Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

V továrně na superstíhačky F-35. Vládce nebes tady skládají z 22 tisíc dílů

  8:00
Fort Worth (od zpravodaje iDNES.cz) - Ten pohled je impozantní a vyrazí dech. Přes jeden a půl kilometru dlouhá tovární hala na okraji texaského Fort Worth ve svých útrobách naráz ukrývá na 200 nejmodernějších superstíhaček F-35 v různých fázích rozpracovanosti. Jako pestrobarevné stavebnice a každá z nich má ke složení 22 tisíc dílků.

Pokud má někde platit oblíbené rčení, že v Texasu je všechno větší, tak v továrně „Air Force Plant 4“ amerického technologického giganta Lockheed Martin na okraji Fort Worth bezezbytku.

„Je to takové moje dítko,“ usmívá se v roli průvodce pro skupinu českých novinářů Don Kinard, jeden z šéfů odpovědných za výrobu F-35, který linku na výrobu letounů před takřka dvaceti lety budoval a řídil.

Továrnu tu založili už počátkem 40. let minulého století. Během druhé světové války zde vznikaly bombardéry B-24 Liberator, později také bitevník F-111 Aardvark, první sériově vyráběný letuschopný stroj s měnitelnou geometrií křídel a zároveň první bitevní letoun schopný přesného bombardování z malých výšek ve dne i v noci a za jakéhokoliv počasí. Ale také stíhačky F-16 představující pomyslný etalon západních vzdušných sil i supermoderní stroje F-22 Raptor, jejichž prodej a vývoz z USA zakazuje speciální zákon.

Od roku 2006 se zde sestavují letouny 5. generace F-35, jež zanedlouho ovládnou světové nebe a o něž před časem projevila zájem i Česká republika.

Komplex o rozloze zhruba 130 fotbalových hřišť s patrně nejdelší výrobní halou v USA o délce přes 1,5 kilometru přímo sousedí z rezervní leteckou základnou amerického námořnictva a sdílejí spolu startovací a přistávací dráhu.

Ve třísměnném provozu zde nepřetržitě pracuje na 3 500 mechaniků, dalších zhruba 3 000 pracovníků zajišťuje logistiku a podporu, aby výroba na letounech neustále běžela. Dohromady dává Lockheed Martin ve Fort Worth a okolí práci přibližně 18 tisícům lidí. Tady je „Lockheedovo“.

Vláda pořádku a ticha, na chyby není místo

Při pohledu shora připomíná rozlehlá výrobní hala obří pestrobarevnou „hernu“ se stovkami stavebnic, z nichž každá vyžaduje pro sestavení funkčního bitevního letounu budoucnosti 22 tisíc dílků. Precizně usazených. Na chyby není místo.

Halou pomalu projíždějí roztodivná vozítka - od elektrických golfových vozíků, přes tříkolky až po šlapací kola a zvedáky. Slouží pro přepravu dílů i dělníků a mimochodem mají zřejmě přednost před pěšími.

I při plném provozu zde panuje neuvěřitelné ticho a absolutní pořádek. Na druhou stranu, prostředí není tak „sterilní“ jako v jiných hi-tech fabrikách. Tady lidé pracují v civilních šatech, žádné speciální obleky a pokrývky vlasů, dokonce přímo na pracovištích i svačí a nebo můžou využít kantýnu přímo uprostřed výrobní haly.

„Clean as you go!“ nabádají zaměstnance všudypřítomné cedule, aby po sobě průběžně uklízeli. Každý kontejner, každý vozíček, každá krabice i nástroj mají přesně určené místo. Na podlaze i v regálech jasně vymezený a popsaný prostor, ohraničený odlišnými barvami.

Ostatně právě barvy podobnost se stavebnicí jedné nejmenované dánské společnosti ještě podtrhují.

Vnitřní části dílů letadel mají jasnou bílou barvu. Trupy letounů v různé části rozpracovanosti jsou světle zelené, oranžová je barva fólií překrývajících otevřené částí strojů, na kterých se na daném místě v tu chvíli pracovat nemá.

Bílá a žlutá patří čarám na podlahách a zábradlí ohraničující prostory pro pohyb.

Modře jsou natřené jeřáby a zdviže, které přepravují rozpracované letouny k dalšímu stanovišti. Každé takové pak obklopují v přesně orámovaných prostorech zaparkované a popsané modré, šedé, červené a černé boxy, palety a pojízdné skříně se součástkami a nástroji.

