Češi neznají dopravní předpisy o cyklistice. Smrtelných nehod neubývá

  • 620
Cyklisté versus motoristé. Velká část populace stále považuje vztah těchto dvou skupin za nepřátelský. Vyplývá to i z nového sociologického výzkumu. Podle něj vadí cyklistům na motoristech nejvíce to, že nedávají za jízdy pozor a nedodržují zákonem stanovený odstup 1,5 metru od kola. Motoristy zase irituje, když cyklisté jezdí vedle sebe nebo bez helmy. Jejich střety končí i smrtelně.

Češi jezdí na kole více než kdy předtím. S tím ale podle expertů také souvisí vyšší bezohlednost na silnicích. Zvýšený počet nehod při střetu s autem zaznamenává také koordinátor bezpečnosti dopravy BESIP. Od ledna do dubna došlo na českých silnicích k více než 700 nehodám s účastí cyklisty, při kterých jich 18 zemřelo a 30 bylo těžce zraněno.

Tato čísla jsou podle vedoucího BESIPu Tomáše Neřolda z dlouhodobého pohledu negativní. Průměrně zemře 40 cyklistů ročně, takže před začátkem hlavní cyklistické sezony je číslo už téměř na polovině. Od ledna do konce března zemřelo na silnicích celkem 15 cyklistů, což je nejvíce za posledních deset let.

Překonána byla čísla z let 2012, 2014 a 2015. Tehdy během prvních tří měsíců zahynulo devět cyklistů. V loňském roce to bylo „jen“ pět.

„Dvě smrtelné nehody jsme zaznamenali i na elektrokole. Cyklistů v silničním provozu přibývá, ať už jde o sport či dopravu po městě a cyklistika je stále více celoroční aktivitou. Jde o pozitivní trend, musíme si ale uvědomit, že to vyžaduje od motoristů i cyklistů samotných vzájemnou toleranci a dodržování pravidel,“ vysvětluje vedoucí BESIPu Neřold.

Z výzkumu, který již třetím rokem zadává iniciativa Dám respekt agentuře KANTAR, vyplývají tři klíčová zjištění.

Cyklista není nepřítel?

Přes šedesát procent populace stále považuje vztah těchto dvou skupin za nepřátelský. Jako jedno z nejčastěji navrhovaných řešení této situace lidé zmiňují více ohleduplnosti účastníků silničního provozu. A alarmující je nedostatečná znalost dopravních předpisů týkajících se cyklistiky.

Cyklisté autům metry neberou, problém je jinde, říká pražský cyklokoordinátor

„Mnoho lidí si plete cyklopruh a cyklokoridor a neví, kdo má povinnost nosit cyklistickou přilbu. Přibližně třetina respondentů nedokázala správně určit požadovaný boční odstup při předjíždění cyklisty, který činí 1,5 metru,“ popisuje Roman Budský, předseda expertní rady Vize 0, která dlouhodobě usiluje o snížení nehodovosti.

Coby cyklista (motorista) respektujete v provozu druhou stranu?

celkem hlasů: 2156
Hlasování skončiloČtenáři hlasovali do 0:00 čtvrtek 8. června 2023. Anketa je uzavřena.

V zemích, kde se hodně jezdí na kolech – například v Nizozemsku či Dánsku – jsou podle Budského motoristé k cyklistům daleko ohleduplnější. A odpovídají tomu i statistiky vážných dopravních nehod. Jedním z důvodů je, že každý automobilista pravidelně usedá na jízdní kolo.

„Při řízení svého plechového miláčka se tak snadno dovede vcítit do pocitů cyklistů, které na silnici potkává. Cyklistu nepovažuje za obtížného rivala, ale za kolegu. A především za člověka,“ říká Budský.

Zvládli byste autoškolu? Vyzkoušejte nejnovější sadu otázek

I v České republice je přitom podle dat BESIP nadpoloviční většina těch, kteří často jezdí jak autem, tak na kole.

„Jsme přesvědčení, že klíčem ke zlepšení situace je především respekt a důsledná osvěta. Vždyť přes šedesát procent lidí o sobě tvrdí, že jsou zároveň cyklisté i řidiči. Jsme stále stejní lidé, jednou za volantem, jindy v sedle,“ dodává Roman Kreuziger, zakladatel iniciativy Dám respekt a desetinásobný účastník Tour de France.

Výmluvy proč nenosit helmu

Výzkum provedený společností Kantar CZ se uskutečnil letos v dubnu ve dvou cílových skupinách. U mladých řidičů ve věku 18 až 30 let a u řidičů referentů, tedy lidí, kteří používají motorové vozidlo k pracovním účelům alespoň jednou za měsíc.

Výzkum také zjistil, že by si účastníci silničního provozu měli více osvojit dopravní předpisy. Pouze 57 % mladých řidičů a 67 % řidičů referentů správně určilo požadovaný boční odstup při předjíždění cyklisty ve vzdálenosti 1,5 metru. Přibližně třetina lidí nemá o tomto pravidle povědomí.

Řidiči pozor, po zimní pauze vyrážejí cyklisté do ulic

Jen 37 % řidičů referentů a 49 % mladých řidičů správně určilo věkovou hranici, kdy je nošení přilby povinné, tedy do osmnácti let.

„Jako důvody, proč nenosí přilbu, lidé uváděli nepříjemné pocity, případně že helmu používají jen v případě delších výletů či jen při jízdě na silnici. Někteří lidé zmiňují, že helmu vůbec nevlastní,“ popisuje Neřold.

Z výzkumu také vyplývá, že lidé mají potíže rozlišit a správně určit rozdíl mezi cyklopruhem a cyklokoridorem. Rozeznat cyklokoridor od cyklopruhu lze podle Budského tak, že prvně jmenovaný je označován piktogramem cyklisty a pod ním jsou dvě šipky.

„Naopak cyklopruh je označen příslušnou vodorovnou dopravní značkou a na silnici symbolem jízdního kola. Kromě toho mívají barevně odlišný povrch – mnohdy červený,“ vysvětluje Budský.

Holandský chvat

Zajímavým zjištěním byla pro výzkumníky četnost nehod po takzvaném „dooringu“ neboli zranění cyklistů při otevírání dveří od auta. „Podle odpovědí které jsme dostali, se to děje často. Tyto střety ale nejsou nikde zaznamenané. Můžou být přitom nebezpečné a končit v nemocnicích,“ podotýká Neřold.

Právě na „holandský chvat“ a výzvu k větší ohleduplnosti se zaměřuje nová kampaň iniciativy Dám respekt, která spolupracuje s Policií ČR, BESIPem nebo Autoklubem ČR. V klipu hrají mimo jiné Roman Kreuziger a tenistka Andrea Sestini Hlaváčková.

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video