Norové přezbrojují. Přes Atlantik dorazily první nové stíhačky

  16:43aktualizováno  18:42
Norské vzdušné síly začínají s očekávaným přezbrojením na nejmodernější stíhací letouny páté generace F-35. První tři stroje v pátek odpoledne přistály na hlavní letecké základně Ørland. Celkově Norové chtějí v příštích letech až 52 těchto letounů.

Na cestu přes Atlantik vyrazily z výrobních hal Lockheed Martin v texaském Fort Worth. Na hlavní základně norských vzdušných sil v Ørlandu na první nové stroje čekaly desítky novinářů i představitelů armády.

Těsně před přistáním nové letouny doprovázely k letišti stávající norské stíhačky F-16. Osvědčené ale generačně „zastaralé“ stroje letectvo používá od roku 1980.

„Pro ozbrojené síly je to milník,“ řekl generál Morten Klever, který na norském ministerstvu obrany vede program přezbrojování na nové letouny.

Fotografie

Trojice nových letounů F-35 norských vzdušných sil po přistání na základně...
Trojice nových letounů F-35 norských vzdušných sil
Letoun F-35 pro norské vzdušné síly
Letoun F-35 pro norské vzdušné síly s brzdícím padákem

S novými stroji do Norska přeletěli američtí piloti. Jedním z nich byl Brian Bann. „Byl to dobrý let a dobrý pocit, když jsme na konci potkali stroje F-16. Přišlo mi to jako symbolické předání štafety mezi letouny čtvrté a páté generace,“ řekl bezprostředně po přistání.

Letouny F-35 ve verzi A, tedy s klasickým startem a přistáním a s technologií „stealth“, která je činí „neviditelnými“ pro radary, mají tvořit páteř norské vzdušné ochrany. První z 52 strojů chce letectvo zařadit do výzbroje už příští rok, poslední kusy by měli norští letci od výrobce dostat v roce 2024. 

Za generační obměnu svého letectva Norové zaplatí 69,7 miliardy norských korun (v přepočtu přes 180 miliard českých korun). V ceně jsou zahrnuty náklady na vybudování logistického a podpůrného zázemí i pořízení zbraňových systémů a munice.

Kvůli specifickým podmínkám jsou letouny pro norské letectvo jako jediné vybaveny brzdícím padákem. To kvůli často velmi kluzkým a mokrým dráhám.

Norsko je tak prvním evropským uživatelem letounů, který má několik nejmodernějších strojů „doma“. Další státy, které si letouny objednaly a podílely se na vývoji a financování programu, zatím několik kusů provozují v USA k výcviku svých pilotů. Týká se to Británie, Nizozemska, Dánska a Turecka. Pouze Itálie jeden ze strojů doma využívá pro testování u námořnictva.

Na letounech se objevila rez

Jen několik dnů před plánovaným přeletem do Norska se u letounů objevila nečekaná, ale nijak vážná komplikace. V některých montážních místech se objevila koroze, která je ale podle výrobce zcela běžným jevem při výrobě.

Neviditelný

Jednou z hlavních vlastností stíhaček páté generace je využití technologií „stealth“, tedy jejich snížená zachytitelnost radarem.

Dosahují jí mnoha způsoby, mimo jiné úpravou povrchu a tvarem. Dalším znakem je jejich víceúčelovost. Díky pokročilým elektronickým systémům mohou operovat za jakéhokoliv počasí, ve dne i v noci, proti vzdušným i pozemním cílům, zvládnou přepady, mnohahodinové hlídkování, průzkum i elektronický boj.

Letouny tak mají díky technologické převaze být schopny zjistit, identifikovat a zničit svého protivníka dříve, než vůbec nepřítel přítomnost takového stroje zaznamená.

„Nemá vliv na letovou způsobilost F-35 a naše první bojové letouny dostaneme,“ uvedl Klever.

Nadnárodní programová kancelář nyní s výrobcem pracuje na nápravě. Do té doby bude na již hotové letouny aplikována na náklady výrobce dodatečná antikorozní ochrana. Společnost Lockheed Martin už také začala s úpravami výrobní linky tak, aby každý nově vyrobený letoun už měl potřebnou antikorozní ochranu.

Americké stroje jsou už ve službě

Letouny F-35 v amerických službách už mají za sebou i první operační nasazení. V dubnu Američané stroje vyslali poprvé do Evropy. Nasazení nejmodernější a zároveň i jedné z nejdražších stíhaček přišlo jen tři měsíce poté, co Pentagon vyslal celou letku s šestnácti stroji na svou japonskou základnu Iwakuni. Tam měly letouny za úkol zajistit vzdušnou převahu v oblasti a vytvořit páteř americké obrany v Pacifiku.

