Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

František Koukolík: O tvořivosti, drzosti nevzdělaných a hloupé vědě

  9:37
Kde se v lidech bere schopnost najít nová a nečekaná řešení? Jakou roli v tom hrají geny, psychický stav matky nebo současná podoba vzdělávání i vědy? Na tyto a další otázky odpovídá v úvaze pro Technet.cz František Koukolík.

Na limitech tvořivosti? | foto: Profimedia.cz

Jestliže se dá moudrost nazvat vrcholnou kompetencí, pak je genialita vrcholnou tvořivostí. V obou směrech jde o kontinuum. Kompetentní lidé, od řemeslníků po manažery, nemusí být filozoficky moudří. Jsme rádi, že kupodivu stále existují. To samé platí o tvořivosti. Tak, jako existuje každodenní kompetence nebo inkompetence lidí, jimž se říká "obyčejní", existuje každodenní tvořivost, stejně jako její opak.

MUDr. František Koukolík, DrSc.

František Koukolík

František Koukolík vystudoval Fakultu všeobecného lékařství Univerzity Karlovy se specializací na patologickou anatomii. Zaměřil se na neurodegenerativní choroby mozku.

Od roku 1983 je primářem patologie Thomayerovy nemocnice v Praze a zároveň přednáší na 3. lékařské fakultě UK.

Napsal desítky knih a v roce 1992 získal cenu Akademie věd za popularizaci vědy.

"Dílo, nebo řešení problému se považuje za tvořivé v míře, se kterou je novým, vhodným, užitečným, správným a cenným řešením zadané úlohy a současně v míře, ve které je řešení objevné spíše než známé, případně rutinní. Tvořivost je charakterizována novostí, spontaneitou a relevancí. Míru tvořivosti vzájemně nezávisle určují odborníci v daném oboru", napsala před 30 lety Američanka Teresa Amabileová, profesorka psychologie.

Odlišně charakterizoval před 15 lety tvořivost Ellis Paul Torrance, rovněž americký psycholog. Tvořivost je pro něj proces určování obtíží, tvorby hypotéz vysvětlujících nesnáze, jejich opakované ověřování a sdělení výsledku. Vymyslel testy tvořivého myšlení zkoumající myšlenkovou plynulost, originalitu, míru abstrakce, propracovanost, odolnost vůči předčasným závěrům, schopnost citového vyjádření, humor, představivost, fantazii, prolamování mezí.

Pro další psychology se tvořivost splétá z intelektu, znalostí, způsobu myšlení, struktury osobnosti, motivace a stavu sociálního prostředí stejně jako se splétá z proutí pomlázka.

Geny a mozky

Genetické podhoubí tvořivosti si uvědomí každý, kdo se podívá na rodokmen Bachů, Van Eycků, Darwinů nebo třeba Huxleyů: Thomas H. Huxley (1825 – 1895) zoolog, Aldous Huxley (1894 – 1963) spisovatel, Julian Huxley (1887 – 1975), biolog a humanista, Andrew F. Huxley (nar. 1917), Nobelova cena za fyziologii (1963).

Jenže: geniálně tvořiví jedinci často přijdou na svět v rodinách, v nichž nikdo geniální nebyl, případně existuje předek s nadáním průměrným. Současné molekulární metody jsou schopny určit geny, které k tvořivosti mají vztah. Zatím byly objeveny první tři.

Ovšem pozor: geny tvořivosti ani geniality neexistují, stejně jako neexistuje gen žárlivosti. Lidské vlastnosti jsou výsledkem součinnosti mnoha genů a jejich trvalé interakce s prostředím, počínaje vývojem před narozením.

Současná genomika zcela přestavuje klasické představy: genom, souhrn veškeré dědičné informace, je něco daleko dynamičtějšího a plastičtějšího, rozsáhle ovlivnitelného proměnami životního prostředí, které pak přenáší do další generace, aniž by se měnila stavba genů, než si kdokoli dokázal představit.

Například matka, které čeká dítě a je depresivní, může v mozku plodu ovlivnit gen, který kóduje receptor pro jeden ze stresových hormonů. Výsledkem je dítě, které odpovídá stresem na podněty, na které neovlivněné děti stresem neodpovídají.

Signály zevního prostředí tedy mohou genům říci: přepisuj se více, nepřepisuj se vůbec. Geny zůstanou beze změn, nicméně fungují víc nebo nefungují - jako byste je zamkli. Současné funkční zobrazovací metody (tj. metody zobrazující činnost živého, fungujícího mozku - pozn. red.) dokazují, že se mozky vysoce tvořivých lidí stavbou a funkcí v řadě systémů odlišují od mozků lidí, kteří jsou tvořiví průměrně.

Neméně důležité ovšem je, jak si tvořivé mozky vedou ve skutečném světě, a jak ten se staví k nim.

Proč jsou současní vědci tak hloupí a nudní?

