V úterý začal po letních prázdninách opět běžný provoz MHD a pro firmu je mimořádně složité pokrýt všechny spoje a linky. Někdo tak musel odložit montérky, jiný manažerský oblek a dočasně vypomoct.
„Určitě vyjedeme na všechny spoje, ale je pravda, že se teď potýkáme se značným nedostatkem řidičů. Řídit tak budou skutečně i někteří manažeři, kteří mají profesní zkoušky. Nic jiného nám teď nezbývá,“ konstatoval ředitel dopravního podniku (DP) Slavoj Dolejš.
Dohnala je omezení
Komplikace podle něj mohou trvat zhruba tři měsíce, než se situace uklidní. „Abych to ještě upřesnil. Paradoxně historicky nemáme úplně nejméně řidičů. Autoškola jede naplno. Ale dohnala nás jarní omezení související s koronavirem. Je zde spousta dovolených, také do toho musíme započítat fluktuaci. A navíc na trhu práce řidiči dlouhodobě chybí a nějaký čas trvá, než si u nás nového zaškolíme,“ upřesnil Dolejš.
Dopravní podnik proto také už na začátku srpna obnovil kampaň, při které hledá nové zaměstnance. „Pro zájemce, kteří disponují pouze řidičským oprávněním skupiny B či C, máme připravený výukový program k získání oprávnění skupiny D. Veškeré náklady hradíme z naší strany. Navíc i řidiči v zácviku dostávají výplatu,“ upozornil Dolejš.
Autoškola a školicí středisko dopravního podniku fungují čtyři roky a úspěšně ji absolvovalo přes 120 řidičů autobusů, z toho 20 žen.
Přes dvě stovky řidičů
Podle některých zaměstnanců DP je kromě hledání nových lidí ještě důležitější udržet ty současné. „Myslím, že zaměstnanci DP jsou loajální, a nevěřím, že by firmu nechali na holičkách. Už se to v minulosti ukázalo. Když je firma potřebovala, tak místo na dovolenou šli řidiči jezdit,“ upozornil jeden z nich. Nepřál si zveřejnit jméno. Potvrdil však, že za volant musí nyní prakticky každý, „kdo má ruce a nohy“.
Důležité pak podle něj je, aby se zaměstnancům pravidelně zvyšovala mzda s tím, jak rostou ceny služeb i zboží. Věří, že tak dojde k navýšení platů i pro nadcházející období. To samozřejmě bude záviset i na rozpočtu a možnostech města, které hradí jako stoprocentní vlastník společnosti prokazatelnou ztrátu podniku.
Ten má dlouhodobě více než dvě stovky řidičů, třeba v roce 2018 jich bylo 234, letos 206. Mají pět týdnů dovolené, příspěvky na stravování, ale třeba i na dětské tábory, plus další benefity. Samozřejmostí jsou zvýhodněné ceny jízdného i pro členy rodiny.