Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

České dráhy provozují až padesát let staré vlaky

  15:35
Pravděpodobnost, že vás při cestování po české železnici poveze vlak hodný 21. století, je velmi nízká. U nástupiště spíše zastaví vozidlo třicet a více let staré. Do pravidelného provozu zasahuje i půl století starý motorák, kterým České dráhy jindy lákají na nostalgické jízdy.
Veteránem na české železnici je půl století starý motorák řady 830

Veteránem na české železnici je půl století starý motorák řady 830 | foto: České dráhy

Dráhy se rády chlubí pendolinem, většina cestujících má ale pravidelné dojíždění za prací nebo do školy spojeno spíše s obrázky záplatovaných koženkových sedaček, letité špíny a věčně zamlžených oken.

Situace se v posledních letech přeci jen lepší - na místních tratích se objevily modernizované soupravy Regionova, v okolí Prahy a na Ostravsku dvoupatrové "pantografy". Zákazníci Českých drah mají přesto velkou naději, že si za jízdenku, často dražší než do autobusu, odnesou zážitek hodný železničního muzea.

"Vozový park je strašným způsobem zdevastovaný," říká odborník na železniční dopravu Karel Zeithammer z Národního technického muzea. Souhlasí s ním i Karel Mikolášek, který se dlouhodobě zabývá motorovými vozy. "Dráhy mají co dohánět. Vozový park je zastaralý, pomalu se to lepší, ale bohužel jen velmi pomalu," míní.

Letos České dráhy investují do obnovy vozů 2,7 miliardy korun. Na důkladnější omlazení vozového parku to však zdaleka nestačí.

Půlstoletí na kolejích
Pomineme-li lokomotivy, pak je veteránem v běžném provozu motorák, který se vyráběl v letech 1949 až 1960.

"Vozy řady 830 v našem majetku mají průměrné stáří dvaapadesát let. Nasazujeme je však pouze ve výjimečných případech na Šumpersku a Plzeňsku," sdělil iDNES.cz Radek Joklík z tiskového oddělení ČD. Mezi Děčínem a ústeckým Střekovem jezdí osmsetřicítka pravidelně. Podle Mikoláška si její nasazení poručil samotný Ústecký kraj.

Ironií je, že vozidlo stejného typu vozí na jednom konci republiky běžné cestující, na druhém ho dráhy nasazují coby historické vozidlo na nostalgické jízdy.

Bytelné vozy, často ale hoří
Karel Zeithammer má pro vozy, kde se okna stahují klikou, pochopení. "Není to nic tak strašného. Je to natolik bytelné, že to vydrželo do dneška. Má to slušné jízdní vlastnosti, interiéry jsou nadčasové." Podle něj jsou vozy z osmdesátých let často zdevastovanější.

Stáří se projevuje nejen na vzhledu, ale i na bezpečnosti. Motoráky tohoto typu často vzplanou, proto získaly přezdívku žhavá trubka. "Děčín dělá pro jejich bezpečný provoz, co se dá," říká Mikolášek. Přesto tu naposledy hořelo jen před dvěma roky. Rizikovým místem je podle Mikoláška výfukové potrubí poblíž hadic s palivem.

"Motorové vozy řady 830 patří dnes pouze na nostalgické vlaky, nikoliv do pravidelného provozu. Čest jejich památce, odvedly velký kus práce, ale už patří minulosti," domnívá se Mikolášek.

Jen o málo mladší jsou příměstské jednotky, přezdívané pantograf nebo žabotlam. "V Praze jsou stále v provozu pantografy řad 451 a 452, z nichž některé letos slaví čtyřicítku," vypočítává Radek Joklík z Českých drah. Podle Zeithammera "je skoro zázrak, že ještě jezdí".

Nový život starých motoráků
Vůbec nejrozšířenějším dosluhujícím vozem je motorák řady 810. Dráhy jich mají ještě asi pět set. "Když bude jezdit na lokálce s jízdní dobou do dvaceti minut, tak je k nezaplacení," vyzdvihuje Mikolášek nenáročnost vozu. Vzhledem k nedostatku vhodnějších vozidel ho ale ČD nasazují i na delší tratě. Dvouhodinové sezení na tvrdých lavicích není nikterak příjemným zážitkem.

Dráhy se loni pustily do rozsáhlé modernizace těchto motoráků na dvou a trojdílné soupravy Regionova. Cestujícím nabízejí pohodlnější interiér, nástup a výstup usnadňuje částečně nízká podlaha. Renovace starých vlaků přijde přibližně na třetinu částky, kterou by stál nový vůz. Do roku 2010 by mělo jezdit sto regionov.

"Je to rychlá cesta, jak se dostat na úroveň doby," myslí si Mikolášek a zdůrazňuje, že nemůže jít o dlouhodobé řešení. Nejen proto, že jde o rekonstrukci vozu ze 70. let (koncept je ještě starší), ale i proto, že vozidlo o dvou nápravách není pro obloukovité tratě v ČR nejvhodnější.

Jiné osobní vozy vznikají pro změnu z nepotřebných poštovních vagonů.

Na moderní vlaky nejsou peníze
Moderní vlaky vyrábí i v Česku hned několik firem. Většina produkce ale míří do zahraničí. "Vyrábíme supermoderní vozy pro Finsko, Švýcarsko či Rakousko, ale my na ně nemáme peníze," stýská si Zeithammer.

A není divu. Jeden patrový vlak CityElefant stojí přes 200 milionů korun. Přesto jich už České dráhy provozují třicet a dalších třicet si objednaly. "Pro příměstskou dopravu letos pořídíme dalších devět jednotek CityElefant," slibuje náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu Jiří Kolář.

Z kolejí by tak konečně mohly zmizet alespoň některé vlaky, které své první kilometry najezdily v časech, kdy dnešní padesátníci chodili do školy.

Autoři:

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Na Majálesu zasahovali těžkooděnci. Lidé se bouřili

  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí

26. dubna 2024  12:04

Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pokleknete a budete prosit. Generál slíbil zničit NATO do roku 2030

24. dubna 2024  21:21

Velitel čečenských sil bojujících na Ukrajině a věrný obdivovatel ruského prezidenta Vladimira...

Počkej na mě! Vyprovodil tátu do války, jeho fotka otevírala peněženky

1. května 2024

Seriál Jeho rozzářená tvář bývala za druhé světové války vystavena v každé třídě a kanadským žáčkům...

Bijec migrantů živoří. Salvini zamrzl v minulosti, spásu hledá v bájném mostu

1. května 2024

Premium Někdejší hvězda italské krajní pravice Matteo Salvini politicky živoří. Jeho strana Liga před...

Strach z problémového nájmu? Majitelé bytů mají získat garanci za nájemníky

1. května 2024

Premium Stát chce motivovat majitele nemovitostí k poskytování bydlení i rizikovým nájemcům. Pronajímatelé...

Dvacet let v Unii řečí čísel. Češi dominují v kaprech, letí také Erasmus

1. května 2024

Dvě dekády po vstupu do Evropské unie je co se týče peněz Česko více než bilion korun v plusu. Z...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...

SVJ si bude brát úvěr na opravu balkonů. Musím platit, i když ho nemám?

Výhodou bytu ve vlastnictví je, že ho můžete kdykoli prodat, pronajmout či rekonstruovat, aniž byste potřebovali...

Jsou nebezpeční či přešlechtění. Evropa zakazuje chov oblíbených psích plemen

Premium Máte doma jezevčíka? Francouzského buldočka? A co třeba pitbulla, rotvajlera nebo nějakého velkého ovčáckého psa? Tak...