Věřím, že se lidé nezačnou bát jezdit vlakem, říká mluvčí Českých drah

  9:21aktualizováno  9:21
Dráhy v noci na žádost kriminalistů přerušily odklízení trosek rychlíku ve Studénce, aby je mohli prozkoumat znalci. Ti také analyzují data z černé skříňky lokomotivy. Mluvčí ČD Ondřej Kubala věří, že se lidé ani po včerejší tragické nehodě, při níž zemřelo sedm lidí, nebudou bát jezdit vlakem.

Pokud by teď někdo měl strach jet vlakem, tak po těch obrázcích, co mohl vidět, tomu rozumím, říká Ondřej Kubala. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Od rána jste na místě včerejší nehody ve Studénce, kde vlak narazil do zříceného mostu. Co se tam právě teď děje?
V noci jsme museli zastavit veškeré práce, kriminální policie si nepřála, abychom jakkoli manipulovali s poškozenými vozy, které skončily na zřícené mostní konstrukci nebo se jí dotýkají. Probíhá vyšetřování, už je tady soudní znalec a čekáme, až nám kriminalisté opět povolí trosky odklízet.

Kolik jste toho stihli do nočního přerušení prací?
Zatím jsme odvezli z obou stran to, co se odvézt dalo. Některé nákladní vozy na vedlejší koleji jsme posadili zpět na koleje a odvezli je. Jeden z osobních vozů je odstaven na kraji trati, ale tím jsme skončili, dál nebylo možné dělat v podstatě vůbec nic. Velmi intenzivně tu prší, což do jisté míry bude komplikovat práce, protože vše bude velmi klouzat.

Jaká technika ve Studénce pracuje?
Je tady tank hasičské záchranné služby, požádali jsme o pomoc i armádu, která v noci přivezla druhý tank, přijel také největší kolejový jeřáb v České republice, který dokáže zvednout 125 tun, jsou tady dva nehodové vlaky, celkem tři kolejové jeřáby a zhruba 120 lidí.

Jak se odklízí zdemolovaný vagon, který už nemůže být odtažen po vlastní ose?
Je to velmi složité, ale hasiči na to mají speciální postupy. Vagon se uváže na speciální lano a tank ho velmi silným navijákem postupně k sobě přitahuje. Pomáhají i jeřáby, když je potřeba něco přizvednout. Je to práce na velmi dlouho. Vagon se odtáhne mimo trať, kde se s ním dále pracuje. Teď je priorita dostat všechny vozy z trati. A potom hasiči budou stát před dalším ne úplně jednoduchým úkolem - odstranit z trati masivní betonovou mostní konstrukci. Pak bude potřeba opravit železniční svršek a trolejové vedení.

Dokážete odhadnout, kdy by se mohlo podařit důležitý železniční tah zprůjezdnit?
Zatím se dělají některé méně důležité práce, nicméně nyní čekáme na pokyn kriminální policie, a v tento okamžik nedokážeme říct, jestli přijde za hodinu, či odpoledne. Vyloučit nelze trvání výluky až do počátku nadcházejícího týdne.

Už večer se podařilo vynést z lokomotivy nepoškozenou černou skříňku. Co se z ní dá vyčíst?
Celá řada věcí. Černá skříňka je zařízení, které zaznamenává, jak se vlak po cestě chová, to znamená jak jede rychle, kde zastavil, kde se rozjel, kde houkal, kdy začal brzdit a tak dále a tak dále. Vlastně je to kompletní záznam o tom, co lokomotiva během jízdy dělá. Nicméně data z této černé skříňky zatím nemáme k dispozici.

Máte informace o tom, že by už policie vyslechla strojvůdce. V jakém je vůbec psychickém stavu?
Nevím, nemohu odpovědět.

. ANIMACE: Jak došlo k nehodě

Koridorová trať přes Studénku je jednou z nejvytíženějších v Česku. Jak se daří zvládnout provoz vlaků na objízdných trasách? Cestující by asi měli počítat se zpožděními.
Všechny dálkové vlaky mezi Prahou a Ostravou končí v Suchdole nad Odrou, odkud cestující pokračují autobusy. Osobní vlaky z Ostravy jezdí až do Studénky. Vlakové spoje na Slovensko jsou odkloněny přes Vsetín a Horní Lideč a dálkové vlaky do Polska objíždějí po regionálních tratích přes Krnov nebo Frenštát pod Radhoštěm.

