Armádou poslední týdny rezonují spory ministryně obrany Jany Černochové a náčelníka Generálního štábu Řehky. Vy jste jako předseda výboru pro obranu s aktéry hovořil? Vnímáte problémy, třecí plochy?
O tomto problému mám informace pouze z médií. Rezort ministerstva obrany ani předseda vlády nás neinformoval. Na základě toho sporu jsme svolávali mimořádný výbor. Ministryně obrany odmítla přijít, o čemž nás písemně informovala.
Poslanci mají na výboru řešit spory Řehky s Černochovou. Ta ale nepřijde![]() |
Je vhodné, aby v době, kdy stovky kilometrů od našich hranic zuří válka, docházelo ke střetům představitelů obrany a armády?
Je jasné, že to není vhodné ani přijatelné a nepamatuji v historii rezortu obrany, armády, že by něco takového nastalo. Je těžko pochopitelné, že to nastává v této mezinárodní bezpečnostní situaci.
Co vám k tomu řekl generálporučík Řehka?
S panem generálem jsem hovořil pouze telefonicky, kdy mi odmítl tuto situaci komentovat se zdůvodněním, že se jedná o vnitřní záležitosti resortu.
Výbor měl 1. června dva body programu, právě zmíněné spory a nákup bojových vozidel pěchoty CV 90. Ministryně Černochová se omluvila, stejně jako většina poslanců koalice. Jaký byl uveden důvod?
Tady z tohoto přístupu je vidět, s jakou arogancí v současné době ministryně, potažmo koaliční poslanci, k tomuto přistupují. Ministryně resortu obrany nám nesděluje informace, neinformuje poslance ani občany. Jako důvod uvedla, že byl výbor svolán narychlo, což není argument. Nejen v tomto období, ale i v minulém byl svolán výbor ze dne na den.
Hovoří se o tom, že ministryně zasahuje do personálních otázek, povyšování důstojníků, generality, ale i k vyslání vojáků do zahraničí, včetně studií. Je to běžná praxe a kompetence ministra? Dělal jste totéž, když jste byl na ministerském postu?
Na rezortu obrany jsou veškeré kompetence rozděleny, neboť se jedná o silový resort, složený z civilní a vojenské části. Obě části rezortu obrany mají své kompetence jasně dané a já jsem v minulosti tyto kompetence dodržoval.
Vnímal jste již dříve neshody, například po výměně náčelníka Vojenské policie? Hovořilo se o tom, že za jeho odvoláním stálo odhalení jeho vztahu s podřízenou.
Nedobrou situaci na rezortu obrany vnímám již delší dobu. Ano, máte pravdu, že tyto informace o personálních rozkolech prosakovaly již delší dobu a mediálně propírán byl náčelník Foltýn. Spekulace o jeho odchodu se objevují v médiích dodnes a dodnes tuto situaci nepovažuji za jasně vysvětlenou.
Hovoří se i o snaze odvolat profesora Zavorala z čela ÚVN. Uvedla k tomuto kroku něco paní ministryně?
Kromě informací, které se objevily v mediálním prostoru, žádné jiné k tomuto nemám.
Jak se zbavit šéfa vojenské nemocnice. Černochová si připsala další lapálii![]() |
Nákup bojových vozidel pěchoty trval dlouhá léta, nicméně nyní poukazuje například pan Hynek, předseda Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu, na chabé zapojení domácího obranného průmyslu. Komunikuje vedení obrany kroky a informuje o konkrétních krocích?
Neinformuje. U této zakázky za téměř šedesát miliard je celá řada otázek. Můžeme mít pochybnosti o formě zadání projektu vláda – vláda, o tvorbě ceny, o inflační doložce, kterou by měla obsahovat již podepsaná smlouva... A co je nejvíce znepokojující, je zapojení domácího průmyslu nebo další náklady, které ještě vzniknou.
Armáda přezbrojí na švédské obrněnce CV90 a začne jednat o nových leopardech![]() |
Je běžné, aby smlouva nezahrnovala servis? Máte informace například ze Slovenska, jak oni mají řešenou smlouvu?
