Jedná se o výsledek společné iniciativy CPEx a společnosti Seznam.cz reagující na avizované ukončení podpory cookies třetích stran v celosvětově nejrozšířenějším prohlížeči Google Chrome. Právě ty dosud hrají důležitou roli při cílení, správě a optimalizaci reklamních kampaní.
Na domácím trhu se do systému Czech Ad ID mohou zapojit vydavatelé, agentury i samotní inzerenti.
Czech Ad ID by se měl stát novým jednotným standardem pro cílení reklam v českém online prostředí. Funguje na principu vytvoření unikátního identifikátoru, například s využitím e-mailu uživatele, který je následně převeden na šifrované ID. Velký důraz při přípravě Czech Ad ID je kladen na ochranu osobních údajů a využití pseudonymizace. Výhodou pro inzerenty je možnost cílení na přihlášené uživatele, monetizace reklamního prostoru a kontrola nad daty zůstává na straně vydavatele.
„Czech Ad ID představuje standardizované řešení, které získá na významu po ukončení podpory cookies třetích stran v prohlížečích. Vedle mnoha jiných inovací, kterým se věnujeme, jsme se proto rádi podíleli i na vzniku této užitečné technologie určené pro český online trh a nyní už probíhá implementace Czech Ad ID do aktivní nabídky v rámci produktového portfolia MAFRA,“ uvedl ředitel skupiny produktů mediální skupiny MAFRA Petr Kabrna.
Přestože přihlášení uživatelé v místním internetovém prostředí aktuálně představují menšinu, výsledek testu provedeného na prohlížečích Safari a Firefox potvrdil, že s pomocí technologie Czech Ad ID lze v prostředí bez plné podpory cookies třetích stran (3PC) zacílit na přihlášené uživatele, nakoupit imprese i efektivně řídit frekvenci kampaní.
Další možnosti cílení kampaní
Mediální skupina MAFRA, kromě vývoje a testování nového způsobu cílení pomocí Czech Ad ID, využívá celosvětově rozšířený standard ID5 - identifikátor, který nevyžaduje e-mail uživatele, a pomůže tak docílit bez 3PC lepších výsledků i v případě uživatelů bez registrace.
Dalším řešením, které by mělo rozšířit možnosti cílení v tak zvaném „cookieless“ světě, je klasifikace obsahu dle Content Taxonomy od konsorcia IAB Tech Lab. Jedná se o kontextové cílení, které funguje na bázi mezinárodně uznávané kategorizace. Každý článek v rámci online portfolia MAFRA je pomocí speciálního enginu zařazen do jedné, či více z mnoha kategorií.
Google zastavil připravovanou praktiku pro špehování, už chystá náhradu |
„Věříme, že po ukončení cookies třetích stran dojde k renesanci kontextového cílení. Proto jsme se rozhodli využít automatizované obsahové tagy a algoritmy, které pracují s analýzou přirozeného jazyka, syntaktickými strukturami a umožňují tak velmi přesně klasifikovat a zařadit náš obsah podle zmiňované taxonomie,“ dodal obchodní ředitel pro online mediální skupiny MAFRA Pavel Vondrášek.
Doplnil, že díky tomu může firma nabídnout klientům relevantnější kontextové cílení a v rámci přednastavených brand safety kategorií také zajistit maximální ochranu před spojením s nevhodným obsahem.
Členy Czech Publisher Exchange (CPEx) jsou vydavatelské domy MAFRA, Czech News Center, Vltava Labe Media a Economia.