V Portálu občana, který funguje zhruba dva a půl roku, uživatelé najdou široké spektrum služeb. Na seznam je mezi novějšími funkcemi například Očkovací portál, pomocí kterého se stáhne certifikát o očkování proti covidu-19. Portál Moje VZP pro všechny pojištěnce VZP, kteří chtějí komunikovat elektronicky. Nebo Portál Pražana, kde nově přibude funkce vyřízení poplatku za psa a jeho evidence nebo také snížení pokuty od revizora, když zapomenete Lítačku.
Zajímavým portálem je například i Registrace pilotů a provozovatelů dronů, kde je možné absolvovat elektronický test a vygeneruje se oprávnění. Nebo důchodová kalkulačka, která vám vypočítá dobu odchodu do důchodu.
Portál občana tedy nabízí přístup k přibližně 400 službám, které v současnosti využívá téměř čtvrt milionu uživatelů. Mezi ty starší patří eRecept, eNeschopenka nebo výpis z rejstříku trestů a živnostenského rejstříku.
Online služby úřadů využívá jen zlomek lidí. Stály už 300 milionů |
Hojně využívaná je především služba pro řidiče, která byla zavedena od 1. června 2021. Díky této službě je možné zpracovat elektronickou žádost o vydání řidičského průkazu. Nejvyšší nárůst byl zaznamenán 1. října 2021, kdy podalo žádost 11 500 občanů.
Změny v datových schránkách
V roce 2022 nastane nová změna v přijímání datových zpráv. „Všechny právnické a fyzické osoby budou mít zapnuté zasílání datových zpráv, přičemž pouze fyzické osoby si ho budou moci deaktivovat. Bude to tedy znamenat masivní nárůst komunikace například mezi bankou a uživatelem,“ uvádí ředitel odboru eGovernmentu Roman Vrba.
Od 1. ledna 2023 budou mít všechny podnikající fyzické osoby nově ze zákona povinně zřízenou datovou schránku. Očekává se tedy, že během roku 2023 stoupne počet datových schránek až k 5 milionům.
Datové schránky fungují jako informační systém už dvanáct let, kdy jich za tuto dobu bylo zřízeno 1,37 milionu. K velkému nárůstu uživatelů došlo po propuknutí pandemie koronaviru, která prokázala, že jsou lidé schopni a ochotni komunikovat elektronicky.