Rozdavači letáků dostávají od různých agentur 50 korun na hodinu. Radní tvrdí, že tím obyvatele a návštěvníky města obtěžují.
Z ulic Prahy mají zmizet nejen rozdavači letáků, ale například i chodící reklamy.
Radním si stěžovali i turisté
"Radní rozhodli po četných stížnostech obyvatel i turistů, které pouliční pochůzková reklama obtěžuje," tvrdí tiskový mluvčí magistrátu Martin Kupka. "Například Melantrichovou ulicí se kvůli nim nedá téměř projít," dodal.
Zkušenosti Pražanů i návštěvníků města se ale různí. "Jsou vtíraví a nepříjemní. Podporuji jejich zákaz," uvedla Jana Konvičková z Prahy 1. "Mně nevadí. Když od nich nic nechci, vyhnu se jim. Pro ostatní to ale může být důležitý zdroj informací," oponuje Karel Okřán z Prahy 3.
Která reklama už není možná |
umístěná na přenosném nebo neseném zařízení (konstrukce, tyče, tabule apod.) umístěná na dodatečných konstrukcích, upevněných na zaparkovaných automobilech nabízení a rozdávání předmětů (například letáky, navštívenky) přímo z ruky vkládání propagačních předmětů včetně letáků pod stěrače stojících automobilů |
Zakázaná není jen pochůzková pouliční reklama, ale i propagace restaurací či nočních klubů ve formě pozvánek.
Jejich pořadatele to velmi pobuřuje. "Je to špatné rozhodnutí. Rozdávání letáků je nejúčinnější propagace koncertů a divadelních představení především mezi zahraničními turisty. Rychle se tak zorientují. Navíc od námi najatých lidí, kteří znají minimálně dva jazyky, dostanou i další informace, pokud potřebují," tvrdí Oldřich Horský z agentury Agency Artistic International s tím, že radní svým opatřením poškodí v konečném důsledku městskou pokladnu.
"Když bude málo návštěvníků na kulturních akcích, ubude i počet takových akcí, a tím také zájem o městské objekty, kde se pořádají," tvrdí Horský.
Na pochůzkové pouliční reklamě založilo svou propagaci například loutkové Divadlo Marionette. "Je to nejlepší způsob, jak se o nás mohou dozvědět turisté ze zahraničí. Ti tvoří většinu našich diváků," podotkla pracovnice divadla Jana Jenšíková. "Rozhodnutí radních nás poškozuje. Zatím zvažujeme, co s tím budeme dělat. Budeme asi muset nechávat letáky na nějakých stálých místech. Ale účinnost takové reklamy je malá," posteskla si Jenšíková.
V porovnání s některými dalšími evropskými metropolemi postupují pražští radní proti pochůzkové pouliční reklamě velmi tvrdě. "Rozdávání pozvánek na kulturní akce nebo i do nově otevřených restaurací je v ulicích Vídně běžné," tvrdí rakouský vicekonzul Daniel Žára. "Postupnou kultivací mravů se tu však zavedlo pravidlo, že například pracovní místa nebo pozvánky do erotických podniků se tímto způsobem nenabízejí," dodal.
Obdobná pravidla platí i v Paříži. "Letáky na koncerty nebo divadelní představení se na ulicích nabízejí. Ale nic jiného se tu touto formou nepropaguje," uvedla Dominika Rádlová, tisková mluvčí českého velvyslanectví ve Francii.