Po pondělním jednání ODS, kdy se výrazná část zastupitelů odklonila od primátora Bohuslava Svobody, Lich pochopil, že definitivně prohrál. Do té doby ještě živil malou naději, že se do čela podniku vrátí. To se nestalo.
"Já se cítím úplně super. Samozřejmě mám takový divný pocit v žaludku, že jsem pro dotažení plánovaných změn v DP mohl udělat víc, ale na druhou stranu se mohu vrátit k tomu, co jsem plánoval před svým příchodem. Věnovat se své rodině a být víc v USA," říká týden po svém pádu Lich.
Změnami myslí zejména výrazně předražené smlouvy DP, jež nechal prověřit, a podání trestních oznámení na lidi, kteří je podepisovali.
Jako nový šéf obrovského kolosu se cítil, jako by ho vhodili do jámy lvové, a spoléhal se na primátorovu politickou podporu, kterou dostal. Nicméně dnes se ukazuje, že ani vliv primátora nestačil (o Svobodově prohře čtěte zde). Svobodovi političtí odpůrci sedící v dozorčí radě podniku Liche minulý týden bez milosti sesadili a nyní rozhodně tahají za delší konec lana na pražském magistrátu.
"Že je post ředitele takhle ovlivňován komunálními politiky, to jsem nečekal," tvrdí byznysmen a poukazuje na vztahy se členy dozorčí rady, kterou ve většině tvoří lidé z obou koaličních stran, tedy ODS a topky.
Pražský Dopravní podnik se snaží řídit politici, říká ředitel Lich |
"Oni mi vyčítali, že s nimi jako zástupci vlastníka nekomunikuji, což je pravda, a já uznávám, že to byla chyba. Ale neudělal bych to jinak. Třeba očekávali, že je budu všechny obcházet a přemlouvat. Nebo budu hodiny sedět na jednání dozorčí rady a poslouchat všechny ty 'koniny' lidí, kteří v životě v byznysu nic nedokázali a v podstatě nejsou schopni k jakékoliv problematice DP říci něco hodnotného. Jediné slovo," říká o politicích Lich.
Také tvrdí, že se v zahraničí s takovým systémem byrokracie spojené s řízením společnosti a koncentrací moci, která končí u stolu generálního ředitele, nesetkal, a volá po změně. "Jinak nemůže tak velký kolos závislý na veřejných penězích efektivně fungovat."
V podniku jsou i úžasní lidé a "srdcaři" MHD
Na druhou stranu si velmi váží určitých lidí v managementu i nižších sférách hierarchie Dopravního podniku. "Tam jsou srdcaři, v oblasti metra, tramvají, autobusů, dispečinku... kteří zajišťují veřejnou dopravu. To je úžasné, jakou službu Praze poskytují a vlastně vytvářejí její tvář," podotýká odvolaný ředitel.
Kdo je Vladimír Lich (64)Odešel z Československa do USA, když mu bylo devatenáct. Vstoupil do armády a účastnil se bojů ve Vietnamu. Po návratu vystudoval finančnictví a informační technologie na univerzitě. Působil v nadnárodních poradenských firmách. Na konci 80. let ho poslali do Německa. Po pádu železné opony založil v Praze pobočku firmy A. T. Kearney, pod kterou spadala středovýchodní Evropa. V USA má bývalou ženu a syna (39). V Česku potkal před 21 lety svou druhou ženu, s níž má dva syny (17 a 15). DP šéfoval od března 2012. |
Nicméně i tak je nutné DP po ekonomické stránce zefektivnit. Za svůj nejvýraznější splněný úkol považuje alespoň částečné zpřetrhání vazeb na soukromé firmy, které podniku propracovaným systémem pouštěly žilou miliardy korun. Tyto firmy byly podle nedávno skončené právní analýzy přisáté na Dopravní podnik jako pijavice a vykazovaly charakter zločinecké organizace.
"Strukturu na odliv peněz ti lidé budovali léta a my jim to za pár měsíců zatrhli. Podařilo se nám ty vazby přeseknout a věřím, že to neskončí jen několika trestními oznámeními," podotýká Čechoameričan, který se do Československa vrátil po pádu železné opony a našel si tu druhou ženu.
Lich je spokojený také s tím, že do firmy vlastněné městem natáhl kvalitní manažery, a doufá, že budou mít šanci v práci pro Dopravní podnik pokračovat i po jeho odvolání.
Dopravní podnik povede krizový manažer, účty prověří ekonom Zámečník |
"Je to dobrý tým a já podniku přeji, aby našel kvalitního generálního ředitele, který dotyčný tým dokáže využít. Aby dotáhli potřebné změny, protože v budoucnu si prostě město nebude moci dovolit sypat do veřejné dopravy deset nebo třeba i třináct miliard korun ročně," tvrdí padlý šéf.
Nad dotazem, jak by měl pražský dopravce vypadat, aby v budoucnu skutečně obstál, Lich dlouho nepřemýšlí.
"To je hlavně otázka strategie. Jestli budeme dál investovat do sítě metra, do nových tramvajových tratí, nebo jestli se zaměříme na to, abychom zefektivnili firmu, abychom společně s městem dali důvod k tomu, aby se lidé odnaučili jezdit do centra a více využívali MHD a parkoviště P+R," analyzuje.
Město podle něj nemá na to, aby dělalo obojí - aby stavělo metro a zároveň parkoviště pro stovky aut. To je prý otázka koncepce, co bude priorita, na všechno peníze nejsou. "Myslím, že taková koncepce chybí," dodává.
Šel bych do toho znovu
Kdyby měl Vladimír Lich možnost a na post ředitele Dopravního podniku by se mohl vrátit, udělal by to. Ale už za určitých podmínek.
"Nutné by bylo obměnit dozorčí radu, snížit počet politiků na třetinu a dosadit místo nich skutečné odborníky," zamýšlí se, ale tuto možnost vzhledem k politické situaci již vylučuje a prý se těší, že si alespoň užije zbytek léta.
Na závěr pak dodává, že angažmá v čele patrně největší české firmy vlastněné městem vůbec nelituje. "Bylo to pro mě úžasné poznání. Jak vlastně politika a byznys fungují takhle dohromady," říká s mírně ironickým úsměvem. Určitě však by do toho prý šel znova.