Zaměstnankyně jedné z největších veřejnoprávních německých stanic, provozujících 7 televizních kanálů a mnoho rozhlasových stanic, propagovala na svém instagramovém účtu aplikaci, která bojkotuje izraelské produkty. Vadí ji také například, že společnosti prodávají izraelská avokáda a rozmarýn.
Helen Faresová ve svém videu na instagramu, kde má přibližně sto tisíc sledujících uživatelů, prochází supermarketem a popisuje, jak přestává nakupovat své oblíbené produkty, protože podle aplikace patří společnosti, která mimo jiné podporuje izraelské start-upy. Proto značky nechce nakupováním nadále podporovat.
Ve videu zmiňuje konkrétně nápoj Alpro, který patří společnosti Danone. Firmu založil Isaac Carasso, pocházející z prominentní židovské rodiny. Jeho syn Daniel musel před nacisty v roce 1941 uprchnout z Paříže do USA.
„Myslím, že je načase odstranit produkty ze sortimentu, jejichž zisky se používají ke spolufinancování genocidy [...] v Gaze,“ tvrdí moderátorka.
Její vyjádření vede k bouřlivým diskusím zejména na X, do kterých se nyní zapojily i němečtí politici, upozorňuje server Stuttgarter Zeitung. „Kolik dalších incidentů antisemitismu potřebujeme, než veřejnoprávní vysílání důsledně zareaguje? ‚Nekupujte od Židů 2.0‘ nikdy není aktivismus a nikdy by se nemělo opakovat,“ napsal jeden z politiků.
Politik a prezident Německo-izraelské společnosti Volker Beck tvrdí, že její jednání ho přimělo napsat přímo řediteli SWR Kai Gniffkemu s tím, že zaujetí takového antisemitského postoje nemůže být slučitelný s mandátem veřejné služby.
Veřejnou kritiku ale moderátorka nepřijímá. „Každý, kdo říká, že bojkot izraelských produktů je antisemitský, nechápe, že Židé se nerovnají Izraeli,“ oponuje. Argument, že bez hnutí Hamás by válka nezačala, nepřijímá. „To je tak historicky revizionistické a neinformované, že ani nevím, kde začít,“ tvrdí Faresová.