Úterý 28. ledna 2020, svátek má Otýlie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 28. ledna 2020 Otýlie

TEST: Stejná cesta, třikrát vyšší cena. Kdy se nevyplatí jezdit s Uberem?

  0:31aktualizováno  0:31
„Jezdím s Uberem, je levnější než taxi.“ Tak zní častý argument těch, kdo si oblíbili službu, která před čtyřmi lety začala rozvážet zákazníky po Praze a snaží se proniknout i do dalších měst. Jenže ne vždy je tento argument pravdivý. Uber totiž v průběhu dne mění ceny, jak se mu zlíbí. Otestovali jsme, kdy se jízda s ním vyplatí.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto:  Jan Zatorsky, MAFRA

Běžné taxi má na dveřích nástupní sazbu i sazbu za kilometr jízdy. Zákazník tak může vcelku jednoduše odhadnout, kolik ho bude přeprava kdykoliv během dne stát. Pokud tedy necháme stranou případy, kdy se někteří nepoctiví taxikáři snaží zákazníky okrást.

Praha ráj Uberu

  • Uber je globální aplikace, která denně zprostředkuje na celém světě přepravu pro více než dva miliony lidí. Značná část z nich je z České republiky. Jen v Praze totiž podle Uberu aplikaci každý den využije 170 tisíc lidí.
  • V české metropoli jsou v současnosti přes dva tisíce řidičů, kteří pro Uber jezdí.

Podobné je to i s dispečinky, které taxikáře sdružují. Ty mají také fixní taxy, ač nabízejí různé slevy. Jinak je tomu však u Uberu, který fixní cenu nemá.

Respektive má, u nejlevnější a nejužívanější služby Uber Pop činí 9,9 koruny za kilometr a 3 koruny za minutu jízdy. Během dne ji ale společnost pomocí takzvaných násobků upravuje, jak se jí zrovna zlíbí.

To má za následek případy, kdy může zákazník s Uberem jet stejnou trasu v jednu chvíli za dvě stě korun a o dvacet minut později třeba za trojnásobek. Aplikace totiž v reálném čase pracuje s poptávkou a nabídkou.

„Pokud je v danou dobu větší zájem o odvoz, než je potřebný počet řidičů, cena se znásobí. Řidiči však mohou vidět, že je v daném místě velký zájem a mohou se tam přemístit. Tak je zajištěno, že cestující získají rychle odvoz,“ vysvětluje mluvčí Uberu Miroslava Jozová.

„Někdy to mohou být i dva kilometry za osm stovek“

A někdy se může cena zvýšit skutečně razantně, jak iDNES.cz prozradil jeden z řidičů Uberu při nedávném testu taxislužeb. „Jezdil jsme na Nový rok od jedné asi do čtyř ráno a to taxíky nejezdily. Jezdil jenom Uber a byl tam pětinásobek. Takže dva kilometry za osm stovek a podobně. To jsem jezdil tři hodiny a vydělal jsem pět tisíc,“ vyprávěl.

Jenže jak předem odhadnout, kdy bude přeprava s Uberem levnější a kdy naopak zákazníkovi provětrá peněženku? Poměrně obtížně, protože americká společnost je na podobné statistiky skoupá. A když už se o násobcích zmíní, mluví o nich jako o výjimečné situaci. „Pouze 19 procent jízd je s násobkem,“ uvedla na dotaz iDNES.cz Jozová.  

Naštěstí je ale Uber sdílnější ke svým hlavním klientům - tedy k řidičům, kteří pro něj jezdí. Pravidelně jim posílá e-maily s užitečnými informacemi a v jednom z těch posledních se objevil graf, který může plánování cest s Uberem usnadnit.

Konkrétně jde o následující tabulku, která ukazuje, v jakých denních hodinách se cena násobí nejčastěji. Čím tmavší barva, tím je větší procento jízd se zvýšeným cestovným.

Uber násobí základní jízdné, proto může stejná cesta stát každou hodinu jinou...

Zdroj: Informační e-mail, který Uber zaslal svým řidičům.

Z grafu vyplývá, že si cestující nejvíce připlatí v pracovní týden ráno od 7:30 do 9:30 a večer mezi 18. a 20. hodinou a ještě později mezi 22. a 2. hodinou v noci. Zdaleka nejčastěji je ale dražší jízdné o víkendu.

