Stačilo pouhých šest minut a na nejstarší a nejdelší české dálnici se stala nehoda, která do té doby neměla obdoby. Krátce po desáté hodině dopolední u Jihlavy na Vysočině začalo hustě sněžit. Na D1 napadlo několik centimetrů sněhu a už několik minut poté na 102. kilometru ve směru na Prahu bourala první auta.
Za sněhové vánice s nízkou viditelností do sebe narazilo celkem 231 vozidel.
„Nedá se dohlédnout ani jednoho konce nehody. Jsou tu vrtulníky záchranářů, hasiči, policie, rozbitá nákladní i osobní auta... Mezi auty nejde projít, lidé je přelézají,“ popsala tehdy Kateřina Buzková, cestující, která se nacházela před nehodou.
Od největší nehody v Česku uplynulo 10 let. Změnila D1 i práci záchranářů![]() |
Na místě tehdy vznikla škoda v hodnotě 28 milionů. Šest lidí utrpělo těžká zranění a dalších 24 pouze lehká. Jen zázrakem nikdo nepřišel o život.
Dálnici se podařilo zprůjezdnit až po dlouhých sedmnácti hodinách. Uzavřená byla mezi 91. a 134. kilometrem. V kolonách podle odhadů policie uvázlo na 20 tisíc lidí.
Policie havárii šetřila jako 93 nehod. Důvodem srážky podle ní byla vysoká rychlost vozidel za sněžení a nedodržování bezpečné vzdálenosti. Za viníka soud označil osm řidičů, za ublížení na zdraví byl však obviněn jen jediný. Miroslava Fialu z Ivančic, který ve voze Škoda uhýbal sypači, uznal vinným Okresní soud v Jihlavě, od trestu ale upustil.
Modernější vysílačky a termoprádlo
Březnová nehoda roku 2008 mnohé změnila. Hasiči z Vysočiny si na ní například poprvé vyzkoušeli přeřezávání svodidel. Záchranáři zase díky mnohahodinovému pobytu na mrazu zjistili, že nezbytnou výbavou na zásah v zimě je i termoprádlo.
Chladné počasí komplikovalo také komunikaci mezi záchrannými složkami. Podle tehdejšího velitele zásahu Jiřího Hernera z hasičského záchranného sboru kraje Vysočina zdravotníci, policisté a hasiči mezi sebou komunikovali hlavně osobně, což celý proces zpomalovalo.
Největší hromadná nehoda záchranáře vyškolila, museli nakoupit i prádlo![]() |
„Až po nehodě jsme pořizovali ruční radiostanice a také stany pro hromadné neštěstí jak pro skrytí pacientů, tak našich záchranářů v nepříznivém počasí,“ vzpomněla k desátému výročí nehody ředitelka zdravotnické záchranné služby na Vysočině Vladislava Filová.
Podle mluvčího Ředitelství silnic a dálnic Jana Rýdla však největší pokrok nastal v předpovědi počasí a s ní spojenou modernější technikou silničářů. Ti díky meteorologickým modelům nyní mají přehled o sněžení takřka po minutách. Na různé úseky dálnic tak mohou vyjíždět těsně před sněžením.
Kolaps na D1: nehody 20. března 2008 uvěznily na dálnici tisíce lidí:
20. března 2008 |