Tragédie z 25. července 2000 si vyžádala 113 mrtvých.

Tragédie z 25. července 2000 si vyžádala 113 mrtvých. | foto: Profimedia.cz

O vinících pádu concordu rozhodne soud

  • 1
Případ Concorde se vrací. Francouzský prokurátor chce postavit před soud čtyři údajné viníky, jejichž nedbalost podle něj vedla v roce 2000 ke katastrofě tohoto nadzvukového letadla. A žádá také, aby za neúmyslné zabití byla souzena i americká letecká společnost Continental Airlines.

Bernard Farret z prokuratury z města Pontoise poblíž Paříže se tak snaží znovu otevřít záležitost, jež dle příbuzných obětí "nesmí usnout".

O co vlastně jde? O další pokračování sporu o to, kdo vlastně může za katastrofu, při níž v červenci 2000 zahynulo 113 lidí. - více o tragédii čtěte zde

Stroj zničil malý kousek kovu, který prorazil pneumatiku
Dlouhé vyšetřování tehdy dospělo k závěru, že k pádu letounu vedla neuvěřitelná shoda nepříznivých okolností - concorde společnosti Air France při startu najel na kovovou lamelu.

Ač byla malá (šlo o tenký proužek kovu kratší než půl metru), prosekla pneumatiku. Kus gumy z ní poté narazil do křídla a poškodil palivovou nádrž. Palivo o zlomek vteřiny později vzplálo, stroj se stal neovladatelným a zřítil se na budovu hotelu na pařížském předměstí.

Všichni na palubě, převážně němečtí turisté, zahynuli. Kromě nich zemřeli také čtyři lidé v troskách hotelu. Na koho tedy padá vina? Onen ztracený kus plechu pocházel z krytu motoru letadla společnosti Continental Airlines, které startovalo krátce před concordem.

Právě proti této společnosti již v minulých letech směřovalo několik žalob, podle nichž její nedbalost způsobila havárii letounu. Ten osudový kus kovu byl podle závěrů vyšetřovací komise připevněn na motor amerického letounu v rozporu s pravidly. Zda z toho plyne, že to byla trestuhodná nedbalost, je však dle odborníků jiná otázka.

Continental Airlines se od prvních dní po havárii brání tvrzení, že za něco může. Od té doby se navíc objevila řada spekulací o tom, že svoji roli mohly sehrát i další technické problémy, například nedostatečná kvalita pneumatik, s nimiž prý concordy měly problémy již v minulosti. Či nedostatečná ochrana palivových nádrží.

Záchranáři na místě tragického pádu letounu Concorde. (25. července 2000)

Nehoda poslala concordy do hangárů
Zatím není zcela jasné, zda tento pokus prokuratury uspěje, neboť soud nejdříve musí v nejbližších týdnech rozhodnout, zda se bude případem vůbec zabývat.

Pokud se tak stane, může znovuotevření této kauzy vynést na povrch další zajímavé informace. Prokurátor chce žalovat i konkrétní lidi, kteří se dle něj dopustili nedbalosti vedoucí ke smrti lidí na palubě i na zemi.

Jedním z nich je John Taylor, mechanik, který údajně připevnil ten kovový pásek na americký letoun, dále jeho kolega odpovídající za údržbu.

Po havárii byly dočasně zastaveny lety concordů, do provozu se vrátily až poté, co byla provedena řada bezpečnostních opatření, zejména právě v ochraně palivové nádrže a kvalitě pneumatik.

Tři roky po havárii byly concordy definitivně vyřazeny z provozu. Oficiální zdůvodnění znělo, že již nebyly efektivní. Není však pochyb, že právě havárie v Paříži k jejich odchodu do historie výrazně přispěla a byla začátkem jejich konce.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel.

Video