Fotomontáž se poprvé objevila na internetu v roce 2012, kdy dosud neznámý vtipálek poukázal na spojitost mezi reklamou České spořitelny a filmem Kdo je tady ředitel.
Společným jmenovatelem obou snímků je herečka Iben Hjejle. Ta ve filmu dánského režiséra Larse von Triera hrála zaměstnankyni firmy, která se intimně sblíží se svým nadřízeným. Zároveň Hjejle natočila spoty pro Erste Bank, jejíž součástí je i Česká spořitelna. V nich dánská herečka vystupovala jako bankéřka Lenka Veselá.
Server iDNES.cz se snažil zástupce Free Radia zkontaktovat, aby vysvětlili, jestli se jednalo o reklamu, případně zda šlo o „vtipnou koláž“, kterých mají na svém facebookovém profilu celou řadu.
„Díky, díky. Takovou reklamu bychom si nemohli dovolit“
Obchodní ředitel Martin Kaminský odmítl celou věc komentovat s tím, že za brněnské radio se může vyjadřovat pouze jeho majitel.
„Za sebe mohu pouze říct, že děkuju. Takovou kampaň bychom si u vás nikdy nemohli dovolit. Jako malé lokální radio bychom si ji nikdy nemohli dovolit ani zaplatit. Za sebe tedy říkám, že i negativní reklama je reklama,“ podotkl Kaminský.
Fakt, že vyobrazení původně nevzniklo jako reklama, není pro pořadatele sexistického prasátečka důležitý. O původu koláže prý ostatně ví.
„Máme poměrně širokou definici reklamy. Spadá do ní vše, na čem je logo nebo z čeho je jasně identifikovatelná firma a co má zároveň sloužit k propagaci. Pointou je říci: Vy jste to použili v kontextu, který nám připadá sexistický, a ani jste si to možná neuvědomili,“ uvedla jedna z organizátorek anticeny Petra Havlíková.
V případě Free Radia to navíc není první a zřejmě ani poslední podobný případ. Sexistické či jinak nevhodné fotografie se na jejich facebookovém profilu objevují několikrát měsíčně. Často ani nemají mnoho společného s doplňujícím komentářem.
Snímky obnažených žen pravidelně doprovázejí například ranní přivítání posluchačů hlasatelem Romanem.
Náhodné „humorné“ příspěvky posbírané z celého internetu tvoří valnou většinu toho, co administrátor na facebookový profil rádia posílá. Často si také rádio na takové fotky přidává vlastní logo, ačkoliv očividně nejsou z jeho vlastní produkce. Stejně tak tomu bylo i v případě příspěvku, který mu vyhrál letošní Sexistické prasátečko.