„Jako matika mi celkem jde, ale to, že těch 135 minut bude málo, jsem vážně nečekal,“ napsal třeba na Twitteru David Hanus. „Přijde mi, že byly typově jiné příklady než v minulých letech, ani s přidaným časem jsem test nestihla, natož si to zkontrolovat,“ napsala zase ve facebookové skupině pro maturanty Martina Stenzlová.
Slovy „katastrofa“ nebo „hrůza“, hodnotili pondělní didaktický test z matematiky i další maturanti na sociálních sítích. Obtížnost testu spoustě z nich přišla těžší než v předchozích letech nebo jim 135 minut na 26 úloh nestačilo.
Ne všichni ale měli s testem z matematiky problém. „Času bylo za mě až až, mně osobně zbylo asi 10 minut navíc, a nedělal jsem to nějak extra rychle. Co se týče úloh, tak to víceméně bylo to, co jsem čekal. Byly tam otázky z různých okruhů, ale víceméně základy, takže ty chyby co tam mám jsou jenom z nepozornosti,“ zhodnotil maturant osmiletého pražského gymnázia Pankrác Doležal.
Většina maturantů volí dlouhodobě k povinnému testu z českého jazyka didaktický test z angličtiny. „Zájem o matematiku dlouhodobě klesá, pohybujeme se někde okolo dvaceti procent, v letošním roce je to ještě méně,“ řekla v pondělí v rozhovoru pro Českou televizi ředitelka Cermatu Michaela Kleňhová.
Vyšší zájem o matematiku je podle ředitelky Cermatu mezi studenty gymnázií a technických škol.
Test z angličtiny bez větších obtíží
S didaktickým testem z angličtiny větší problémy maturanti podle pondělních ohlasů neměli. „Celkem v pohodě, čekala jsem to horší,“ napsala na Facebooku do skupiny pro maturanty Klára Páleníčková.
„Dělal jsem celkem tři didakťáky z angličtiny, čím starší byl, tím byl jednoduší, tento mi přišel ale zatím nejtěžší,“ zhodnotil ve stejné skupině Jiří Beránek. Některým přišel test o něco málo těžší než v předchozích letech, pro jiný byl snadný i tak.
Začínají didaktické testy maturit. Více času pomůže psychicky, věří expert |
„Přišlo mi to celkem jednoduché, úlohy byly typově stejné jako v předchozích letech a času bylo dost, člověk nemusel spěchat,“ popsal maturant osmiletého pražského gymnázia Jakub Srb. Na zodpovězení 64 úloh měli studenti 110 minut, 40 na poslechový test a 70 minut na čtení s porozuměním.
Studenti si mohou vybrat vedle angličtiny ještě didaktický test z ruštiny, němčiny, francouzštiny nebo španělštiny, jiný jazyk než angličtinu si však letos zvolila jen pouhá čtyři procenta maturantů.
Maturanti letos dostali řadu úlev
Letošní maturanti, kteří kvůli pandemii koronaviru strávili s přestávkami rok na distanční výuce, dostali při skládání maturitních zkoušek řadu výhod právě kvůli ztížené přípravě.
Společná státní část maturit, tedy didaktické testy vypracované společností CERMAT, studentům vláda posunula o tři týdny z 3. až 7. května na 24. až 26. května a přidala mimořádný termín pro ty, kteří budou při řádném termínu v karanténě kvůli onemocnění covid-19.
Averze k počítačům a chybějící vazby. Na univerzity míří „covidová generace“ |
Na testy z jazyků mají o 10 minut více, u češtiny to je místo 75 celých 85 minut, u testu z cizího jazyka se doba na vypracování prodloužila ze 100 na 110 minut. Na test z matematiky dostali studenti o 15 minut více, místo dvou hodin měli na vypočítání příkladů 135 minut. Slohové práce z českého a cizího jazyka zrušilo ministerstvo školství letos úplně.
Namísto známek se státní maturity navíc od tohoto roku hodnotí pouze uspěl/a nebo neuspěl/a, pro didaktický test z matematiky je minimální hodnota úspěšnosti 33 procent a u angličtiny 44 procent.