"Náš Petr si čtyřku z chemie nezaslouží. Doma látce rozumí a odpovídá správně. Proč tedy dopadl tak špatně?" Tato myšlenka dnes napadne řadu rodičů, kteří si pročtou pololetní vysvědčení svých dětí. Jen málo z nich tuší, že si žák může průšvihovou známku za pár dní opravit. Pak dostane úplně nové - snad lepší - vysvědčení.
Slovní hodnocení
|
Stížností na špatné známky přitom přibývá. Podle výroční zprávy jich Česká školní inspekce vloni napočítala 65, rok předtím to bylo o zhruba dvacet procent méně. Téměř v třetině případů pak měli rodiče skutečně pravdu.
K naději zlepšit si vysvědčení se upínají hlavně děti z osmých a devátých tříd základních škol.
"Chtějí se dostat na výběrová gymnázia, kde by je u přijímacího řízení mohly špatné známky poškodit," objasnil ředitel liberecké Základní školy Lesní Jiří Dvořák. Ve své praxi se s přezkoušením dítěte setkal jen dvakrát - kvůli fyzice a chemii.
"Podmínkou pro přepsání třeba čtyřky na jedničku je přezkoušení před komisí. Ta prověří, jak žák zvládá látku celého pololetí," vysvětluje Libor Vacek z České školní inspekce systém "poslední záchrany". O komisionální zkoušce přitom rozhoduje ředitel školy nebo krajský úřad. "Pokud u ní dítě uspěje, dá komise dítěti novou známku i vysvědčení," doplnil Vacek.
Stížnost proti známce (úředně řečeno žádost o přezkoumání výsledků hodnocení žáka) musí rodiče podat nejpozději tři dny poté, co dítě dostane vysvědčení. "Přezkoušení žáka má podle zákona proběhnout do dvou týdnů od doručení žádosti rodičů," upřesnila mluvčí pražského magistrátu Tereza Krásenská.
Zlepšit lze i známku z chování
Teprve pár měsíců pak mohou rodiče protestovat dokonce i proti dvojce nebo trojce z chování. V těchto případech se musí obrátit na školu nebo Českou školní inspekci. Žádné přezkoušení však nečekejte. Není možné.
"O případné změně klasifikace rozhoduje ředitel. My posuzujeme, zda vedení školy postupovalo podle jasných pravidel, když o známce rozhodovalo," dodal Vacek. Jeho kolegové se už setkali s úspěšným protestem proti dvojce z chování, náprava tak není beznadějná.
Problémy se stížnostmi jen dokreslují, že klasické známky nejsou ideální. Odborníci o tom hovoří již dlouho. Ostatně i inspekce by dala přednost, kdyby školy přešly ve větší míře na slovní hodnocení. "Umožňuje přesně popsat, co dítě umí a v čem se má zlepšit. Rodiče se dozvědí, jak mohou dítěti pomoci k lepšímu vzdělání," popsal výhodu slovního hodnocení Vacek. V Česku se však školy, kde děti dostávají místo klasických známek osobní dopis s výčtem úspěchů a proher, dají počítat v desítkách.
"Ve slovním hodnocení přitom dokážou popsat vývoj žáka a jeho zlepšení. To známky neumějí," řekl pražský učitel Roman Kučera, který podobné netradiční vysvědčení předává druhákům a prvňákům. Rodiče si na to zvykli na rozdíl od jiných škol, které se kvůli protestům vracejí k jedničkám a pětkám.