Pokud by totiž tento zákon v Česku platil, nemohl by se Dobeš a jeho předchůdci libovolně zbavovat odborníků, které nahrazovali a nahrazují (ani zdaleka se to netýká jen Dobešova ministerstva) svými kamarády, známými svých kamarádů a dokonce příbuznými.
Jaké důsledky to má v praxi? "V mém oboru bych na ministerstvu dopravy jen těžko hledal odborníka. A pokud tam nějaký vyrostl anebo se někdo jen trochu zapracoval a začal mít o propojení nového registru vozidel s ostatními elektronickými databázemi státu, které spravujeme, jen trochu ponětí, nahradil ho někdo jiný, takže jsme začínali opět z nuly," popisuje jednu z hlavních příčin nefunkčního registru vozidel Miroslav Tůma, vrchní ředitel provozu informačních a komunikačních technologií ministerstva vnitra.
Podrobněji však potíže v komunikaci svého resortu s tím Dobešovým odmítá komentovat.
Jindy rezervovaný prorektor dopravní fakulty ČVUT Petr Moos si servítky nebere: "Permanentní výměna odborníků za příbuzné, oblíbence či kamarády vyústila v Dobešově ministerstvu v naprostou nekompetentnost a amatérismus - alespoň pokud jde o zprovoznění registru vozidel."
Moos, jenž informační dopravní systémy na ČVUT přednáší, ztratil zcela důvěru v Dobešovy poradce, kteří se mezi experty netěší ani nejmenšímu renomé. Dodejme, že nekompetentní spouštění registru vozidel stálo daňové poplatníky už desítky milionů korun a další podle všeho stát ještě bude.
Brusel to ví už dávno
Odchod ministra Dobeše jen aktuálně potvrdil to, co už dlouho vyvádí Evropskou komisi z míry. Ta nyní, jako kdyby viděla až do nejskrytějších útrob ministrova resortu, konstatovala, že kvůli vlivu českých politiků na státní správu a neustálým změnám vydrží v úřadech jen málokdy kvalitní lidé (okritice Bruselu čtěte více zde).
Například v případě složitého čerpání peněz z evropských fondů tak Česko kvůli neschopnosti úředníků, kteří začínají z úplné nuly, přichází o desítky miliard korun. Trefněji to ani eurokomisař pro regionální politiku Johannes Hahn nemohl vyjádřit.
Co nás stojí rodinné a kamarádské klany?
Vláda premiéra Petra Nečase se často ohání prohlášeními, jak prý to myslí vážně s bojem proti korupci a klientelismu. Možná by však stačilo, pokud by si v resortech udržela prvotřídní experty a nekrmila tak zbůhdarma armádu příživníků, která se lepí na každého ministra či vlivného úředníka, takže pro ty schopné není zákonitě místo.
Často i proto, že tihle kamarádi by se v privátní sféře jen těžko uživili a neměli by se navíc nikdy tak skvěle, jako v dobře placených místech státní správy. Právě tyto personální čachry by zákon o státní službě mohl výrazně utlumit. Je snad právě tohle důvod, proč přes letité sliby politiků nebyl zákon přijat?
A pokud by se tak v dohledné době přece jen stalo, nemusel by šéf financí Miroslav Kalousek tak drakonicky škrtat ve výdajích státního rozpočtu ani zvyšovat lidem daně. K desítkám evropských miliard, o něž Česko kvůli neschopným přichází, si totiž přičtěme další desítky, které tyto rodinné a přátelské klany jednoduše rozkradou.