"Není to ale doslovná kopie. Je tam vzdálená inspirace, autorská práva jsme neřešili," řekl iDNES.cz tiskový mluvčí Úsvitu přímé demokracie Jan Zilvar.
Plakát s černou ovcí se objeví na více než deseti tisících výlepových plochách ve všech městech a obcích České republiky.
Do prohlášení pro média Úsvit napsal, že design s ovečkami vychází z kampaně k referendu o imigraci, která proběhlo ve Švýcarsku v únoru 2014.
Ale idea s bílými ovcemi vyhánějícími jednu černou je starší. Již před několika lety ji v propagačním letáku použila švýcarská SVP. A před pěti lety, také před volbami, nápad v Česku převzala i později rozpuštěná Národní strana.
Proti přistěhovalcům Okamura tvrdě ve Sněmovně vystoupil při projednávání novely cizineckého zákona. "Pokud cizinci o práci přijdou a nemají jinou, již není žádoucí, aby v České republice nadále byli a pobírali dávky státní sociální podpory," prohlásil šéf Úsvitu.
"Jsme pro jednoduché pravidlo, a to, že případné sociální podpory má člověk pobírat pokud možno ve své mateřské zemi. Pokud k nám někdo přijde pracovat, ať pracuje, pokud práci najde. Ale když práci nemá, tak se holt musí vrátit domů a nikoliv parazitovat na našem systému," prohlásil také Okamura (více o jednání o cizineckém zákoně najdete zde).
Je problém se zaměstnáváním cizinců v České republice skutečně tak velký, jak se teď Okamura snaží přesvědčovat voliče? Zaměstnavatelé musí všechna místa, na která chtějí zaměstnat cizince, hlásit Úřadu práce. Mohou přitom cizincům dá jen taková místa, u kterých prokážou, že je nebylo možné obsadit jinak.
Druhé téma, které Okamurův převolební plakát akcentuje, je to, že podpora musí směřovat rodinám, ne "nepřizpůsobivým".
V čele eurokandidátky Úsvitu, který má ve Sněmovně 14 poslanců, je advokátka Klára Samková. Podle volebního modelu společností Herzmann s.r.o. a Data Collect má Úsvit šanci, že překročí pětiprocentní hranici, a že tedy získá alespoň jedno křeslo i v Evropském parlamentu (více zde).