Big data? To už dělá – nebo říká, že dělá - každý. Důležité je umět s nimi pracovat chytře

  8:01aktualizováno  10:19
Zajímalo vás někdy, jak to supermarkety dělají, aby dosáhly vyšších obratů? Přemýšleli jste, co všechno o vás ví jejich obchodní oddělení? A kolik dat musí servery řetězce zpracovat? To byla témata, která rozváděl Milan Janecký na konferenci Big Data na příkladu Globusu.

| foto: KBM Group, WundermanMediahub

Abychom ale začali od počátku: Globus spustil v červnu 2014 věrnostní program Globus Bonus, ve kterém členům nabízí výhodnější ceny pro nákup vybraného zboží. Členství v klubu je rozděleno na tři úrovně: bronzovou, stříbrnou a zlatou. Aktuálně má Globus Bonus klub přes 600 tisíc členů, kteří mají možnost čerpat své výhody na patnácti místech v republice.

Z hlediska big dat je zajímavější to, že každý den je v rámci CRM systému a jejich pokladní databáze zpracováno víc jak 1,5 milionu řádků záznamů. Každý den je updatováno na 1,3 milionu čárových kódů zboží. Ročně je zpracováno přes 2 miliony návštěv webu globus.cz a v rámci CRM zpracováno 550 miliard řádků.

Ačkoliv jde o velká čísla a opravdu big data, musíme si uvědomit, že schopnost zpracování velkého množství dat již není zásadní konkurenční výhodou. Nástroje na jejich zpracování jsou v dnešní době cloudových řešení dostupné a to poměrně i levně. Umět pracovat s big data se očekává od všech agentur a tržních subjektů, které chtějí být brány na trhu vážně. Konkurenceschopnost dnes zajišťuje chytré využití dat, čili to, co ve Wundermanu nazýváme smart data. Což je zjednodušeně řečeno takový přístup, který propojuje big data a lidské porozumění datům.

V případě Globusu byly na počátku takového smart data přístupu jednoduché otázky:

  • Utrácí naši nejlepší zákazníci opravdu tolik, že nemohou utrácet více?
  • Neutrácejí náhodou někde jinde?
  • Jaké kategorie zboží v Globusu každý potřebuje a kam bychom měli upnout své snažení?

Proto jsme zboží v Globusu rozdělili do několika základních kategorií. Všechny kategorie byly vyhodnocovány tak, abychom porozuměli tomu, jak nejvěrnější zákazníci utrácí v jednotlivých kategoriích. Z dat jsme zjistili, že největší potenciál pro zvýšení útraty nejvěrnějších zákazníků má kategorie drogistického zboží.

Proto jsme vytvořili personalizované kupony nabízejícím drogerii. K personalizaci jsme využili nákupní historii zákazníka, informace o návštěvách všech zákazníků, na decily rozdělenou útratu a také nákupy mimo klub Globus Bonus.

Nabídka takto personalizovaných kuponů vedla k navýšení útraty zákazníků o 41 procent a Globusu přinesla inkrementální růst tržeb v hodnotě 6 milionů korun jen v drogistickém zboží.

Autor:

Smiřoval jsem se s tím, že už nebudu chodit, prozradil Musil

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Tereza H. si za drogy odsedí v Pákistánu osm let. Co jsem udělala? vzlykala

Češka Tereza Hlůšková krátce poté, co jí pákistánský soud poslal na 8 let a 8...

Pákistánský soud poslal na osm let a osm měsíců do vězení Češku Terezu Hlůškovou zadrženou loni v lednu na letišti s...

Lehly si vedle sebe a čekaly na smrt. Kamarádky z Prostějovska přejel vlak

Místo u obce Pivín na Prostějovsku, kde si v sobotu 23. března 2019 lehly na...

Ještě před dvěma týdny se osmnáctiletá Veronika z Prostějova chlubila na sociální síti fotografií s novým přítelem. V...

Nizozemská policie zadržela muže podezřelého ze střelby v Utrechtu

Sedmatřicetiletý Gokman Tanis, kterého nizozemská policie kvůli útoku v...

Sedmatřicetiletý Turek Gökmen Tanis podezřelý ze střelby v tramvaji v Utrechtu, při které v pondělí zahynuli tři lidé a...

Český lyžař v Alpách srazil Švéda. Muži praskla aorta, na místě zemřel

Horská záchranná služba ve francouzském horském středisku  Avoriaz (28.4.2016)

Ve francouzském zimním středisku Alpe d’Huez v neděli po kolizi s českým lyžařem zemřel 45letý Švéd. Informoval o tom...

Šéf pražských muslimů vyzval k ozbrojování. Ústředí se od něj distancuje

Leonid Kušnarenko

„Ve světle posledních tragických událostí informuji všechny naše členy, hlavně muže - všichni, kteří mají zájem si...

Další z rubriky

Inzertně si polepšil deník Metro, nejsilnější zůstává Blesk

(Ilustrační snímek)

Ve srovnání se začátkem roku 2018 si podle monitoringu letos inzertně více polepšil z vedoucí desítky titulů jen deník...

Facebook blokuje Opráski. O extremismus nejde, je to jen humor, říká expert

Opráski sčeskí historje - brněnská autogramiáda autora Jaze

Facebook na tři dny zablokoval populární stránku Opráski sčeskí historje. Závadný měl být obsah s Jozefem Tisem a...

Opráski sčeskí historje zmizely na několik hodin z Facebooku, už jsou zpět

Opráski sčeskí historje - brněnská autogramiáda autora Jaze

Populární facebooková stránka Opráski sčeskí historje nemohla několik dní přidávat nové příspěvky. Ze sociální sítě...

Najdete na iDNES.cz