Předvolební spoty stran se podle filmové recenzentky MF DNES Mirky Spáčilové příliš nepovedly (ilustrační foto).

Předvolební spoty stran se podle filmové recenzentky MF DNES Mirky Spáčilové příliš nepovedly (ilustrační foto). | foto: koláž iDNES.cz

RECENZE: Volební spoty připomínají letáky z místní masny

  • 98
Předvolební spoty politických stran připomínají hlučný teleshopping bez nápadů. Úrovní se blíží letákům z masny, uvedla ve svém hodnocení filmová recenzentka MF DNES Mirka Spáčilová. Kandidující strany mají právo odvysílat své prezentace v České televizi a Českém rozhlasu.

Schválně, co mají společného Aktiv nezávislých občanů, Romská demokratická strana a Československá strana socialistická? Politolog se potí, divák má jasno: to jsou tři strany, které mu připravily chvilku úlevy. Protože do pondělní premiéry volební kampaně nedodaly své spoty, takže na obrazovce České televize jim vyměřený čas odtikával tiše, jako přestávka s koťaty a staženým zvukem.

Zato ostatní kandidáti vytasili hlučný teleshopping bez nápadu. Jak mají naši filmaři trénovat na Oscary, když jim politická klientela zadává objednávku na úrovni reklamních letáků z místní masny?

Spoty stran jsou od pondělí v televizi a rozhlase

Kdekdo vyrazil do přírody. Za sociální demokraty kráčí Bohuslav Sobotka mezi lány, za Změnu postává Táňa Fischerová v prosluněném lese, zástupce Klubu angažovaných nestraníků vykládá v parku na lavičce, lidovci si zpomaleným krokem - klidná síla, nebo lenost? - podávají slunečnici.

Dělnická strana staví svého vůdce v černých brýlích před malebné kulisy jako televizního zpravodaje, jen Tomio Okamura hlásá Úsvit z ulic velkoměsta.

Volební spoty

Vděčnou animaci využily pouze dvě strany, obě v prosté černobílé stylizaci. Bondovská jízda TOP 09 je sice milý nápad, ale posadit na motorku knížete hraničí s nechtěnou parodií. ANO zase přehltilo kresbu ekonomickými údaji, takže si divák připadá jako na poradě.

Příběh veškerý žádný, zápletka žádná, vztahy jakbysmet, jen mluvící hlavy a zubožená čeština. Za Stranu svobodných občanů klade řečnické otázky Petr Mach, rovněž Občané 2011 mají "palčivé otázky" a k nim hned "řešení, jak je řešit". LEV 21 oznamuje, že nic neskrývá, Koruna Česká opakuje, proč nám za monarchie bylo líp.

Trocha poezie i rudá telenovela

Spousta kandidátů vsadila na prostý reklamní leták, pouze místo výkřiků Druhý kus zdarma či Vánoce se slevou nasadili údernější tón. Jazyk Suverenity hýří výrazy "zrušit, zamezit, vymýtit" - člověk skoro čeká i "zavřít, vyhodit, pověsit". Pravý blok má díky slovníku Petra Cibulky nejvyšší četnost vykřičníků v Evropě, klidně i tři za větou, kam se hrabou titulky bulváru!!!

Dvě strany povolaly okresní básníky. Školní rýmovánky ODS na téma "proto volím pravici" deklamují občané, strana Hlavu vzhůru! si zase vedle právně sporného využití filmové hlášky "metelesku blesku" umně zaveršovala "když někomu věříme, tak ho taky zvolíme". Zemanovcům v rámci lidovosti stačí prosté heslo Zastavili jsme Kalouska, s poezií se nepářou.

Nuda však překvapí u České pirátské strany, která školí národ v lenošce u krbu, a také u zelených, jejichž tablo lídrů připomíná seznam bankovních poradců. Stylem se liší Strana soukromníků, jež zvolila parafrázi sportovního komentáře fotbalu, kde si "pravý a levý bek nerozumí". Ovšem filmařsky je to všecko jedna laciná bída.

A kde zůstali komunisté? Mistři obezliček nezklamou, na obrazovku umístili heslo se sdělením, že "místo spotu jsme podpořili akce pro děti a mládež". Jaké, kdy, kde, za kolik? To už si volič neověří, ale jak dojemně to zní. V rámci kampaně se vlastně komunistům podařilo vyrobit nejlevnější telenovelu.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video