Ředitel Dopravního podniku Milan Houfek o své rezignaci neuvažuje. "V této chvíli k tomu nemám důvod," konstatoval.
Předsednictvo podniku se v pondělí sejde a bude o zprávě magistrátní vyšetřovací komise dále jednat.
"Dopravní podnik ještě musí zvážit vyvození další odpovědnosti. Některé prvky nebyly dodrženy a za to někdo rozhodně zodpovídá," řekl radní pražského magistrátu pro dopravu Radovan Šteiner.
Primátor Pavel Bém je se zprávou o záplavách v metru spokojen. "Považuji ji za zdařilou. Pracovali na ní nejlepší experti. Myslím, že ji nikdo nedokáže zpochybnit."
Proti znění vyšetřovací zprávy se ale postavil jeden ze členů komise Marián Hošek. "Závěry komise jsou psány v růžových barvách. Rozšíření vody v metru šlo zabránit. Byla to chyba nedokonalého uzavření a na vině byly i stavební úpravy. O tom ale hovoří jen přílohy, které nejsou veřejné. Tyto pasáže jsou z oficiální zprávy vyhozeny."
Primátor je přesto se zprávou spokojen. "Rada bere výsledky komise na vědomí. Je jasné, že nemohlo dojít k ohrožení cestujících. Mohlo se nanejvýš zpomalit pronikání vody do podzemí a tím by se daly i omezit škody," konstatoval. "Zaplavení nemohl odvrátit nikdo."
Ze zprávy podle primátorova náměstka Jana Bürgermeistra vyplývá, že zaplavení metra nešlo zabránit.
"Příčinou byla mohutnost povodně, na kterou nebyla opatření koncipována. Protipovodňové zábrany byly instalovány včas," prohlásil.
Praha se nyní bude podle primátora snažit, co nejdříve ochranný systém metra obnovit.
"Nevíme, do jaké míry půjde město ochránit před pětisetletou vodou. Praha zatím nemá finanční prostředky na kvalifikovanou opravu ochranného systému. Vedení Dopravního podniku nám musí předložit návrh úprav systému a nová protipovodňová opatření," konstatoval Bém.
Padne ještě šéf metra?
Podle zdrojů blízkých vedení Dopravního podniku by o své místo měl přijít kromě šéfa ochranného systému metra ještě i ředitel metra Ladislav Houdek.
"Dá se očekávat, že závěrečnou zprávu komise ještě odnese šéf metra. To ale z vedení podniku bude zřejmě všechno," řekl iDNES důvěryhodný zdroj.
Ze zprávy je jasné, že škody při povodni mohly být menší, kdyby nechybovali především členové povodňové komise metra. Ti zklamali hlavně při řízení dopravy na trase B v oblasti Karlína.
Magistrátní komise dále zjistila, že nebyl zpracován nový povodňový plán pro více než stoletou vodu.
Ze starého plánu navíc nebylo jasné, kdo konkrétně může vydat pokyn k zastavení provozu metra, a právě v této oblasti vznikly obrovské problémy.
Dopravní předpisy totiž pouze stanoví, že všechny příkazy týkající se vlakové dopravy smějí dávat nadřízení pracovníci prostřednictvím vlakového dispečera. Ten sám může nařídit uzavření jednotlivých stanic a evakuaci cestujících z podzemí, ale nemůže nechat zavřít celé traťové úseky.
Právě tady nastaly velké zmatky. V době, kdy se do tunelů už valila ničivá vlna, nechali pracovníci Dopravního podniku přistavit v noci dvě prázdné soupravy do stanice metra B Florenc, které měly ráno vyrazit na trasu. Voda je tam zatopila obě.