Podle Lidových novin jsou popisy dopravních nehod součástí nového projektu, který na internetu spustila firma Topograf ve spolupráci s Českým sdružením obětí dopravních nehod. Na mapě České republiky, která se po zadání adresy objeví, jsou vyznačeny černé křížky. Co křížek, to jedna dopravní nehoda s tragickými následky, důkladně popsaná příbuznými obětí.
"Žádné stručné statistiky. Chceme do toho dostat emoce. Chceme řidiče vychovat. Nesmějí opakovat chyby, po kterých jiní zemřeli," říká na stránkách Lidových novin jednatel firmy Topograf Bohuslav Haltmar . Informace o nehodě proto poskytují příbuzní nebo známí, kteří oběť osobně znali.
Internetová "mapa smrti" funguje jednoduše. Kromě vyznačených silnic, měst, obcí, čerpacích stanic v ní najdeme i ony malé černé křížky. Právě ty označují místa, kde při dopravní nehodě zemřel člověk.
"Rozkliknutím" křížku se otevře stránka s podrobnostmi o nehodě. Popis nehody a většinou i fotografie oběti si tak může přečíst a prohlédnout kdokoli.
"Dne 20. 3. 2007, den po svých 24. narozeninách a svátku, brzy ráno při cestě za prací, na obchvatu města Louny u odbočky na obec Citoliby sjel zřejmě vlivem mikrospánku do protisměru, příkopu, odrazil se od betonového svodidla do mostního pilíře, byl na místě mrtev. Byl to můj kamarád... znali jsme se téměř 10 let," popsal na stránkách dopravní nehodu kamarád Josefa H.
K výchově řidičů by měla posloužit i poselství pozůstalých.
"Automobil je ohromný pomocník v dnešní uspěchané době, ale zároveň v rukou bezohledných a nepozorných lidí se stává strašlivou zbraní, která každým rokem dělá nešťastnými kolem tisíce rodin," vzkazují například rodiče Lucie Vondruškové, která zemřela při nehodě v Praze.
Autoři projektu by chtěli tímto způsobem přimět řidiče k bezpečné jízdě. "Chceme, aby si uvědomili, že stačí malá nepozornost, a vše skončí. Stručné policejní statistiky jim toto neprozradí. Příběhy zemřelých by jim toto nebezpečí mohly přiblížit," vysvětluje smysl projektu Haltmar.
Webové stránky jsou v provozu přibližně měsíc a "mapa smrti" obsahuje zatím třiadvacet údajů. "Informace do mapy vpisují především příbuzní a známí obětí. Chtěli bychom to v budoucnu dělat sami na základě policejních údajů a příbuzní obětí by informace rozšířili," plánuje Haltmar.
Zlepšit by se podle autorů projektu měla i přehlednost mapy. V některých případech se totiž křížky ztrácejí v záplavě dalších údajů.