třiadvacetiletá žena byla zvolena královnou krásy i...

RECENZE: To už není film, ale úkaz. Čistá nula pro Lásku na zakázku

Premium Svým způsobem je to dvojitý zázrak. Spočívá jednak v daru natočit film tak skrznaskrz špatný, jakým je Láska na...

Koupit drahý džus, nebo vylisovat pomeranče? Spočítali jsme, co se vyplatí

Z pomerančového džusu se stal exkluzivní nápoj. Litr se nyní v českých obchodech prodává za 80 až sto korun, což...

Dohra sporu o prsa Arichtevy. Lidé nadávají Blažkovi, jeho žena se omluvila

Herečka Veronika Arichteva (38) vyzvala lidi na sociálních sítích, aby přestali nadávat a vyhrožovat jejímu kolegovi...

V paneláku vyřízli kus stropu a propojili dva byty. Vznikl mezonet

Všechno je jednou poprvé, někdy to však bývá hodně náročné. Jako třeba vyjmout jeden podlahový panel a propojit...