Policisté sečetli údaje o mrtvých z úseků, které nyní musí řidiči kvůli chybějící části dálnice využívat. "Jde o náhradní objezdové trasy podél plánované dálnice na Ústecku, Teplicku a Litoměřicku," upřesnil šéf severočeské dopravky Jiří Ušák.
Nejde podle něj jen o to, že chybějící dálniční úsek svádí řidiče do měst, kde houstne doprava, což pak působí komplikace a nehody. Z vyšetřování tragických nehod vyplývá i přímý vliv nedostavěného kusu autostrády.
Dálnice D81990: Řehlovice - Trmice; 4,2 km |
"Když se ptáme řidičů, jak se všechno přihodilo a kam jeli, zjišťujeme, že k tragédii vůbec nemuselo dojít, pokud by měli pohodlnou cestu po dálnici," říká Ušák. "Napadá mě místo mezi Velkými Žernosekami a Lovosicemi, kde bývá u přívozu těžká havárie každý rok. Třeba když kamion mířící do Německa srazil chodce, který na místě zemřel, šofér uvedl, že kdyby stála dálnice, neměl by důvod jet tudy," popisuje Ušák.
Podle mluvčí litoměřické policie Pavly Kofrové na tomto místě chodec zemřel naposledy loni 3. dubna. "Přecházel silnici směrem od areálu, kde je nyní prodejna nábytku a za ní doky. Po srážce s autem na místě zemřel," přiblížila.
Odvolání od profesionála
Celkem 12,7 kilometru dlouhá část přes České středohoří nestojí kvůli neustálým a mnohdy malicherným námitkám. Její části se začaly stavět v roce 2007, jenže stále chybí část stavebních povolení. Po vleklých obstrukcích je vydal lovosický stavební úřad před loňskými Vánocemi a týkají se posledních pěti kilometrů trasy. Lhůta na případná odvolání běžela do 20. ledna. Přesně ten den jedno padlo. (čtěte také zde)
Podal ho litoměřický ekologický aktivista Lubomír Studnička, jenž přitom od září čelí obžalobě kvůli vydírání firem, že za statisícové úplatky nebude blokovat jejich stavební řízení. (o soudu více zde) Studničku se nepodařilo kontaktovat, nebral mobil, neodpověděl ani na SMS.
Úředníky lovosického stavebního úřadu ale obsah jeho odvolání na 17 stranách překvapil. Sepsané námitky místních ekologů totiž obvykle bývají nesrozumitelné, trpí grafická úprava, styl i sloh. Tohle odvolání však bylo profesionální.
Na nový úsek D8 auta zatím nesmíDostavbu dálnice zdržují i chyby úředníků. Loni před Vánocemi se měl otevřít úsek z Lovosic do Bílinky dlouhý 3,7 kilometru, na hotovou dálnici ale auta nesmí. (video z prohlídky mostu zde) Mohou za to administrativní problémy kolem mostu u Vchynic, kde je protihlukový tubus kratší, než jak uvádí stavební dokumentace. Ředitelství silnic a dálnic na něj musí získat dodatečně povolení. To potrvá až do června. |
"Autor v něm nezpochybňuje postup stavebního úřadu, ale podklady," uvádí vedoucí lovosického stavebního úřadu Petr Soldon.
"Namítá třeba, že vedení CHKO České středohoří vedlo řízení o dvou výjimkách, ale uvedlo jen jeden paragraf, druhý vypadl. CHKO to ale napravilo v novém usnesení v roce 2011. Autorovi dále vadí, že se dostatečně nestudovala varianta dlouhého tunelu, který by se zakousl do pohoří ve Vchynicích a končil před Řehlovicemi. To bychom se ale vrátili někam do roku 1995 nebo 1996," říká Soldon.
Podle něj se podklady pro povolení už nedají zrušit. "Už jsou třeba tři roky v právní moci, a tudíž nepřezkoumatelné," uvádí.
Námitka ekologa: Úředníci kraje jsou podjatí
Krajský úřad má nyní tři možnosti, jak naloží s odvoláním. Buď lovosické povolení potvrdí rovnou, nebo po doplnění drobností, nebo ho zruší a nařídí nové projednání. Poslední variantu si lovosičtí úředníci nepřipouštějí.
"Když vše půjde dobře, krajský úřad rozhodne na konci března a hned se může začít stavět," přibližuje Soldon. Pak se ale dá čekat, že padne správní žaloba, o níž bude rozhodovat krajský soud. To už by se ale mezitím mohlo stavět.
Autor odvolání připravil úředníkům ještě jeden problém. Všechny pracovníky krajského úřadu obvinil z podjatosti, protože chtějí dálnici dokončit. To neuvádí poprvé, dříve k tomu dodával také to, že jsou geneticky spříznění. Proto žádá, aby se případem zabýval jiný krajský úřad, nejlépe na Moravě.
Pokud se stavět začne, bude dálnice hotová zhruba do 30 měsíců.