(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: HZS Plzeňského kraje

Kdo může za vykolejený vlak? České dráhy se soudí se správcem železnice

  • 147
Kdo může za to, že kvůli stromu, který spadl na trať, vykolejil vlak? Tuto otázku musí řešit Obvodní soud pro Prahu 1, který rozhoduje spor Českých drah a Správy železniční dopravní cesty, první svého druhu. Zatímco dráhy požadují odškodné s odůvodněním, že měl být strom preventivně odstraněn, správce se hájí, že za nehodu mohlo počasí.

Dotyčná nehoda se odehrála před čtyřmi roky. Čtvrtého února kolem šesté hodiny ranní, ještě za tmy, narazil vlak jedoucí z Jindřichova ve Slezsku do spadlého dubu a následně vykolejil. České dráhy pak požádaly Správu železniční dopravní cesty (SŽDC) o odškodnění zhruba ve výší 1,2 milionu korun. Nárok zdůvodnily zanedbanou prevencí.

Záběry povolených kolejí vyděsily strojvůdce. Správa železnice chybu odmítá

Dráhy se ve sporu opírají o zprávu drážní inspekce, která konstatovala, že zásadní příčinou vykolejení bylo „neodstranění zdroje ohrožení bezpečného provozování dráhy a drážní dopravy“, tedy tří dubů rostoucích u dráhy v dopadové vzdálenosti od koleje. O což se měl podle inspektorů postarat správce trati.

„Provozovatel dráhy prohlídku udělal, nicméně stromy nevyhodnotil jako ohrožení bezpečnosti,“ uvedl u soudu jako svědek ředitel Územního inspektorátu Ostrava Drážní inspekce Petr Maikranz. A dodal, že v roce 2013 registruje inspekce 86 případů srážky vlaku s překážkou v podobě spadlého stromu, z čehož vyplývá, že strom nacházející se v dopadové vzdálenosti od provozované koleje zdrojem nebezpečí evidentně je.

Maikranz upřesnil, že provozovatel dráhy si riziko uvědomoval, protože požádal o povolení k odstranění stromů příslušný obecní úřad s odůvodněním, že žádá o odstranění potenciálního nebezpečí. Nakonec však SŽDC vykácela okolní dřeviny, ale vzrostlé stromy ponechala.

Šetření podle svědka vyloučilo, že by za srážku mohl strojvedoucí, protože byla tma a tak neměl šanci vlak ubrzdit. Inspekci se nepodařilo zjistit, jak dlouho stromy na trati ležely. Poslední vlak místem projel předchozí den v půl osmé večer.

Zanedbali kontrolu?

Právní zástupce Českých drah Jakub Jáč u soudu poukázal na skutečnost, že poslední komplexní prohlídku v daném úseku provedla SŽDC devět měsíců před nehodou, což je podle něj nevyhovující. A dodal, že prohlídky prováděné z vlaku jsou nedostatečné a důkladná kontrola mohla nehodě zabránit.

Naopak zástupkyně protistrany Barbora Marešová přinesla dokumenty, podle nichž daný úsek trati pracovníci SŽDC prozkoumali na konci ledna, zhruba týden před nehodou. „Nelze stanovit, aby každou hodinu nebo každý den byla železniční síť ze strany žalované kontrolována,“ sdělila Marešová.

U soudu se zaštítila stanoviskem Českého hydrometeorologického ústavu, že v dané lokalitě se prohnal silný vítr, jehož následkem stromy spadly. Na nich nebyly zjištěny jakékoli známky hniloby a vyvrátily se i s balem, což je podle Marešové znak, že byly zdravé.

„Nelze požadovat, aby všechny stromy podél dráhy byly vykáceny vzhledem k rozhodnutí České inspekce životního prostředí a následně i rozsudkem Městského soudu,“ uvedla Marešová. Soud podle ní již dříve konstatoval, že životní prostředí je postavené nad drážní zákon.

Jáč namítl, že stanovisko inspekce životního prostředí bylo vydáno až po nehodě. Navíc se v něm řeší preventivní kácení bez povolení.

Postavení inspekce životního prostředí a drážního zákona nakonec vyřešila novela zákona, která vstoupila v účinnost loni na jaře. Nově je možné kácet dřeviny u trati i bez souhlasu inspekce životního prostředí, stačí to nahlásit patnáct dnů předem. V případě rozporů má poslední slovo Drážní úřad. 

Soud si po vyslechnutí závěrečných řečí dal čas na rozhodnutí. Verdikt vynese za týden.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video