Od zakázky si úřad slibuje vyšší informovanost mezi zaměstnavateli, inspekcí práce, agenturami či kraji, nestátními neziskovými organizacemi a centry pro integraci.
Influencerka současně musí mít minimálně dva tisíce sledujících na Facebooku a Telegramu. Ministerstvo také požadovalo, aby měla profil na YouTube a Instagramu, aby komunikovala česky, ukrajinsky a anglicky.
Kopanicová má v rámci projektu informovat především o pěti tématech. Mezi nimi je například vysvětlení pracovních poměrů, které mohou cizinci v Česku uzavírat. S tím souvisí vysvětlení rozdílů mezi hlavním pracovním poměrem (HPP), dohodou o pracovní činnosti (DPČ) a dohodou o provedení práce (DPP).
Jak mladé osobnosti ze sítí slouží politikům. Influencery má Hrad i strany |
Informace se mají také týkat zaměstnávání cizinců přes agenturu práce, její specifika a rizika oproti přímému pracovnímu poměru.
Resort také požaduje, aby se zaměřila na to, jak se bránit pracovnímu vykořisťování, nebo na pracovní mobilitu v rámci EU – představení služeb EURES jak pro české občany, tak pro cizince.
Influencerka dlouhodobě spolupracuje na informování specificky uprchlické komunity například s Ukrajinskou iniciativou v Česku.
Jakub AugustaMluvčí ministerstva práce a sociálních věcí
Mluvčí ministerstva Jakub Augusta pro iDNES.cz k projektu doplnil, že pomocí influencera bude cílit primárně na zahraniční pracovníky v Česku a z velké části také na ukrajinské válečné uprchlíky.
„Paní Jekatěrina Kopanicová byla vybrána na základě výběrového řízení. Splnila zadávací podmínky a nabídla nejnižší cenu. Podmínky byly specifikovány tak, aby odpovídaly plánované strategii komunikační kampaně. Šlo například o komunikaci v několika jazycích a mimo jiné i počet sledujících,“ doplnil Augusta s tím, že tato influencerka dlouhodobě spolupracuje na informování specificky uprchlické komunity například s Ukrajinskou iniciativou v Česku.
Zároveň dodal, že v rámci daného projektu jsou mimo jiné posíleny úřady práce o nové specialisty pro práci s cizinci.
Komunikace i obsah pro strany
Redakce iDNES.cz nedávno informovala o tom, jak influenceři pomáhají s komunikací a obsahem na sociálních sítích politickým stranám. Influenceři spolupracují s politickými stranami nejen jako konzultanti nebo komunikační experti.
Někteří využívají pro propagaci stran či projektů i své komunikační platformy s mnoha desítkami tisíc sledujících. To se v minulosti stalo předmětem kritiky v případě spolupráce Šimona Ehrlicha (stojí za profilem Jie na sociální síti X) s tiskovým oddělením Úřadu vlády. Byl kritizován experty za netransparentnost. Psal provládní příspěvky pod přezdívkou.
Vládní propagace na Tiktoku bude zdarma, postarají se o to influenceři |
Jenže vzhledem k volebnímu roku může být aktivní zapojení influencerů do politických témat velmi důležité. Ať budou politikům pomáhat „lépe komunikovat“, nebo budou přímo zapojeni do kampaní. Spolupráce s influencery se nebojí ani v Evropském parlamentu.
O zapojení influencerů do politické komunikace se také snažila minulá vláda Andreje Babiše v době covidu. K vládní propagaci si přizvala influencery Annu Šulcovou a Jakuba Gulaba. Ti se tehdy snažili vytvářet patnáctisekundová videa na vládní Instagram a TikTok, ve kterých společně s odborníky vysvětlovali důležitost očkování, roušek a dalších opatření.
Kampaň se setkala s velkou kritikou. Vláda za sedm spotů utratila přibližně půl milionu korun, které pokryly náklady na reklamní prostor na sociálních sítích. Influenceři si za videa žádnou finanční odměnu neúčtovali. Kritika zazněla i od části expertů na komunikaci.
28. ledna 2021 |