Skutečný problém s radary, není v tom, kdo je obsluhuje a provozuje, ale kde a jak. Existuje řada obcí, kde radar používají tak, aby to mělo smysl. Ilustrační foto.

Skutečný problém s radary, není v tom, kdo je obsluhuje a provozuje, ale kde a jak. Existuje řada obcí, kde radar používají tak, aby to mělo smysl. Ilustrační foto. | foto: Jiří Koťátko

Kvůli chamtivé Praze budou na vsi umírat?

  • 27
Poslance Klase jsem nikdy nijak zvlášť neobdivoval. Nepřišlo mi, že by se za těch šestnáct let, co sedí v Poslanecké sněmovně, dopustil něčeho obzvlášť užitečného ve prospěch občanů. Možná mu křivdím, ale ať se snažím, jak se snažím, vážně si na nic takového nevzpomínám.
Teď se v mých očích konečně něčeho užitečného dopustil. Ne tím, že připravil města a obce o radary na měření rychlosti. To samo o sobě zase za tak chytré nepovažuji. Užitečné je to, že se díky Klasovu kroku bude o radarovém měření rychlosti alespoň pořádně mluvit. A že se třeba konečně změní.

Skutečný problém s radary, není v tom, kdo je obsluhuje a provozuje, ale kde a jak. Existuje řada obcí, kde radar používají tak, aby to mělo smysl.

Zrovna včera jsem slyšel příběh z obce Měšice, kde si lidé pochvalují, jak se díky strážníkům přestali bát přecházet silnici, po které předtím většina řidičů jezdila jako smyslů zbavená. A podobných bude jistě celá řada.

Kdo se někdy pokoušel přecházet přes hlavní silnici třeba v Prostřední Bečvě na Valašsku nebo v obci Malá Skála u Turnova, jistě mi dá za pravdu. I za bílého dne a ve stavu naprosté příčetnosti a střízlivosti je to skutečně nesnadné.

Jenže bohužel ještě mnohem víc je míst, kde se měří rychlost úplně nesmyslně. Na konci obce, těsně za cedulí v neobydlených místech. Nebo na čtyřproudových silnicích. V Praze na Jižní spojce naměřili jen za květen překročení rychlosti u 460 000 aut.

Na další silnici, kousek od naší redakce, kde vedou mezi dvěma tunely dva pruhy oběma směry a chodci tam ani nesmějí, za stejnou dobu 116 000 případů. Přitom, jak známo, neexistuje bezpečnější způsob jízdy autem, než když se vozidla pohybují stejným směrem.

Takové měření rychlosti podle mého soudu nemá jiný smysl než vydělávat peníze a buzerovat řidiče. Přes půl milionu případů jen na dvou pražských komunikacích. Jistě, má se jezdit podle předpisů, ale řidič, který na městském okruhu jede o deset kilometrů rychleji, skutečně svému okolí nebezpečný moc není.

Je možné, že pro mnoho obcí znamenaly pokuty za rychlost skutečně snadný zdroj příjmu, vždyť peníze jdou do jejich kasy. Prostřední Bečva, Malá Skála a řada dalších obcí, které by potřebovaly řidiče zklidnit, však teď nejspíš budou, bohužel, doplácet na chamtivost (nebo pitomost) jiných, kvůli kterým nakonec poslanci obcím radary zakazují. Je to škoda.

Nejrozumnější by bylo obcím možnost měření rychlosti vrátit. A ty hloupé a chamtivé nějak zkrotit. Třeba tím, že "měšťákům" budou muset schválit místa měření "stáťáci". Třeba aspoň někteří z nich budou mít rozum.

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video