Nepanuje teď na nádražích zmatek kvůli změnám tras vlaků a dlouhým zpožděním, která dosahují až několika hodin?
Ne. Máme vnitřní informační systém, kterým informujeme zaměstnance, jak na pokladnách, v informačních centrech, tak vlakové čety, jak mají postupovat, jak se mají chovat a jak aktuálně provoz vypadá. Jelikož ta opatření už jsou nějakých osmnáct hodin stará, tak už je mají relativně zažitá. Samozřejmě zpoždění vznikají a vznikat budou, jezdí se po odklonových trasách, s tím je prostě nutné počítat.

Neobáváte se, že nehoda bude mít negativní dopad na České dráhy, třebaže ji nezavinily, že se teď někteří lidé budou bát cestovat vlakem?
Věřím, že to tak nebude. To, co se stalo, je samozřejmě věc, která působí na emoce každého z nás a působí na ně velmi silně. Já teď sedím několik metrů od zničeného vlaku a věřte mi, že to není hezký pohled. Pokud by teď někdo měl strach jet vlakem, tak po těch obrázcích, co mohl vidět, tomu rozumím. Nicméně je třeba si uvědomit, že železniční doprava je stále nejbezpečnější druh pozemní dopravy. Takovému neštěstí, kdy most spadl na trať, tomu prostě neumíme zabránit.

Budete se po nehodě ve Studénce bát jezdit vlakem?

celkem hlasů: 14820

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 sobota 23. srpna 2008. Anketa je uzavřena.

Ne 8995
Vlakem nejezdím 3984
Ano 1841
Autor:

  • Nejčtenější

Pojď, cvaknem ho! Čeští řidiči kamionu si vyřizovali účty s německým autem

„Hele, von mě tady drží, vole. Pojď vole, cvaknem ho, vytáhnem ho a dáme mu přes držku!“ rozčiluje se český...

Z večeře kamarádem. Příběh přátelství tygra a kozla skončil smutně

Neuvěřitelný příběh o přátelství kozla Timura a sibiřského tygra Amura, který Rusko sledovalo od roku 2015, skončil....

Vládní daňový balíček prošel. Zvýší se zdanění alkoholu, tabáku i hazardu

Vládě ANO a ČSSD se s pomocí komunistů podařilo ve Sněmovně prosadit daňový balíček, který bude znamenat zvýšení...

Přebraly jsme vaši roli, omlouvají se ženy mužům. Feministé nechápou

Video, na němž se ženy omlouvají mužům, zhlédlo za několik dní téměř čtyři sta tisíc lidí. „Videem jsme chtěli...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Schváleno, učitelé dostanou osm procent. Nikdy tolik neměli, vzkázal Babiš

Růst platů učitelů v příštím roce schválila vláda. Do jeho základní, tarifní složky dostanou oproti letošku navíc 8...

Premium

Konzumace jídla několikrát denně je klišé, tvrdí výživový poradce Fořt

Napsal více než dvacet knih o zdravém životním stylu a boji s obezitou. Petr Fořt tvrdí, že žádný obecně platný návod...

Premium

Jak skončila Vémolova pohádka o lvech. Végha přitom zatracoval

V rozlehlé O2 areně vypadal tak malý, když se v kleci bezvládně zhroutil k zemi. V tu chvíli se z Karlose Vémoly jindy...

Premium

Pes celý život čeká na to, až ho někdo sprdne, říká veterinář

Do své ordinace v centru Prahy dochází den co den už 22 let, aby znovu na nohy postavil čtyřnohé domácí mazlíčky. „I...

  • Další z rubriky

Plzeň jako první nabídne pamětní bankovku k výročí sametové revoluce

Plzeň se v neděli 17. listopadu stane prvním městem v Česku, kde bude k mání pamětní eurobankovka vydaná u příležitosti...

Mladé politika neláká. V úterním Rozstřelu vystoupí nejmladší zastupitel

Česko se potýká s nezájmem mladých lidí o politiku. Vůbec jí nevěnuje pozornost 57 procent občanů mezi 15 a 29 lety....

Dáme Babišovi na Letné ultimátum, oznámil Milion chvilek pro demokracii

Sdružení Milion chvilek pro demokracii se pokusí 16. listopadu znovu zaplnit pražskou Letenskou pláň. Premiér a šéf ANO...

Premium

Bratři proti „dé tři“. Stát nabídl 20 milionů, teď žádá vyvlastnění

Stát chce po letech sporů vyvlastnit motocentrum u Tábora, kvůli kterému stojí dostavba D3. Deset let se bratři Petr a...

OVĚŘENO: Jak zatočit jednou provždy s chřipkou?
OVĚŘENO: Jak zatočit jednou provždy s chřipkou?

Nachlazení a chřipka mají podobné příznaky, ale jejich léčba se liší. Jak zvládnout rýmu a chřipku u dětí?

Najdete na iDNES.cz