Od prvního šroubku

Ve výrobní hale se v současnosti naráz pracuje na 200 nových letounech F-35. Jen pro zajímavost: na jenom místě je tak koncentrována vojenská technika, jejíž hodnota po dokončení převýší v přepočtu zhruba 400 miliard korun.

Výroba každého stroje je pečlivě rozfázovaná. Začíná se montáží křídel a trupu, pak se přidává pilotní kabina, vyráběná ve vedlejší hale a motor. Každý montážní tým čítá zhruba 20 lidí. Na každé dva týmy dohlíží supervizor.

U každého pracoviště nepřetržitě svítí velké obrazovky, které udávají, pro kterého zákazníka je stroj určen, montáž jakých součástí a v jakém časovém intervalu právě probíhá a v procentech pak stručně a jasně vyjádřeno, v jakém stádiu celkového dokončení letoun je.

Během návštěvy tady lze kromě strojů pro americké letectvo zahlédnout i letouny určené pro Izrael, Dánsko, Norsko nebo Itálii. U jednoho ze strojů pro britské Královské letectvo momentálně svítí „54 procent“ dokončení, o kousek dále na stroji pro italské vzdušné síly displej hlásí už 78 procent.

Na každém pracovišti stráví každý stroj třicet dní a pak se posouvá dál. „Celkově každý stroj v hale vzniká přibližně dva roky.

Pak se hotové stroje přesunou na konečný nátěr do jiné haly a následuje testování,“ konstatuje Don Kinard.

Speciálnímu a typicky šedému finálnímu nátěru každého letounu, který společně s dalšími součástmi technologie „Stealth“ pomáhá zajišťovat „neviditelnost“ letounu pro nepřátelské radary, tady podle Kinarda říkají „kódování“. „Technologie Stealth je pomyslná vstupenka pro přežití letounu na bojišti současnosti a budoucnosti,“ dodává Kinard.

Na letouny je nátěr pohlcující radarové záření nanášen v několika vrstvách ve speciální „lakovně“ pomocí obřích robotů. Celkově zde stráví každý stroj asi 16 dní. V jedné z lakovacích kójí se zrovna během prohlídky pouštějí do práce na letounu pro Norsko. Stav dokončení: 97 procent.

Brzy se tak přesune na kontrolu správného propojení všech systémů. Podle Kinarda je v letounu F-35 až 12 tisíc různých míst, která musejí být odzkoušena. „Letecké systémy také mají zhruba 8 milionů řádků kódu a přibližně stejně rozsáhlé jsou systémy podpory,“ upozorňuje.

Jen pro prověřené

Pro zkušební lety slouží nekonečná řada hangárů poblíž vzletové a přistávací dráhy. V každém hangáru je testován jeden stroj. „Prověřujeme do posledního detailu všechny systémy a chování stroje.

Zkušební lety zde provádějí nakonec i piloti koncového zákazníka,“ vysvětluje firemní testovací pilot F-35 Scott „Shark“ McLaren před jedním z dokončených strojů pro americké letectvo, který podle insignií brzy zamíří na základnu Lakenheath v Británii k letce „Valkýr“.

Teprve po odsouhlasení a převzetí zákazníkem může nová stíhačka továrnu ve Fort Worth opustit. V případě evropských zemí, Austrálie nebo Japonska samozřejmě v doprovodu létacího tankeru pro doplňování paliva za letu.

Přímo odsud jich už odletělo přes 860 a příští rok by měl počet překonat hranici tisíce vyrobených kusů. Lockheed Martin totiž uvádí, že roční kapacita výroby se zvedla na 156 strojů.

Hned naproti dráze stojí přísně střežená budova s radarovými a senzorickými anténami pro sběr vyhodnocovacích dat během zkušebních letů. Vůbec ostraha a bezpečnostní opatření jsou v areálu na maximální úrovni.

Vstup do unikátního zařízení vyžaduje speciální povolení, nejen od Lockheedu, ale také americké administrativy. Fotografování nebo natáčení je zakázáno nejen ve výrobní hale, ale i v administrativním komplexu a celém areálu továrny.

Do výrobních prostor mohou návštěvníci, ale i zaměstnanci vstoupit výhradně bez mobilních telefonů a další elektroniky. A povolené nezbytné věci musí navíc každý nosit v speciální firemní taštičce. Ostatní musí nechat ve voze na rozlehlém parkovišti.

