Svět youtuberů (a o několik dní později i svět klasických médií) krátce před Vánoci zachvátila aféra "Youtubeři vs. BMW Invelt". Podivný příběh plný předvánočních emocí na to konto prosvištěl i sociálními sítěmi. Na kauze je zajímavé, jak se, předtím, než ji zadusily vánoční svátky, nadávky na vánoční pohádky na ČT a lamentace nad projevem prezidenta, měnila z hodiny na hodinu. S odstupem času to vypadá, že šlo buď o zoufalou snahou o zvýšení sledovanosti dvou youtuberů či o geniální marketingový tah ze strany autosalonu. A nebo tak trochu obojí.
Pojďme si to tedy zrekapitulovat popořadě. Před týdnem zveřejnila youtuberka Cariie Kirsten video, ve kterém v autosalonu přebírá své nové BMW. V emotivním videu popisujícím útrapy osmnáctileté dívky, která musela na své první, fungl nové, BMW čekat skoro půl roku svého života (ano, youtubeři nemají lehký život), zmíní, že se stala ambasadorkou značky, respektive autosalonu BMW Invelt. Dívka, která se mimo jiné pochlubí i unikátní schopností vcítit se do aut, na konci videa prohlásí něco ve smyslu, že pokud BMW, tak jedině z autosalonu, jehož je tváří. Racionálně myslící člověk si tedy ihned pomyslí, že se jedná o nějakým způsobem placenou formu propagace.
Že o placené video šlo, už o den později potvrdil youtuber Freescoot. Poslal do světa své vlastní video, ve kterém uvedl, že BMW s obdobnou nabídkou oslovilo nejdřív jeho. Vzhledem k velmi tvrdým podmínkám ale Freescoot spolupráci odmítl. Marketingový ředitel Inveltu Jiří Haberle totiž v podmínkách zapůjčení vozu uvedl například to, že s autem nemůže jeho dočasný majitel najezdit měsíčně více než 500 kilometrů. Později tuto podmínku navíc upřesnil, že vůz v sobě bude mít zabudované sledovací zařízení, které bude pod hrozbou finančních sankcí najeté kilometry hlídat. Haberle youtuberovi následně prý zakázal i jezdit s autem mimo Prahu. Další z podmínek počítala s tím, že Freescoot bude pravidelně zveřejňovat komentáře hanící jiné značky. Budoucí ambasador si měl navíc sám hradit pojistky. Mimochodem - pokud bydlíte v Praze, je vám 18 a chcete si nechat uzavřít povinné ručení a havarijní pojistku na BMW za milion korun, připravte si zhruba 50 tisíc korun ročně. Je tedy logické, že pokud nejste osmnáctiletá youtuberka, která na své BMW čeká už půl roku, jsou tyto podmínky nepřijatelné.
Zajímavé také je, jak rychle si videa všimla Škoda, která Frescootovi ihned nabídla víkendové zapůjčení svého nového modelu Kodiaq.
Následně Freescoot uveřejnil další video, ve kterém ukázal mail odeslaný ze soukromé schránky pana Haberleho. V tom Freescootovi s cílem odstranit původní video vyhrožuje svými kontakty v mafii a vysokých patrech byznysu. Podobné video zveřejnil také kanál TVTwixx. BMW Invelt pak na svém profilu zveřejnilo post, ve kterém se od mailů distancuje. Tady bychom mohli skončit a případ uzavřít na tom, že autosalon prostě podělal nabídku pro youtubery a v následném strachu kvůli zveřejnění videa začal v zákulisí útočit a veřejně vše popírat.
To by se ale do sporu nesměli vložit IT experti. Ti totiž maily prozkoumali mnohem důkladněji a zjistili, že chlapci s údajnými důkazy nejspíš manipulovali. Například telefonní číslo, jenž bylo použito při ověřování soukromého účtu pana Haberleho, patří Jakubovi Smrekovi, kterého možná znáte spíše pod přezdívkou Freescoot. Prásklo ho telefonní číslo pod inzerátem, který prý vložil on. Jak FreescootOfficial, tak TVTwixx navíc použili totožný náhled mailu, tedy ne každý svůj.
Ve světle těchto informací to tedy nejspíš vypadá, že za celou kauzou, jenž rozhýbala český Youtube, stojí zoufalá snaha dvou českých youtuberů o zvýšení sledovanosti za každou cenu (ano, tak to ve světě youtuberů chodí). To se jim bezesporu povedlo. Zatímco Freescootovo obvyklé povídání sledují desetitisíce lidí, o videa s BMW se jich zajímaly statisíce. Podobně je na tom i druhý aktér TVTwixx. Takže to celé dává smysl. Jenomže na rozdíl od například fejkových pranků se samozvaným králem Youtubu Majkjepan, mohla tahle sranda ukončit jednu slibnou kariéru člověka.
Každopádně - zatím se ale neobjevil důkaz, který by odhalil nepravost původního mailu, v němž Jiří Haberle uskutečnil nabídku poprvé. Není tedy vyloučeno, že komunikace mezi autosalonem a youtuberem opravdu proběhla. Poté, co BMW navrhlo příliš tvrdé podmínky spolupráce, řekli si ale dost možná youtuberští kluci, že z toho ale vytěží maximum a proto se rozhodli vyrobil podvrh výhružného mailu. Mezitím byla kontaktována i Carrie Kirsten, které už byly po předchozím poučení nabídnuty příznivější podmínky.
Méně pravděpodobná možnost pak počítá s tím, že Jiří Haberle je marketingový génius a všechno měl s chlapci domluveno od začátku. Povědomí o společnosti BMW Invelt totiž vyletělo raketovou rychlostí nahoru a to bez jediného výdaje na reklamu. No a nebo je v tom namočený Kazma.
Pokud vás tohle shrnutí unudilo k smrti, pusťte si reakci od Fattyho.
A nebo od Adolfa.