| foto: Pixabay, Mediahub

Projekt Konšpirátori.sk zamezil příjmům dezinformačních webů ze 17 000 kampaní

Před rokem na Slovensku vznikl projekt Konspiratori.sk, jehož úkolem bylo vybrat weby, jejichž obsah můžeme označit za konspirační. Cílem bylo, aby zadavatelé neinzerovali na podobných webech, omezili tak jejich příjmy a tedy i jejich existenci.

Po dvou týdnech od založení v roce 2016 zamezil projekt dezinformačním webům příjmům téměř ze 3000 kampaní. Dnes, po roce existence, se číslo vyšplhalo na 17 000. Reklamy z těchto kampaní se nezobrazují na více než 100 sporných webech, které vyhodnotila nezávislá komise složená z odborníků. 

Inzerenti svojí reklamou legitimizují obsah sporných webů a navíc je tak přímo financují. Projekt Konšpirátori.sk má být podle svých zástupců účinným nástrojem na ochranu značek před spojováním s podvodnými nebo propagandistickými informacemi.

"Do dnešního dne inzerenti ošetřili naším automatickým skriptem 17 000 různých kampaní a 1 900 účtů. Kromě toho jsme zaznamenali 2 000 manuálních stažení seznamu, jenž mohly firmy nasadit do desítek dalších kampaní. Seznam průběžně vyhodnocuje a aktualizuje nezávislá odborná komise na základě vlastních podnětů, nebo na základě hlášení návštěvníků. V současnosti náš seznam tvoří více než stovka webů se sporným obsahem," říká ředitel digitální agentury NetSuccess a autor projektu Ján Urbančík.

"Firmy jsou dnes vydány na milost algoritmům, díky kterým se jejich reklama může objevit kdekoli - jak na věrohodných webech, tak i na stránkách s konspiračními či zavádějícími informacemi. Náš projekt dává inzerentům jednoduchou možnost vyloučit reklamu na webech, které mohou ohrozit jejich reputaci," dodává Peter Jančařík z komunikační agentury Sees, která je hlavním partnerem iniciativy Konšpirátori.sk.

Inzerent se může sám rozhodnout, na kterých webech nechce, aby se zobrazovala jeho reklama. V systému, jako je Google Display Network, si může vybrat konkrétní weby, které ze své inzerce vyloučí. 

Po vzniku projektu se však strhla diskuze především ze strany rozhořčených webů, které se cítily být poškozeny a dokonce připravovaly žalobu. Veřejnosti se také nepozdávalo složení odborné komise, která přidává na seznam jednotlivé weby.

V současnosti projekt nadále pokračuje a na seznam se přidávají další weby. Z výsledků je vidět, že seznam respektují i ??zadavatelé. V době fake news tak projekt Konšpirátori.sk má své uplatnění, oceněn byl i na první digitální soutěži Digital Pie.


Video