Přímo na výrobě F-35 mohou pracovat jen američtí občané, kteří projdou speciální bezpečnostní prověrkou. Ta se týká i jejich širokého příbuzenstva.

A prověřování se týká nejen zaměstnanců, ale také firem dodavatelského řetězce součástek a dílů. Ty do továrny ve Fort Worth proudí od 1 700 dodavatelů ze zemí celého světa, které USA považují za bezpečné spojence.

Vyprávět o vyšetřování by mohla americká společnost Honeywell, u které se zjistilo, že jedna ze součástí malých magnetů pro F-35 pochází z Číny. „Jde o udržitelnost a bezpečnost celého řetězce, který nesmí být u strategického stroje nijak ohrožen,“ vysvětluje Kinard.

Autor: , natoaktual.cz
  • Nejčtenější

Brutální útok nožem v Mannheimu, policista po něm bojuje o život

31. května 2024  13:12,  aktualizováno  18:49

Šest lidí v pátek utrpělo zranění při útoku nožem na náměstí v centru německého Mannheimu, uvedla...

Ženě se do ruky zakousl pes. Muž, který jí přispěchal na pomoc, zvíře zabil

29. května 2024  15:12

Ženu v Žihli na Plzeňsku vážně pokousal volně pobíhající pes. Na pomoc jí přiběhl příbuzný, který...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Nemocnému synovi vstříkla do krve vodu. Chtěla jsem, aby to skončilo, řekla

29. května 2024  13:51

Mimořádně nešťastný případ matky samoživitelky a jejího vážně nemocného dítěte řeší Městský soud v...

Velký podfuk s výsluhou, nemocenská i v civilu. Policisté obírají stát o miliony

31. května 2024

Premium Státu rapidně rostou výplaty výsluh pro policisty, hasiče, celníky či dozorce. Loni Česká republika...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Povodně zpustošily západní Čechy. Zasahovaly vrtulníky, sesuv zastavil trať

2. června 2024  12:06,  aktualizováno  21:58

Části Česka o víkendu zasáhly bouřky provázené místy silným deštěm. Zejména na jihozápadě Čech...

Čech, na kterého zapomněli. S Brity se v Normandii vylodil i poručík Kubišta

6. června 2024

Premium Vždy se říkalo, že jedinými českými vojáky, kteří se zúčastnili invaze do Normandie, byli letci....

Buzerace, časté buzení a necitlivé vážení. Porodnice nás stresují, líčí matky

6. června 2024

Premium Čekaly vlídnou péči zdravotníků. Místo toho ženy popisují, že v některých českých porodnicích...

Green Deal změníme při grilování, říká Dostálová. Angličtinu má i třikrát týdně

6. června 2024

Změn v Green Dealu bude možné dosáhnout při takzvaném grilování eurokomisařů, které musejí...

Je nejprolhanější politik, útočil Babiš. Evropě nerozumí, vrátil mu to Fiala

5. června 2024  16:02,  aktualizováno  22:55

Ostrá jak břitva byla od začátku debata premiéra a lídra ODS i koalice SPOLU Petra Fialy a předsedy...

Vznikající nádor v těle signalizuje celá plejáda příznaků, říká neurochirurg

Premium Narodil se v USA, zkušenosti sbíral i ve světě, ale doma je v Praze. Specialista na operace mozku Jan Šroubek si nyní...

Hledal jsem manželku v Africe, sbalit ženskou tam zabere sekundu, říká dobrodruh

Premium Byl na šesti kontinentech, projel 135 států a během své cesty kolem světa ujel 230 tisíc kilometrů. Parťákem mu po...

Hejt není názor, říká Arichteva. Žena herce Blažka jí doporučila plastiku prsou

Herečka Veronika Arichteva (38) se stala terčem kritiky manželky herce Filipa Blažka (50). Jolana Blažková (44) se...

Hana Vagnerová: Nikdo v USA neříkal, že bych měla být vdaná a mít děti

Herečka Hana Vagnerová (41) žila střídavě v Česku a USA. Aktuálně má za sebou natáčení amerického filmu s hvězdou...

Čekat čtyřicet minut na latte? Fronty ve Starbucks deptají obsluhu i zákazníky

Kavárenský řetězec Starbucks se ve Spojených státech potýká s dosud nepoznaným problémem: příprava kávy trvá příliš...