Do dobových vagonů tažených parní lokomotivou před devátou ráno nastoupilo dvaadvacet "Wintonových" dětí spolu se svými potomky. Do Prahy přijeli z Velké Británie, USA, Kanady, Izraele či Austrálie. Cesty se zúčastní i Wintonova dcera Barbara se svojí rodinou či vítězové studentských soutěží.
Lokomotiva táhne deset autentických vagonů, z toho dva dřevěné, v nichž cestovaly děti v roce 1939. Nyní v nich nikdo nejede, pasažéři si ale původní vagony mohou prohlédnout. Všichni účastníci projektu se vezou běžnými vagony první a druhé třídy.
Vlak se po necelých dvou hodinách jízdy zastavil u Kařízku nedaleko Rokycan, aby doplnil vodu a uhlí. Po půl dvanácté už byl v Plzni. Ve vlaku jedou kromě "Wintonových" dětí také novináři s televizním štábem. Během první hodiny jízdy natočil moderátor Jan Kraus přímo ve vlaku díl své talk show Uvolněte se, prosím. Rozhovor vedl s ženou, která přežila právě díky zásahu Nicholase Wintona.
Winton před vypuknutím 2. světové války vypravil přes hitlerovské Německo celkem osm vlaků a zachránil tak 669 převážně židovských dětí. K vůbec největšímu transportu, který Winton naplánoval na 3. září 1939, aby zachránil 251 dětí, už ale nikdy nedošlo. 1. září vypukla válka. Wintonův poslední vlak ale nakonec vyjel - o sedmdesát let později.
Před odjezdem organizátoři odhalili na pražském hlavním nádraží sousoší, které tvoří dvě postavy, vymodelované podle Wintona a šestileté vnučky jednoho ze zachráněných dětí, a kufřík.
V osm hodin ráno už vlak čekal na hlavním nádraží v Praze, na peronu se scházely postupně i "Wintonovy" děti, doprovázené příbuznými. K vlaku přišel i předseda Senátu Přemysl Sobotka, který má nad cestou vlaku z Prahy do Londýna záštitu. Ocenil Wintonovu odvahu a statečnost zvlášť v této době, kdy je podle něj potřeba vyburcovat celou Evropu proti narůstajícímu extremismu. Vlak vypravil senátor Karel Schwarzenberg.
Když viděla po sedmdesáti letech vlak, brečela
Na cestu se vydala i šestaosmdesátiletá Zuzana Medasová, která žije v Londýně a je jedním z těch dětí, které díky Wintonovi unikly válce. Narodila se sice v Německu, ale v deseti letech s rodinou emigrovala do Československa. Měla velké štěstí, že se do jednoho z Wintonových vlaků dostala, do transportu brali jen do šestnácti let a jí bylo patnáct a deset měsíců.
"Když jsem vlak viděla, rozbrečela jsem se," řekla Zuzana Medasová reportérce iDNES.cz. Před sedmdesáti lety ale brala cestu do Londýna spíš jako dobrodružství. Žena se vrátila do Česka poprvé v roce 1984. Zjistila, že má doma sestřenici, která prošla několika koncentračními tábory. Od roku 1995 se sem vrací pravidelně, tráví vždy půl roku v Česku, půl roku v Británii.
Ve vlaku také jede se svou maminkou a babičkou jedenáctiletá Sophia Grosz-Dequenne. Nicholas Winton zachránil jejího dědečka, který už zemřel. Československo opouštěl ve čtrnácti, později žil nejen v Anglii, ale i Americe.
winton train1. září vyrazí historický vlak v 09:01 z Hlavního nádraží v Praze na 1 251 kilometrů dlouhou trasu. Ještě tentýž den dorazí do Norimberka. Druhý den bude vlak pokračovat směrem na Kolín nad Rýnem. O den později přijede do holandského přístavu Hoek van Holland. Tam cestující přesednou na trajekt, který je v pátek 4. září doveze do anglického přístavu Harwich. Odtud pak zamíří opět vlakem do Londýna. Na Liverpool Street Station dorazí Wintonův vlak před polednem. |
Dvě lokomotivy táhnou i vůz prezidenta Masaryka
Cesta vlaku kopíruje trasu, kterou děti musely urazit v roce 1939. Vlak pojede přes Německo a Holandsko a pak trajektem do Velké Británie. 4. září by ho měl na Liverpoolském nádraží v Londýně přivítat Winton osobně.
Cestující čeká na trase Praha - Londýn několik zastávek - prohlídka Norimberka, večeře v synagoze v Kolíně nad Rýnem či uvítání českého velvyslance v Holandsku v přístavu Hoek van Holland.
Historický vlak mířící do Londýna je složen ze dvou lokomotiv a deseti dobových vagonů včetně salonního vozu prezidenta T. G. Masaryka. Dva správci vagonů jsou po celou dobu jízdy připraveni dávat zájemcům přednášky o prezidentském voze. - čtěte Ve vlaku na počest sira Wintona bude i Masarykův salonní vůz
"Snažili jsme se, aby vozy, v nichž pojedou cestující, byly co možná nejreálnější, podobné roku 1939, kdy se uskutečnily jednotlivé transporty," upřesnil Radek Panchartek z Českých drah, který dával "Wintonovu" vlakovou soupravu dohromady.
Celou cestu bude dokumentovat slovenský režisér Matěj Mináč. Stejný režisér už natočil o Wintonovi dokument Síla lidskosti, který zachycuje zpovědi Wintonových dětí i jejich zachránce. Dokument získal jako první český film americkou televizní cenu Emmy.
Trasa Wintonova vlaku. Mapu zvětšíte rozkliknutím.
Vypravením vlaku vrcholí projekt Winton Train - inspirace dobrem, který odstartoval v loňském roce. Během této doby se uskutečnila celá řada akcí a soutěží spojených se zachráncem židovských dětí.
Jednou z nich byla fotografická, výtvarná a literární soutěž, do níž se zapojilo více než pět set českých studentů. Zadání bylo pro všechny umělecké obory stejné: lidskost, slušnost a dobré skutky. - čtěte Zachránce dětí Winton inspiroval mladé umělce, podívejte se
Sir Winton letos oslavil 100. narozeniny. Na oslavu do Londýna dorazily v polovině května i "jeho" děti. "Bývá srovnáván s Oskarem Schindlerem. Ale Nicky byl v jiných okolnostech a nebyl ohrožen. I tak je to hrdina. Ukázal odvahu a schopnost dokázat nemožné," řekl při přípitku na české ambasádě v Londýně Kanaďan Joe Schlesinger, kterému Winton zachránil život a z něhož se stal známý kanadský novinář. - čtěte Nejsem hrdina, prostě to bylo potřeba. Zachránce dětí Winton slaví stovku