Největší vzdělávací instituce v zemi nyní přidaly do svých pravidel nová ustanovení, podle nichž je používání umělé inteligence podvod. „Naše univerzity momentálně aktivně řeší umělou inteligenci ve vzdělávání studentů, školení zaměstnanců, přepracování jejího hodnocení i dalších technologických a jiných strategií jejího odhalování,“ uvedl zástupce skupiny Dr. Matthew Brown. Informaci přinesl britský deník The Guardian.
Například aplikaci s názvem ChatGPT generující text na libovolné téma na výzvu nebo dotaz spustila v listopadu společnost OpenAI. Na newyorských veřejných školách ji již školy zakázaly na všech zařízeních kvůli obavám z jejího negativního vlivu na učení studentů a možnosti plagiátorství.
Umělá inteligence dokáže páru vybrat to nejlepší embryo, říká gynekolog |
„Odpověď umělé inteligence je ucelená, komplexní a drží se zadání, což studenti často nedokážou,“ vyjádřil se ke zmíněné aplikaci jeden z akademiků, který ji testoval.
Australští akademičtí pracovníci se nyní bojí schopností ChatGPT a podobných technologií, zároveň ale chtějí poskytovat akademické zázemí pro kvalitní a věrohodné psaní. „Naše univerzity revidovaly způsob, jakým budou v roce 2023 provádět hodnocení včetně zkoušek pod přísnějším dohledem a také většího důrazu zkoušek na základě testů z pera a papíru. Přepracování hodnocení je podle škol zásadní, neboť se snaží předběhnout vývoj v oblasti umělé inteligence.
AI je podvádění
Například Australská národní univerzita v Canbeře oznámila, že změnila způsob hodnocení studentských prací tak, aby se opíralo spíše o laboratorní aktivity a práci v terénu, lépe načasuje zkoušky a také zavede více ústních prezentací.
I další školy v Austrálii nyní výslovně zmiňují, že generování obsahu studentských prací za pomoci umělé inteligence budou považovat za formu podvádění. Mluvčí jedné z nich uvedl, že ačkoli instituce dosud zaznamenala jen málo takových případů a podvádění bylo obecně na velmi nízké úrovni, univerzita se připravuje na změnu přepracováním hodnocení a zlepšení strategií odhalování.
Obchody už jídlem neplýtvají. Využijí i to „ošklivé“, pomáhá umělá inteligence |
„Chápeme, že umělá inteligence může studentům pomoci při učení a v budoucnu bude tvořit součást nástrojů, které budeme používat v práci. Právě proto musíme naše studenty naučit, jak ji používat legitimně,“ uvedli zástupci škol.
„Naši učitelé již nyní pořádají krizové porady o tom, jak budou v novém roce hodnotit zkoušky a zda jsou zavedeny protokoly pro řešení plagiátorství,“ uvedl profesor umělé inteligence na univerzitě v Novém Jižním Walesu Toby Walsh.
Studenti podle jeho slov používají umělou inteligenci k vytváření esejů již dávno. „Měli jsme tušit, že to přijde, máme tendenci zaspávat budoucnost,“ přiznal profesor Walsh. S příchodem pokročilejších programů včetně GPT-4 od OpenAI je podle něj prostý zákaz platformy nereálný.
Jako závody ve zbrojení
K vyřešení problému zneužívání umělé inteligence samozřejmě existují technická řešení jako například digitální vodoznak. Ale přes něj lze podle odborníků prostě spustit jiný program, který ho zničí. „Je to jako závod ve zbrojení, který nikdy neskončí, a vy nikdy nevyhrajete,“ připouští profesor. Technologie umělé inteligence má podle něj velký potenciál pro inovace a zefektivnění ve vzdělávacím sektoru. „Nechceme zničit gramotnost, ale zničily snad kalkulačky matematickou gramotnost?“ ptá se Walsh.
Jednou z prvních škol v Austrálii, která zavedla zvláštní politiku proti podvádění pomocí počítačů, je Flindersova univerzita v Adelaide. „Udržení akademické integrity v době rychle se měnících technologií je pro nás trvalou výzvou,“ uvedla její prorektorka Romy Lawsonová.
I ona je znepokojena nástupem stále sofistikovanějších generátorů textů, nejnověji programem Chat GPT, který je schopen vytvářet velmi přesvědčivý obsah a zvyšovat obtížnost odhalení. „Namísto toho, abychom studentům používání těchto programů zakazovali, chceme spíš akademickým pracovníkům a studentům pomoci využívat digitální nástroje k podpoře výuky,“ uzavírá podle The Guardianu profesorka.