Koncem ledna americké letectvo stroje poprvé nasadilo do komplexní simulace letecké bitvy. Na nevadském nebi se „neviditelným“ a kvůli vysoké ceně kritizovaným strojům dařilo - ve vysoce realistickém cvičení „Red Flag“ obstály poměrem sestřelů 15:1, přestože nejsou primárně určené pro vzdušný boj.

Převaha letounu nad protivníky totiž nespočívá jen v malém radarovém odrazu, o němž se v souvislosti se stíhačkami páté generace mluví nejčastěji, ale také v nebývalém elektronickém vybavení. Díky pokročilým senzorům a fúzi dat ze všech možných vlastních zdrojů má pilot F-35 přehled o bojišti, o němž si dříve mohl nechat jen zdát. Ví dokonce, který protivník ho vidí a který nikoliv.

Výroba se prodražuje a opožďuje

Mezi špičkové vybavení stroje patří například technologie pojmenovaná jako „božské oko“. Ta dává pilotovi možnost sledovat veškeré dění kolem celého letounu. Obraz vidí pilot prostřednictvím displeje přímo v helmě.

Zákazníci

  • Austrálie: 72+28
  • Nizozemsko: 37
  • Izrael: 33+42
  • Japonsko: 42
  • Jižní Korea: 40
  • Norsko: 52
  • Británie: 138
  • Itálie: 90
  • Turecko: 120
  • USA: 2443
    Na programu se podílejí zatím bez objednávek také Dánsko a Kanada

Zdroj: Lockheed Martin

Dosud nevídaný je také kokpit stroje, kterému vévodí jediný velký panoramatický displej. Pilot může dávat letounu hlasové příkazy, jinak se stroj ovládá joystickem umístěným na pravé straně a výkon motoru se reguluje plynovou pákou na levé straně.

Program vývoje a výroby letounu ale od počátku provázejí technické a administrativní problémy. Kritici označují stroj za příliš drahý. Ke kritikům patří i americký prezident Donald Trump.

Pentagon má za 2 443 letounů zaplatit až 400 miliard dolarů. Cena za jeden stroj se oproti původnímu plánu prakticky zdvojnásobila a pohybuje se podle varianty v rozmezí 150 až 200 milionů dolarů včetně servisu, výcviku a provozu. Náklady za kus by se však měly postupně snižovat s případným dalším prodejem letounů.

Objednávky jen z Evropy má celkově pět zemí, kde mají především nahradit letouny F-16. Británie letouny vyzbrojí svou novou letadlovou loď Queen Elizabeth.

Autor: natoaktual.cz

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Šesťačka vrazila učiteli facku, spolužáci útok podporovali a bavili se

ZŠ Za Chlumem Bílina

Fyzický útok proti jednomu z učitelů řeší od pátku vedení základní školy Za Chlumem v Bílině. Žákyně šesté třídy dala...

Česku hrozí povodně. Některé kraje zasáhne vydatný déšť

Obec Janská u České Kamenice

Česku hrozí povodně. Některé kraje zasáhne velmi vytrvalý déšť. Český hydrometeorologický ústav vydal v úterý dopoledne...

Ženy v ponorce. Námořníci si o nich vedli seznam plný sexuálních oplzlostí

Americká ponorka USS Hawaii na manévrech RIMPAC 2018 u Havajských ostrovů

Pouhé čtyři měsíce trvalo, než došlo na první problémy integrace žen do amerického námořnictva. Na palubě ponorky USS...

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

Zemřel Niki Lauda, trojnásobný šampion formule 1 a idol generací

Rakouský jezdec Niki Lauda (vpravo) a britský závodník James Hunt na velké ceně...

Trojnásobný vítěz mistrovství světa formule 1 Niki Lauda zemřel ve svých 70 letech. Rakouská tisková kancelář citovala...

Další z rubriky

Akrobat Šonka a pilot gripenu Kardoš chystají unikátní show na nebi

Ivo Kardoš v nadzvukovém JAS-39 Gripen a Martin Šonka v akrobatickém speciálu...

Bude to unikátní vystoupení a možná jediné. Elitní armádní pilot Ivo Kardoš v nadzvukovému Gripenu a akrobatický král a...

Americké „blesky“ poprvé udeřily. Cílem byly tunely a sklad islamistů

Letoun F-35A amerického letectva při první bojové misi proti islamistům v Iráku

Americké letectvo poprvé použilo v boji nejmodernější letouny páté generace F-35A. Cílem leteckých úderů byl komplex...

VIDEO: Stíhačka s akrobatickým speciálem trénují na unikátní show

Akrobat Martin Šonka a pilot gripenu Ivo Kardoš během nácviku svého společného...

Je to jen malá ochutnávka z připravovaného unikátního vystoupení, které v sobotu 25. května na letecké základně v...

Najdete na iDNES.cz