Tuto otázku položil v roce 2009 Bruce G. Charlton, profesor teoretické medicíny univerzity v Buckinghamu a vedoucí redaktor časopisu Medical Hypotheses. Použil slovo dull a slovníky mu propůjčují další české ekvivalenty, například nezáživný, nezajímavý, tupý, hloupý, mdlý a pohaslý.

Charlton výslovně zmiňuje, že mluví o vědcích na vedoucích pozicích a v článku také nabízí odpověď: "Protože proces výběru ve vědě nemilosrdně vypleje zajímavé lidi s vysokou mírou představivosti." Otázka a odpověď působí hrozně. Co by mělo být tvořivější než věda a vědci...

Genialita a šílenství

"Génius, který by v sobě neměl alespoň nádech šílenství, neexistuje," pravil Aristoteles (384 – 322 př. n. l.). Jde o oblíbený námět krásné i méně krásné literatury. Vědecké výsledky jsou střízlivější.

Obrovský výzkum z r. 1949, který prošel životopisy 113 umělců a 181 vědců německy mluvící oblasti v rozmezí let 1650 - 1900 uzavřel, že "nejvyšší duševní schopnosti na psychických abnormalitách nezávisí". Mohou však nepřímo souviset. Mezi spisovateli se častěji objevují afektivní poruchy, zejména bipolární onemocnění, v jehož průběhu se střídají depresivní fáze s manickými, doprovázenými rozjařeností a myšlenkovým tryskem.

Současná gigantická švédská studie ukazuje na nepřímou souvislost: geny a jejich interakce, které souvisí s vysokou tvořivostí, mohou v rodinách putovat společně s geny a jejich interakcemi, které souvisí se schizofrenií a bipolární poruchou.

Co k tomu praví učebnicová psychologie? Jednomu z rozšířených modelů lidské osobnosti se říká Velká pětka. Lidskou osobnost charakterizuje pět rozměrů pojmenovaných Otevřenost, Svědomitost, Extraverze, Přívětivost a Neuroticimus, což je nešťastný název pro zápornou emocionalitu. Heritabilita neboli dědivost osobnostních rozměrů je vysoká. Vliv zevního prostředí je podstatně menší, je než vliv genů, byť je vztah geny – mozky – osobnost – prostředí opravdu nelineární, nesmírně složitý a zpětnovazebný.

Tvořivý čin vyžaduje tvořivou osobnost. Řada jejích vlastností jsou vlastnosti značně nepříjemné. Tvořivou osobnost charakterizuje otevřenost, pečlivost, nekonvenčnost, dominance, sebedůvěra, autonomie, nápaditost, častá je hostilita, tedy nepřátelské chování, impulzivita, čili zbrklost, vytrvalost, ctižádost, objevují se asociální rysy.

Slavný německo-britský psycholog Hans Jürgen Eysenck (1916 – 1997), který si svého času nadělal spoustu nepřátel propagací poznatků o velké roli dědičnosti na inteligenci a naše psychické vlastnosti, by mohl být spokojen. Tvořivé osobnosti vykazují společné rysy: mají slušné, nikoli krajní skóre psychoticismu. To je třetí ze tří rozměrů jeho modelu osobnosti, byť samozřejmě existují vědci, kteří tvrdí, že psychoticismus neexistuje, má jít o sloučení jiných osobnostních rozměrů.

Teď si představte mladého muže nebo ženu s touto výbavou v zaběhlé instituci, která dělá "normální" vědu. Výcvik současného vědce trvá mnoho let. Být poslušný a nedělat vlnky se vyplácí víc než opak. Bruce Charlton má za to, že na každém stupni výcviku, a tedy i výběru, dostávají přednost lidé, kteří jsou pilní, svědomití a přátelští před lidmi, kteří nemusí mít příjemné vlastnosti, nemusí být konformní, ale zato jsou tvořiví.

Šarlatáni i drzouni

Charlton si je vědom, že problémem jsou vysoce inteligentní šarlatáni a podvodníci, kteří mohou mít také slušné skóre psychoticismu. "Elitní revoluční věda by tedy měla být místem vítajícím brilantní, impulzivní, inspirované a antisociální podivíny za předpokladu, že jsou oddanými hledači pravdy", říká. Dodal bych, že by měli mít nízké skóre psychopatie a machiavelianismu, určit to možné je.

Jako snad všechno živé, i toto rozhodování je druhem dynamické rovnováhy. Předlouho se razí myšlenka, že výuka ve středních a vysokých školách, stejně jako vědecký výcvik má především učit kritické myšlení, dodávat odvahu ke zpochybňování "zavedených pravd", nebát se vyjádřit osobní názor.

Pravděpodobně nechtěným výsledkem je rostoucí podíl mladých dam a mužů, kteří nevědí nic nebo vědí opravdu málo, o to více se však předvádějí a pletou si originalitu s drzostí. Jakákoli kritika je totiž kontraproduktivní, jestliže není podložena opravdu dobrými znalostmi. Alespoň zpočátku by se lidé měli znalostem učit. Kritizovat by je měli, až je budou dobře znát. Intelektuální pokora není sprosté slovo.

