Multifunkční kiosek připomíná bankomat s kopírkou a tiskárnou. S lidmi bude jednat výhradně přes displej. „Naším záměrem je přinést zařízení, které dokáže zdigitalizovat vybrané agendy a ulehčit úřadům každodenní provoz. Chceme pomoci i malým obcím a tím podpořit lokální komunity,“ uvedl poradce pro veřejný sektor České spořitelny Petr Chlupáč.
Kiosek dokáže na počkání vyřídit široké spektrum požadavků ze strany občanů, mimo jiné i online podání žádostí, poradenství, tisk, skenování dokumentů a platby. Umí také vydat průkazky do městské dopravy či věrnostní karty.
Když omezíme služby, odpovědnost za to ponese vláda, varuje Svaz měst a obcí |
„Připravili jsme několik úrovní ovládání. První věcí, která lidem pomůže, je umělá inteligence. Umělá bytost na obrazovce bude s lidmi komunikovat v češtině. Kdyby toto nestačilo, může se vzdáleně připojit úředník a zjistit, jakou pomoc občan potřebuje, nebo přímo převzít ovládání,“ uvedl Chlupáč.
Multifunkční kiosky vyrábí americká společnost NCR a dodá je Česká spořitelna. Podobná zařízení fungují podle mluvčí SMO ČR Alexandry Kockové například v Dubaji, kde je využívají tamní policejní stanice.
„Správa měst a obcí dlouhodobě poukazuje na fakt, že se vylidňují místa daleko od center. Pro rodiny je důležitá nejen bezpečnost, dostupnost služeb, ale i celková kvalita života. K tomu tento kiosek jednoznačně přispěje,“ uvedl předseda SMO ČR František Lukl. Nový systém podle něj představuje maják v rozbouřeném moři veřejné správy.
O lokálních ekonomikách si lidé rozhodují sami, říká šéfka Svazu měst a obcí |
Podle ředitele veřejného sektoru a realitních obchodů České spořitelny Milana Haška je podpora rozvoje e-governmentu důležitá. „Chceme se podílet na ekonomické transformaci, která je důležitou součástí digitalizace. Pevně věříme, že digitalizované firmy, města, kraje jsou mnohem efektivnější a v konečném důsledku také spolehlivější,“ řekl na brífinku.
Bavili byste se raději s úředníkem nebo jeho elektronickou náhradou?
Do projektu se zapojila také Policie ČR. Prostřednictvím videokonferenčního terminálu, který je součástí kiosku, se budou moci občané spojit s policistou na POL POINTu. Ve Středočeském kraji je v současné době 36 takových míst „Zkušenost je jen pozitivní, občané všech vrstev jsou schopni s námi tímto způsobem komunikovat,“ uvedl ředitel středočeské policie Václav Kučera.
Podobný samoobslužný terminál zpřístupnila Česká spořitelna na Úřadu městské části Praha 1. Lidé zde mohou například uhradit správní poplatky pomocí platební karty, telefonu či chytrých hodinek.