Stát zavede nové elektronické registry, ve kterých se všechna tato data soustředí. Stačí je nahlásit jen jednomu z nich. Úřady si je budou vzájemně vyměňovat a každému tak bude stačit přijít k přepážce jen jednou.
"Registry budou obsahovat základní důležitá data o lidech. Kvůli svatbě či změně bydliště pak už nebudou běhat po úřadech oni, ale jen jejich data o tom, co se v jejich životě změnilo," vysvětluje náměstek ministra vnitra Radek Šmerda.
Pokud si například někdo změní trvalé bydliště, z registru se o tom okamžitě dozvědí všechny úřady, s nimiž by dotyčný někdy mohl přijít do styku. Třeba při vyřizování řidičáku nebo stavebního povolení.
Systém se postupně rozeběhne už od 1. července. Časem se mají navíc registry otevřít i soukromým společnostem, s nimiž budou mít lidé smlouvu a sdílení údajů jim povolí, tedy například bankám či mobilním operátorům.
Bez dovolené se kvůli byrokracii neobejdete
Když se novinář Jan Vaca před časem oženil a přestěhoval se z Ústí nad Labem do Prahy, netušil, jaké úřední martyrium ho čeká. "Na stránkách ministerstva vnitra jsem našel rady, co všechno mám vyplnit a jaké úřady oběhnout. Texty však byly dost nesrozumitelné. A když už jsem nějaká lejstra vyplnil a dal je úřednici, po několikahodinovém čekání mi sdělila, že jsem stáhl staré formuláře," líčí Vaca.
Aby mohl oběhnout všechny úřady kvůli výměně občanského či řidičského průkazu, vyřízení pojištění nebo nahlášení změn v bance, musel si vzít dovolenou. "V jaké situaci se pak ocitají starší lidé, kteří si informace na internetu nenajdou?" ptá se.
Ministerský plán slibuje výrazné zlepšení. "Pokud půjdete hned po svatbě třeba na správu sociálního zabezpečení, budou tam už vědět, že se vám změnil rodinný stav, a podle toho by se měli s vámi bez dalšího papírování a dotazování bavit," říká náměstek Šmerda.