Nemám informace, jak je to řešeno na Slovensku. Otázka servisu je složitější vzhledem k našemu právnímu řádu a zákonu o veřejných zakázkách. Společné pořízení s následným servisem není pravidlem.
A co další nákupy? Jste informován o průběhu jednání k F-35?
Nemám žádné jiné informace, než jsou ty v mediálním prostoru.
Proti raketám z Ruska je Česko bezzubé, nemáme čím se bránit, říká expert![]() |
Analytik Mikulecký řekl, že by obrana neměla nakupovat hlouposti, co po nás nikdo nechtěl, například bitevní vrtulníky, ale soustředit se na realizaci našich závazků vůči NATO. Souhlasíte s ním?
Omlouvám se, ale v žádném případě nebudu komentovat výroky bezpečnostních analytiků. Potřebnost nákupů techniky pro armádu vychází od vojenských odborníků, naštěstí ne od bezpečnostních analytiků.
A co výrazné změny v rozhodnutí, kdy se hovořilo o nákupu tří středních dronů a nakonec z toho je 200 malých dronů?
No comment. Jiné informace, než z médií k tomuto nemám.
Poslanci schválili dobrovolné předurčení i nejméně 2 procenta HDP pro obranu![]() |
Koalice často poukazuje na vaše otálení v otázkách nákupů a modernizace armády. Můžete mi uvést, co se podařilo za vašeho vedení zrealizovat, případně připravit k dokončení?
Stejný expertní tým, který radí ministryni obrany a přivedl zakázku nákupu pásových bojových vozidel pěchoty CV 90 k podpisu smlouvy, vedl veškerá jednání za mého působení na rezortu. Právě tento expertní tým mě po vyhodnocení zaslaných nabídek, tehdy od třech potenciálních dodavatelů, seznámil s expertním vyhodnocením jejich nabídek a doporučil mi, aby byly vyřazeny nabídky, ale nebyli vyřazení uchazeči.
Tak se také stalo a já jsem o této situaci tehdy informoval vládu a tehdejší předsedkyni výboru pro obranu. Vzhledem k tomu, že se jednalo o expertní tým, který měl nejvíce informací a kompetence k vyhodnocení a zpracování takovýchto stanovisek, neměl jsem jinou možnost než jejich návrh akceptovat.
Za mého působení na rezortu obrany byly uzavřeny smlouvy na nákup a pořízení vojenské techniky, výzbroje a výstroje za více jak 160 miliard včetně finančně významných akvizicí, jako je radiolokátor MADR, vrtulníky, protiletadlové a raketové komplety SHORAD, děla ráže NATO, vozidla, zbraně a tak dále.
A naopak, v čem vidíte pochybení?
Dá se říci, že se mi, potažmo nám, nepodařilo dotáhnout projekt pásových bojových vozidel pěchoty a to s ohledem na shora uvedené okolnosti.
Na armádu půjdou brzy 2 % HDP, jak to ovlivní její modernizaci?
Jak to ovlivní modernizaci bude záležet na tom, jak bude efektní vedení a tým na resortu obrany. Za mě by mělo dojít k urychlení a zefektivnění modernizace Armády České republiky a měly by být dosaženy cíle v rámci výstavby jednotlivých druhů vojsk a splnění požadavků Capability Targets, takzvané CT.
To znamená, že pokud bude mít ministerstvo obrany dostatek prostředků, může tyto projekty řádně naplánovat a realizovat a nebude je muset tím pádem rozkládat v čase, případně odsouvat z důvodu nedostatku finančních prostředků.
Proč k tomu kroku nedošlo již dříve?
Nebyla k tomuto politická vůle předchozích vlád. Za vlády ANO jsme měli nastavenou trajektorii směřování a dosažení závazku 2 % HDP, ale každé přílišné skokové navyšování finančních prostředků s sebou přináší celou řadu úskalí a hlavně riziko, že tyto prostředky nebudou účelně vynaloženy. Proto naše trajektorie směřování ke 2 % byla postupná. Za naše volební období od roku 2014 vzrostl rozpočet obrany o 100 %.