Největší hromadná nehoda záchranáře vyškolila, museli nakoupit i prádlo

  16:00aktualizováno  16:00
Největší hromadná nehoda na D1, která se stala 20. března právě před deseti lety, se výrazně podepsala i na práci záchranářů a hasičů. Kvůli lepší komunikaci dostali například modernější vysílačky. A kvůli mnohahodinovému pobytu na mrazu přišli na to, že nutnou výbavou je i termoprádlo.

V hustém sněžení havarovalo na D1 přes sto aut. (20. března 2008) | foto:  Dan Materna, MAFRA

„Tu nehodu vidím i dnes stále velmi živě. Do té doby totiž žádná taková v rámci České republiky na dálnici nebyla,“ vzpomíná tehdejší velitel zásahu Jiří Herner z hasičského záchranného sboru kraje Vysočina. „Hodně mi ji připomněla havárie, která se stala letos 16. ledna v podstatě ve stejných místech, jako před deseti lety. S rozdílem v menším počtu vozidel, ale převážně nákladních aut,“ srovnává Herner. Zatímco letos v lednu byla dálnice 19 hodin uzavřená kvůli 23 nehodám, do kterých se zapletlo celkem 59 vozidel, před deseti lety se na D1 u Jihlavy srazilo ve 93 nehodách 231 aut. Na dálnici mezi 91. a 134. kilometrem uvázlo odhadem dvacet tisíc lidí.

S takovou nehodou se do té doby záchranáři nesetkali. „O zraněné, kterých naštěstí tolik nebylo, jsme se postarali jako první. Hasiči provedli několik vyprošťování a záchranná služba vyhlásila na dvě hodiny hromadné neštěstí,“ dodává plukovník Herner. Účet za nehodu překvapivě nebyl tragický, šest lidí bylo zraněno těžce a dalších 24 lehce.

Chyběly vysílačky a všem byla zima

Zásah z března 2008 byl v mnohém precedentní. Hasiči z Vysočiny si například poprvé dovolili přeřezat svodidla na dálnici. „Tehdy jsme rozřezání svodidel hodně řešili. Někdo musel rozhodnout, co a jak udělat. Oproti tomu při letošní lednové nehodě jsme nad tou samou situací už moc nepřemýšleli a prostě dělali, co máme,“ popsal Herner nové zkušenosti. Díky vytvoření přejízdného pásu se osobní auta dostala z dálnice pryč. Sice musela v jízdě pokračovat opačným směrem než původně, ale řidiči nemuseli čekat na zprůjezdnění uzavřeného úseku.

Fotogalerie

Některé věci však zůstávají stejné. „To hlavní, co si z nehody uvědomuji a co stále platí, je neochota řidičů udělat prostor záchranným složkám,“ zdůraznil Herner. Podle všeho někteří z nich neuvolňují střední dělící pás, aby záchranka, hasiči nebo policie mohli co nejrychleji a nejbezpečněji projet k místu nehody.

Práci na místě záchranářům komplikovalo počasí a také komplikované dorozumívání s kolegy. Podle Hernera se hasiči a zdravotníci domlouvali hlavně osobně. Sanitní vozy tehdy totiž používaly jen mobilní telefony nebo radiostanice v autech. „Až po nehodě jsme pořizovali ruční radiostanice a také stany pro hromadné neštěstí jak pro skrytí pacientů, tak našich záchranářů v nepříznivém počasí,“ vzpomíná ředitelka zdravotnické záchranné služby na Vysočině Vladislava Filová.

Nafukovací stan pro hromadné neštěstí se používá hlavně v zimě nebo při chladném deštivém počasí, jelikož je možné ho vytápět. Jedná se v podstatě o klasickou plachtu, kterou nafouknou kompresory. Dostat totiž těžce zraněné pacienty na lůžkách do vyhřátých autobusů, které mají k dispozici hasiči, je totiž komplikované.

Stan pro hromadné neštěstí stojí až půl milionu korun, jedna ruční radiostanice pak okolo 40 až 50 tisíc korun. „Byla to pro nás opravdu velká, ale nutná investice, jelikož jsme vybavovali zhruba šedesát záchranných vozů,“ konstatovala Filová. 

Dokoupit se musely také dopravní výstražné trojúhelníky, které označují sektory pro ošetřování pacientů nebo kvalitnější termoprádlo, jež záchranářům chybělo při dlouhých zásazích v zimě. „Každý záchranář má kromě standardního vybavení nárok na jeden kus termotrika, kukly, softshellovou mikinu nebo vestu,“ upřesnila Filová.


Hlavní zprávy

Nejčtenější

Sobotní výheň spláchnou bouřky, kroupy a přívalový déšť

Turisty na Karlově mostě v Praze náhlá bouřka s průtrží mračen nepřekvapila....

V sobotu odpoledne se bude Česko dusit vysokými teplotami, podle varování meteorologů v celé republice překročí...

Loupež století s posvěcením státu: ČR přišla v kauze LTO o 100 miliard

První vlak čerpá českou naftou uskladněnou v německém skladu zkrachovalé...

Říká se jí loupež století s posvěcením státu. V kauze, při níž obchodníci přejmenovávali naftu na lehký topný olej, aby...

Policie vyšetřuje znásilnění dívky u Terezína, podezřelým je cizinec

Neosvětlená cesta od zastávky autobusu ke kolejím Hvězda. Právě tady často...

Litoměřičtí policisté vyšetřují případ znásilnění, které se stalo v úterý kolem poledne na poli u severočeské obce...

Z útoků na lodě v Ománském zálivu obvinil americký ministr zahraničí Írán

Hořící tanker v Ománském zálivu (13. června 2019)

Dva tankery nedaleko íránského pobřeží v Ománském zálivu byly evakuovány poté, co jejich posádky vyslaly nouzové...

Bouřky se přehnaly nad Českem, zasáhly hlavně střední a východní Čechy

Sobotní bouřka v Jihlavě. (16.6.2019)

Velmi silné bouřky s přívalovým deštěm hrozí v neděli odpoledne v Moravskoslezském, Olomouckém a částečně Zlínském...

Další z rubriky

Ve stanici Hůrka srazilo metro člověka, jezdily autobusy

Ilustrační snímek

Na trase B pražského metra odpoledne srazil vlak člověka. Provoz na trase byl omezen a náhradní dopravu zajišťovala...

Pískovně hrozí pokuta za ohrožení hnízdění chráněných břehulí plachtami

V pískovně u Ondratic na Prostějovsku překrývají plachty místo s norami, ve...

Až milionová pokuta hrozí v krajním případě provozovatelům pískovny u Ondratic na Prostějovsku, v níž hnízdí chránění...

Čaputová pozvala Zemana na Slovensko, ten ocenil podporu Českému domu

Slovenská prezidentka Zuzana Čaputová s Milošem Zemanem

Nová slovenská prezidentka Zuzana Čaputová pozvala svého českého protějška Miloše Zemana na Slovensko. Řekla to na...

Vlhčenec ubrouskový: Krkonoše bojují s odpadky vtipnou kampaní
Vlhčenec ubrouskový: Krkonoše bojují s odpadky vtipnou kampaní

Krkonošský národní park (KRNAP) v loňském roce navštívilo téměř 3,8 milionu lidí. Negativním dopadem masové turistiky je velké množství odpadků, které po sobě lidé v přírodě zanechávají. Dobrovolníci jich každoročně sesbírají skoro 3 tuny.

Najdete na iDNES.cz