Jsou Charltonovy věty příliš zobecňující skeptickou úvahou, nebo na nich něco je? Pokus ukazuje, že může platit druhá možnost.

Podpora experimentem

Běžná představa říká, že inovace závisí na tom, kolik se v prostředí objeví tvořivých myšlenek. Čím je jich víc, tím vyšší je pravděpodobnost, že mezi dobrými nápady bude vybrán nápad velmi nebo výjimečně dobrý. Výzkum však dokazuje skutečnost truchlivou a známou.  Lidé často ty nejlepší myšlenky a nápady nevolí, jak dokládá pokus holandských a švýcarských vědců (studie je zde).

Pokus s 55 dvacetiletými studenty psychologie (45 žen, 10 mužů), ukázal, že spíše než originální volili nápady proveditelné a žádoucí. Experimentátoři následně dodali hodnocení kvality a instrukci, jak vylučovat nižší kvalitu. Výběr se nezlepšil.

Když instruktoři pokusným osobám přímo sdělili, jak se vybírají tvořivé a originální nápady, výběr se zlepšil. Současně však pokusným osobám klesla míra uspokojení z výběru a míra, se kterou hodnotili účinnost svého výběru. Jinak řečeno: pokusné osoby směňovaly efektivitu (prospěje mi to?) za originalitu.

Prameny

Charlton BG. Why are modern scientist so dull? Medical Hypotheses 2009; 72, p. 237 -243 (dostupné zde)

Charlton BG.Knowledge first, critique later: why it is a mistake for science education to encourage junior students to discuss, challenge and debate scientific knowledge. Medical Hypotheses 2010; 74, p. 211 – 213 (dostupné zde)

Kowatari Y, Lee SH, Yamamura, H., et al. Neural network involved in artistic creativity. Human Brain Mapping 2009; 30, s. 1678–1690

Rietzschel EF, Nijastad BA, Stroebe W. The selection of creative ideas after individual idea generation: choosing between creativity and impact. British Journal of Psychology 2010; 101, p. 47 – 68 (dostupné zde)

Sternberg RJ. The nature of creativity. Creativity Research Journal 2006; 18, s. 87–98 (dostupné zde)

Autoři:
  • Nejčtenější

Sověti neuměli zkonstruovat těžký tank. Pomohl jim až německý inženýr

v diskusi je 51 příspěvků

19. května 2024

Když je řeč o sovětských těžkých tancích, výčet zpravidla začíná pětivěžovým typem T-35. Jenže...

Nejzajímavější sluchátka na trhu? Novinka Sonosu je první svého druhu

v diskusi je 17 příspěvků

21. května 2024

Úderem patnácté hodiny skončilo embargo na první sluchátka společnosti Sonos, které po krátkém...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

KVÍZ: Znáte letadla československých pilotů?

v diskusi nejsou příspěvky

24. května 2024

Typů letadel, do kterých usedali českoslovenští letci, bylo nepřeberné množství. Zlomkové množství...

Rusko vypustilo družici schopnou sledovat a ničit jiné satelity, míní Američané

v diskusi je 55 příspěvků

22. května 2024  8:30

Rusko 16. května vypustilo satelit, o němž se americké zpravodajské služby domnívají, že je to...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Kennedy ho vybral jako prvního černocha. Do vesmíru letěl až teď, v 90 letech

v diskusi je 16 příspěvků

21. května 2024  7:42

Do vesmíru ho vybral jako prvního černošského adepta už prezident John Kennedy. Na svůj let ale...

Zamáčkněte slzu, ICQ definitivně končí. Zprávy doručoval 28 let

v diskusi je 22 příspěvků

25. května 2024  15:13

S tou slzou je to samozřejmě trochu vtip, protože většina uživatelů již dávno přešla ke konkurenci...

Rozhlas místo rádia. O novém názvu rozhodl jediný článek v Národních listech

v diskusi je 25 příspěvků

25. května 2024

Rok po začátku vysílání v Československu nastal konec „radiofonie“ a „broadcastingu“. V květnu 1924...

Druhá světová válka měla i své dinosauří oběti

v diskusi jsou 4 příspěvky

25. května 2024

Psal se 24. duben roku 1944 a nacistická válečná mašinérie už nebyla schopna zabránit konečné...

KVÍZ: Znáte letadla československých pilotů?

v diskusi nejsou příspěvky

24. května 2024

Typů letadel, do kterých usedali českoslovenští letci, bylo nepřeberné množství. Zlomkové množství...

Rozdáváme tělové mléko Kind od Mádara ZDARMA
Rozdáváme tělové mléko Kind od Mádara ZDARMA

Kosmetiku Mádara určitě od nás už znáte – potkat jste je mohli veletrhu FOR KIDS v Praze nebo také v nedávném v uživatelském testování, kde jsme...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...