"Snažili jsme se, aby vozy, v nichž pojedou cestující, byly co možná nejreálnější roku 1939, kdy se uskutečnily jednotlivé transporty," upřesnil Radek Panchartek z Českých drah, který dával "Wintonovu" vlakovou soupravu dohromady.
Slovo "transport" ale není v tomto případě moc přesné, protože děti odjížděly do Londýna pravidelnými vlaky, upřesnil.
Winton zachránceOd března do září 1939 z Prahy do Londýna vypravil sir Nicholas Winton přes hitlerovské Německo celkem osm vlaků a do Velké Británie odvezl 669 dětí. Těm ale musel nejprve najít v zemi náhradní rodiny. Wintonův poslední vlak ale nakonec vyjede - o sedmdesát let později. Dne 1. září 2009 vypraví České dráhy z hlavního nádraží v Praze vlak, který projede tehdejší trasu Praha – Londýn. V dobových vagonech, tažených parní lokomotivou, pojedou některé "jeho" děti i jejich potomci, politici a další významné osobnosti. Vlak přivítá 4. září sir Winton osobně na Liverpoolském nádraží. |
V čele historického vlaku pojedou hned dvě parní lokomotivy, které potáhnou deset vozů I., II. a III. třídy. Do čela soupravy postaví České dráhy parní lokomotivu známou pod přezdívkou Zelený anton a vyrobenou v roce 1937 v plzeňské Škodovce.
Druhou lokomotivou bude Albatros vyrobený v roce 1947. U něho stojí za pozornost jeho design, který navrhl akademický malíř Vilém Kriebich. Lokomotiva je v barvách československé státní vlajky.
Z desetivozové soupravy je bezpochyby nejzajímavější vůz Aza 80 - salonní vůz prezidenta T. G. Masaryka. Vyrobila ho firma Ringhoffer Praha a prezident Masaryk ho dostal v březnu 1930 ke svým 80. narozeninám. Poprvé ho prezident využil k cestě na zotavenou na francouzskou Riviéru.
Tmavomodrý železniční vůz se státním znakem na boku představoval skutečnou evropskou špičku ve výrobě osobních železničních vozů. Pozoruhodný je také z hlediska interiéru.
Uprostřed vozu je salon, jehož stěny jsou obloženy australskou třešní a zdobeny řezbářskými motivy z hruškového dřeva. Salon osvětluje mohutný lustr s 86 žárovkami.
Salon dělí vůz na část pánskou s ložnicí a toaletou prezidenta, třemi pokoji pro lékaře, tajemníka a kuchaře s komorníkem a na část dámskou s ložnicí prezidentovy choti, toaletou, pokoji pro dámský doprovod a prostorem pro zavazadla.
Následujících sedm vozů "Wintonova vlaku" vyrobených v meziválečném a poválečném období si České dráhy půjčily z Německa a Maďarska. "Obyčejný" pasažér se v nich ale jen tak nesveze, jsou totiž na objednávku a určené pouze pro zvláštní příležitosti.
V Čechách žádné takové vlaky v provozním stavu nejsou, proto České dráhy zapátraly v cizině.
Ale i za druhé světové války jezdily přes Čechy "cizí" vlaky. Tehdy se jezdilo dvěma směry, buď přes Plzeň a Cheb, nebo vrchem přes Děčín směrem na Drážďany. "A byly to smíchané vlaky - německé a francouzské vozy," upřesnil Panchartek.
Během cesty do Londýna se budou lokomotivy měnit
Zelený anton a Albatros dovezou cestující Winton trainu do první německé stanice Furth im Wald, kde budou vyměněny za parní lokomotivu 41.018 z roku 1939, která zamíří do Norimberku a Kolína nad Rýnem.
lokomotiva TornadoPůvodně bylo v roce 1949 vyrobeno pro společnost LNER 49 parních lokomotiv třídy A1 - Tornado. Byly ideální pro poválečnou situaci - nevyžadovaly velkou údržbu a hodily se především pro těžké rychlíkové vlaky. Vytlačil je až nástup motorových lokomotiv, poslední z nich (60145 Saint Mungo) byla sešrotována v září 1966. Nedochovala se tedy ani jediná. V roce 2008 však železniční nadšenci uskutečnili odvážný plán, jemuž věnovali předchozích osmnáct let života. Podle historických plánů se jim podařilo sestavit padesátou lokomotivu řady A1 - 60163 Tornado. Devatenáctého února 2009 ji pokřtil princ Charles a měla tehdy čest vézt britský královský vlak. |
Třetí den vlaková souprava dorazí do přechodové stanice Emmerich, kde se opět lokomotivy vymění. Tentokrát za parní tříválcovou 01.1075, vyrobenou v roce 1940 v Berlíně.
Dne 3. září dorazí Winton train do Hook van Hollandu, kde bude na cestující čekat trajekt.
O den později vyjede v 9:10 z Harwiche parní lokomotiva řady A1 60163 Tornado se sedmi vagony z padesátých let minulého století.
A bude to právě ona, která Winton train doveze až do Londýna na Liverpoolské nádraží, kde účastníky celého projektu přivítá sir Nicholas Winton osobně. Cesta Winton trainu tak skončí po 1 296 kilometrech.
Sir Winton letos v květnu oslavil 100. narozeniny. Svíčky sfoukl i na české ambasádě v Londýně, kam dorazilo na šest desítek "jeho" dětí. - čtěte Nejsem hrdina, prostě to bylo potřeba. Zachránce dětí Winton slaví stovku
"Bývá srovnáván s Oskarem Schindlerem. Ale Nicky byl v jiných okolnostech a nebyl ohrožen. I tak je to hrdina. Ukázal odvahu a schopnost dokázat nemožné," řekl při přípitku Kanaďan Joe Schlesinger, kterému Winton zachránil život a z něhož se stal známý kanadský novinář.