„Přes víkend byla každá druhá až třetí jízda s násobkem. Průměrný násobek byl 1,6x jízdného. Během víkendových nocí od 23:00 až do 5:00 byly tři ze čtyř jízd s násobkem,“ píše se v e-mailu řidičům (neuvádí se v něm, z jak dlouhého období graf vychází).

Tyto údaje příliš nekorespondují s prohlášením mluvčí o pouhých devatenácti procentech dražších jízd. Je samozřejmě možné, že je během všedních dnů tolik nezdražených jízd, že vyváží nákladnější víkendové cesty, ale není možné to ověřit.

A je také otázka, do jaké míry je rozeslaný e-mail pouze pokusem nalákat řidiče k tomu, aby vyjeli do ulic v uvedenou dobu.

Cesta z Nuslí na letiště? Sto osmdesát až jedenáct set korun

Redakce iDNES.cz se rozhodla otestovat, jak se ceny přepravy během dne mění z pohledu zákazníka. Celou neděli 19. listopadu jsme každých deset minut kontrolovali cenu přepravy přes službu Uber Pop z pražských Nuslí, konkrétně z ulice Sinkulova, na Letiště Václava Havla. Začali jsme v devět hodin ráno a skončili ve dvě v noci na pondělí.

Aplikace při zadání nástupního a výstupního místa uvádí rozsah, ve kterém se může výsledná cena přepravy pohybovat. Nejnižší sazbu, kterou nám Uber za danou trasu v průběhu celého dne nabídl byla cena 180 až 233 korun. Tu jsme tedy brali jako základní jízdné. Nejdražší sazba se nakonec vyšplhala na 583 až 769 korun a byla tak 3,2 krát vyšší, než tomu bylo v nejlevnějším případě.

Test: Uber, Liftago, nebo taxi? Vyzkoušeli jsme, které auto si zavolat

Cesta na letiště, kterou jsme si přáli s Uberem absolvovat, je dlouhá přibližně 18,5 kilometru. Pokud bychom tedy využili nejlevnější sazbu, kterou nám aplikace nabídla, vyšel by nás kilometr jízdy na 9,7 až 12,5 koruny. Což je na pražské poměry velmi výhodné. V největší špičce bychom ale zaplatili za kilometr 31,5 až 41,6 koruny.

A to už je trochu problém, protože maximální povolená sazba za kilometr, kterou vyhláškou určuje pražský magistrát, je pouze 28 korun. A to zatím bereme v úvahu jen nejlevnější službu Uber Pop. Další dvě služby Uber Select a Uber Black, které díky novějším vozům slibují pohodlnější jízdu, jsou ještě dražší.

Se „Selectem“ se nejvyšší nabídka vyšplhala na 795 až 1 040 korun, tedy na 45 až 56,2 koruny za kilometr. A s „Blackem“ jsme se dostali na 846 až 1 112, tedy na 45,7 až 60,1 koruny za kilometr.

Kompletní seznam cen, které nám aplikace v průběhu dne nabízela, je v následující tabulce (data je možné procházet pomocí posuvníku na pravé straně tabulky).

„Nejsme taxislužba. Můžeme si účtovat, kolik chceme“

Uber si takové sazby dovolí účtovat, protože se nepovažuje za taxislužbu, a magistrátní vyhláška se tak na něj podle jeho soudu nevztahuje. Nutno dodat, že s ním pražský magistrát ani ministerstvo dopravy nesouhlasí a úředníci řidiče Uberu za předražení jízdného pokutují.

Ve chvílích, kdy cenu neupravuje žádný násobek, je však Uber Pop zpravidla výhodnější než klasická taxislužba. Nejlevnější běžné taxíky totiž v Praze operují se sazbou kolem 18 korun za kilometr. Na druhou stranu žádný taxikář, vyjma nepoctivců a zlodějů, zákazníkům nemůže naúčtovat více než zmíněných 28 korun za kilometr.

Je to vydírání, tvrdí řidič Uberu. Může dojít k násilí, připouští taxikář

Navíc také není nutně pravda, že Uber cenu upravuje převážně o víkendu. V omezené míře jsme test zopakovali i v pondělí, tentokrát na trase z pražského Smíchova na letiště. Ač šlo zhruba o kilometr kratší cestu, na nejnižší nabízenou nedělní sazbu, tedy 180 korun, se nám od osmi ráno do čtyř odpoledne dostat nepodařilo. 

