Ředitel Populačního fondu pro západní Afriku (UNFPA) Mabingue Ngom si už před lety vytkl velký cíl. Snížit porodnost v afrických zemí na rozumnou úroveň. Není to pouze jeho přání. OSN mnoho let varuje, že prudký růst populace může tento region zničit.
Vědci varují lidstvo před záhubou. Nebude dost potravin, říká český ekolog |
Ngom z praxe ví, že klíčovou roli v regulaci porodnosti v západní Africe hrají wahhábističtí imámové a náboženští vůdci. Ti jakékoli antikoncepční prostředky odmítají. Tvrdí, že jsou zbraní Západu. Velmoci mají podle imámů strach, že Afričanů bude zanedlouho více, než „bílé populace“. Mnozí duchovní citují Korán, který jim údajně plození mnoha dětí nařizuje.
„Všechna tato opatření Západu mají jediný cíl – redukovat naší populaci. Kvůli vašemu perverznímu propagování antikoncepce jsou ženy v Evropě neplodné. Naše však plodné jsou. Bude nás mnohem více a toho se bojíte,“ sdělil reportérům agentury Reuters dakarský imám Hassane Seck, který se hlásí k wahhábistické tradici.
Rodičovství podle Koránu
Pracovníci OSN se proto snaží uzpůsobit svou rétoriku lokálním podmínkám. Na nedávném setkání s umírněnými duchovními v Senegalu se Ngom například vyvaroval termínu snižování porodnosti a snažil se apelovat na dodržování pravidel Koránu. Ten věřícím mimo jiné nakazuje, že při plození dětí musí brát v potaz také to, aby jim dokázali zajistit dobrý život.
„Můžete sem přijet se svojí prezentací v Powerpointu, připravit si krásnou řeč, ale nedosáhnete vůbec ničeho. Lidi vás naopak začnou nenávidět ještě víc. Pokud tady chcete něco změnit, musíte s lidmi spolupracovat,“ popisuje Ngom. Jeho vystoupení přihlížel i náměstek lídra senegalské Nejvyšší islámské rady Bou Mohammed Kounta. Plánované rodičovství je podle něj v Senegalu tabu. „S vámi jsme ale připraveni spolupracovat, protože respektujete naše náboženství,“ sdělil však zástupců OSN po přednášce.
WahhábismusWahhábismus je sunnitská fundamentalistická forma islámu. Wahhábisté svou školu nazývají „salafíja“, přičemž pojem wahhábismus je mnohdy chápán jako pejorativní. Wahhábisté sami sebe navíc vidí jako jediné nositele pravého nezkaženého islámu, přičemž vyznavači ostatních islámských škol jsou těmi radikálnějšími jedinci označováni za nevěřící. Tato škola je vrcholně nepluralitní. Zdroj: Wikipedia |
Vůbec nejrychlejší populační růst svírá Niger. Podle odhadů OSN se zdejší populace do roku 2050 ztrojnásobí a v zemi bude žít na 72 milionů lidí. Už nyní se přitom mnoho lidí potýká s nedostatkem jídla a vody. Porodnost je zde nejvyšší na světě. Za posledních 25 let zde každá žena průměrně porodila sedm dětí. Více než jedna pětina žen končí v manželském svazku do svých 19 let. Vysoký je rovněž počet úmrtí matek při porodu.
Snahy o snížení porodnosti zde vždy narážely na odpor ze strany místních náboženských vůdců – takzvaných marabutů – a některých imámů. Jejich vliv ve společnosti se dá měřit jen obtížně. Ovládají však důležité mešity i některé univerzity. Na nigerské náboženské televizní stanici slibují těm, kteří praktikují plánované rodičovství, smrt v pekle.
UNFPA se už v roce 2015 snažila ve spolupráci s prezidentem Mahamadú Isúfem zavést sexuální výchovu do škol. Odpovědí byly protesty v ulicích a hromady spálených učebnic před místními kancelářemi OSN. O tři roky dříve zákon zakázal, aby bylo dívkám násilně přerušeno studium kvůli nuceným sňatkům. Po nepokojích musela vláda od zákona ustoupit.
Forma vítězí nad obsahem
Už tehdy začal Ngom pochybovat, zda je současná strategie západního společenství správná. Rozhodl se, že téma plánovaného rodičovství se musí v Nigeru podat citlivě a v souladu s náboženským přesvědčením. Setkání s místními imámy absolvoval v tradiční muslimské róbě, kterou nosí duchovní v jeho rodném Senegalu. „Žijeme ve světě nedůvěry a neustálého podezírání. Jak danou věc podáte, je dnes mnohem důležitější než samotné sdělení,“ tvrdí.
Ředitel nigerské Komise pro plánované rodičovství Atamo Hassane s ním souhlasí. „Slova jako omezení nebo dokonce redukce populace tady nesmíte používat. Pokud to uděláte, každý marabut bude proti vám,“ tvrdí. Klíčem je podle něj spolupráce s umírněnými duchovními, kteří jsou ochotní naslouchat.
Jedním z nich je Alí Ben Saláh, bývalý nigerský ministr pro náboženské záležitosti. „Islám v tomto ohledu mluví jasně. Nemůžete mít dítě, pokud ho nedokážete nakrmit a vzdělat. Plánované rodičovství je tedy součástí islámu. Problémem může být, pokud se začne hovořit o konkrétních číslech,“ vysvětluje.
V červenci letošního roku UNFPA zaznamenala velký úspěch, když její konferenci hostil africký Čad. Účastnilo se jí i 1 200 regionální náboženských lídrů. „Řekl jsem jim, že uvážené rodičovství sníží úmrtnost po porodu. Kdo by proti něčemu takovému protestoval?“ popisuje Ngom. Čadská vláda nakonec směrnice OSN podpořila.
Rodičovství podle víry a naděje pro budoucnost
Otázkou zůstává, jak se plánované rodičovství uchytí mezi obyčejnými lidmi. V Nigeru se jim snaží radit nezisková organizace Marie Stopes International. Kliniku má například ve městě Libore, které se nachází asi dvacet kilometrů od nigerské metropole Niamey. Mnohé ženy sem chodí s přesvědčením, že svým manželům musí rodit děti bez ohledu na následky.
Afriku čeká krize s nedostatkem půdy. Nájezdníci ji zabírají násilím |
„Klidně budu mít 15 dětí, pokud to tak Bůh chce,“ tvrdí 24letá Rahinatu Kadríová, která už nyní pečuje o čtyři potomky. Její manžel je imám, má další dvě ženy, jedné z nich je 16 let. Podobný pohled má i 34letá Mariane Hamadúnová. „Naše víra nám nedovoluje přestat rodit děti,“ myslí si.
Pohled některých žen i jejich manželů se však začíná měnit. Devětatřicetiletý Lamodi Soulye je praktikujícím muslimem. Pracuje v čínské restauraci v Niamey. Pochází z 28 sourozenců. Z dětství si pamatuje, jak je jejich rodiče nedokázali uživit. Hlad byl běžnou součástí života. Dovolit si nemohli ani vzdělání pro všechny potomky. Soulye má pouze základní vzdělání.
„Můj otec nás nedokázal zabezpečit. Já jsem se rozhodl, že nebudu opakovat stejnou chybu, až budu mít děti,“ tvrdí. Až se jednou rozhodne založit rodinu, víc než tři ratolesti mít nechce. V Nigeru by byl velkou výjimkou.