Pokud by teď někdo měl strach jet vlakem, tak po těch obrázcích, co mohl vidět, tomu rozumím, říká Ondřej Kubala. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Věřím, že se lidé nezačnou bát jezdit vlakem, říká mluvčí Českých drah

  • 216
Dráhy v noci na žádost kriminalistů přerušily odklízení trosek rychlíku ve Studénce, aby je mohli prozkoumat znalci. Ti také analyzují data z černé skříňky lokomotivy. Mluvčí ČD Ondřej Kubala věří, že se lidé ani po včerejší tragické nehodě, při níž zemřelo sedm lidí, nebudou bát jezdit vlakem.

Od rána jste na místě včerejší nehody ve Studénce, kde vlak narazil do zříceného mostu. Co se tam právě teď děje?
V noci jsme museli zastavit veškeré práce, kriminální policie si nepřála, abychom jakkoli manipulovali s poškozenými vozy, které skončily na zřícené mostní konstrukci nebo se jí dotýkají. Probíhá vyšetřování, už je tady soudní znalec a čekáme, až nám kriminalisté opět povolí trosky odklízet.

Kolik jste toho stihli do nočního přerušení prací?
Zatím jsme odvezli z obou stran to, co se odvézt dalo. Některé nákladní vozy na vedlejší koleji jsme posadili zpět na koleje a odvezli je. Jeden z osobních vozů je odstaven na kraji trati, ale tím jsme skončili, dál nebylo možné dělat v podstatě vůbec nic. Velmi intenzivně tu prší, což do jisté míry bude komplikovat práce, protože vše bude velmi klouzat.

Jaká technika ve Studénce pracuje?
Je tady tank hasičské záchranné služby, požádali jsme o pomoc i armádu, která v noci přivezla druhý tank, přijel také největší kolejový jeřáb v České republice, který dokáže zvednout 125 tun, jsou tady dva nehodové vlaky, celkem tři kolejové jeřáby a zhruba 120 lidí.

Jak se odklízí zdemolovaný vagon, který už nemůže být odtažen po vlastní ose?
Je to velmi složité, ale hasiči na to mají speciální postupy. Vagon se uváže na speciální lano a tank ho velmi silným navijákem postupně k sobě přitahuje. Pomáhají i jeřáby, když je potřeba něco přizvednout. Je to práce na velmi dlouho. Vagon se odtáhne mimo trať, kde se s ním dále pracuje. Teď je priorita dostat všechny vozy z trati. A potom hasiči budou stát před dalším ne úplně jednoduchým úkolem - odstranit z trati masivní betonovou mostní konstrukci. Pak bude potřeba opravit železniční svršek a trolejové vedení.

Dokážete odhadnout, kdy by se mohlo podařit důležitý železniční tah zprůjezdnit?
Zatím se dělají některé méně důležité práce, nicméně nyní čekáme na pokyn kriminální policie, a v tento okamžik nedokážeme říct, jestli přijde za hodinu, či odpoledne. Vyloučit nelze trvání výluky až do počátku nadcházejícího týdne.

Už večer se podařilo vynést z lokomotivy nepoškozenou černou skříňku. Co se z ní dá vyčíst?
Celá řada věcí. Černá skříňka je zařízení, které zaznamenává, jak se vlak po cestě chová, to znamená jak jede rychle, kde zastavil, kde se rozjel, kde houkal, kdy začal brzdit a tak dále a tak dále. Vlastně je to kompletní záznam o tom, co lokomotiva během jízdy dělá. Nicméně data z této černé skříňky zatím nemáme k dispozici.

Máte informace o tom, že by už policie vyslechla strojvůdce. V jakém je vůbec psychickém stavu?
Nevím, nemohu odpovědět.

. ANIMACE: Jak došlo k nehodě

Koridorová trať přes Studénku je jednou z nejvytíženějších v Česku. Jak se daří zvládnout provoz vlaků na objízdných trasách? Cestující by asi měli počítat se zpožděními.
Všechny dálkové vlaky mezi Prahou a Ostravou končí v Suchdole nad Odrou, odkud cestující pokračují autobusy. Osobní vlaky z Ostravy jezdí až do Studénky. Vlakové spoje na Slovensko jsou odkloněny přes Vsetín a Horní Lideč a dálkové vlaky do Polska objíždějí po regionálních tratích přes Krnov nebo Frenštát pod Radhoštěm.

Nepanuje teď na nádražích zmatek kvůli změnám tras vlaků a dlouhým zpožděním, která dosahují až několika hodin?
Ne. Máme vnitřní informační systém, kterým informujeme zaměstnance, jak na pokladnách, v informačních centrech, tak vlakové čety, jak mají postupovat, jak se mají chovat a jak aktuálně provoz vypadá. Jelikož ta opatření už jsou nějakých osmnáct hodin stará, tak už je mají relativně zažitá. Samozřejmě zpoždění vznikají a vznikat budou, jezdí se po odklonových trasách, s tím je prostě nutné počítat.

Neobáváte se, že nehoda bude mít negativní dopad na České dráhy, třebaže ji nezavinily, že se teď někteří lidé budou bát cestovat vlakem?
Věřím, že to tak nebude. To, co se stalo, je samozřejmě věc, která působí na emoce každého z nás a působí na ně velmi silně. Já teď sedím několik metrů od zničeného vlaku a věřte mi, že to není hezký pohled. Pokud by teď někdo měl strach jet vlakem, tak po těch obrázcích, co mohl vidět, tomu rozumím. Nicméně je třeba si uvědomit, že železniční doprava je stále nejbezpečnější druh pozemní dopravy. Takovému neštěstí, kdy most spadl na trať, tomu prostě neumíme zabránit.

Budete se po nehodě ve Studénce bát jezdit vlakem?

celkem hlasů: 14820

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 sobota 23. srpna 2008. Anketa je uzavřena.

Ne
Ne 8995
Vlakem nejezdím
Vlakem nejezdím 3984
Ano
Ano 1841

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video