Až na několik výjimek v ranních hodinách, kdy bylo jízdné dražší, stála přeprava na letiště s Uber Pop 320 korun, tedy asi osmnáct korun za kilometr. Takové výsledky vytvářejí zdání, že Uber cenu stanoví i podle místa nástupu a v centru města drží její základní hodnotu výš než v okrajových částech. To ale pouze na základě našeho omezeného průzkumu nelze s jistotou tvrdit.

Trocha počítání může ušetřit stokoruny

Doporučení iDNES.cz je tedy následující: Před každou jízdou je dobré znát vzdálenost, kterou chceme urazit, a jednoduše s ní vydělit cenu, kterou aplikace Uber nabízí. Pokud je výrazně vyšší než osmnáct, nebo dokonce dvacet osm korun, vyplatí se zavolat běžnou taxislužbu, nebo například využít aplikaci Liftago. 

Pokud to zákazník z nějakého důvodu udělat nechce, je třeba trpělivost. Vysoké násobky jen zřídkakdy vydrží v aplikaci déle než dvacet minut. Vyplatí se proto chvilku počkat a každých pět až deset minut zkontrolovat, jestli se mezitím cena v aplikaci nezměnila. Je totiž velká šance, že se tak stalo.

Využili byste služby Uberu i ve chvíli, kdy nabízí vyšší ceny než běžné taxislužby?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 28. listopadu 2017. Anketa je uzavřena.

NE 2429
ANO 723
Autor:

  • Nejčtenější

Ve Wu-chanu lidé kolabují v ulicích. Nová nemocnice musí stát do šesti dnů

Lidé omdlévající na ulici, přeplněné nemocnice a těla zesnulých ležící na chodbách. Kvůli nebezpečnému koronaviru už v...

Zemřel předseda Senátu Jaroslav Kubera, bylo mu 72 let

V nedožitých 73 letech zemřel předseda Senátu a člen ODS Jaroslav Kubera. V letech 1994–2018 stál coby starosta a...

Kubera zkolaboval v kanceláři, zemřel po převozu na urgentní příjem

Předseda Senátu Jaroslav Kubera zemřel v pondělí dopoledne. Politikovi se podle zdroje MF DNES udělalo nevolno v...

V Budějovicích nákazu koronavirem nepotvrdili, lékaři prověřují tři případy

Již několik podezření na koronavirus prověřují hygienici napříč Českem. Na Opavsku jde o ženu a muže, kteří před časem...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Řidič srazil autem čtyři děti na hlídaném přechodu před školou

Čtyři děti na hlídaném přechodu pro chodce srazil po sedmé hodině řidič osobního auta v Rohovládově Bělé na Pardubicku....

Premium

Velký test palubních kamer: některé umí i ochránit před nehodou

Porovnali jsme šestnáct oblíbených autokamer podle kvality záznamu, parametrů a funkcí, které nabízí. Cenové rozpětí...

Premium

Léčil jsem lidi homeopatií. Pak jsem zjistil, že funguje jinak, než mi říkali

Homeopatie je přes dvě stě let stará medicína. Znamená to, že patří do starého železa, nebo má stále co nabídnout?...

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

  • Další z rubriky

Záchranáři odvezli z pražského hotelu čínské turisty, mohou mít koronavirus

Pražští záchranáři v úterý ráno preventivně převezli do Nemocnice na Bulovce šest Číňanů, kteří nedávno přicestovali z...

Dívka z Číny koronavirus nemá, vyvrátila podezření opavská nemocnice

U nezletilé Číňanky, která přijela na Opavsko na prázdniny, se podezření na nákazu koronavirem nepotvrdilo. V úterý to...

Vojáci v extrémním závodě hledali pod lavinou. Na čas a jenom desky

V Jeseníkách odstartoval extrémní armádní závod Winter Survival, v němž tříčlenné týmy s veškerou výbavou pro přežití...

Premium

Pevně věřím, že novou budovu pro Národní knihovnu postavíme, říká její šéf

Ani po rekonstrukci pražské Klementinum nesplní požadavky na knihovnu 21. století. „Bez nové budovy se Národní knihovna...

OTESTOVÁNO: Jak děti bavily věcičky od Fischer Price?
OTESTOVÁNO: Jak děti bavily věcičky od Fischer Price?

Čtrnáct maminek z řad blogerek otestovalo věci pro děti a miminka od značky Fisher-Price. Jak si usínáčky (vydra a ježek), houpátka, sedátka a tři druhy deček vedly v testu přísných kritiků – jejich dětí?

Najdete na iDNES.cz