Češi loni strávili v kolonách až 24 hodin, řidiči v Moskvě skoro čtyři dny

  15:00aktualizováno  15:00
V roce 2017 strávili Češi v kolonách jeden celý den. Vyplývá to z výsledků americké analytické společnosti Inrix, která analyzuje a hodnotí dopravní zácpy a jejich dopady po celém světě. V Česku na tom nejhůře byli řidiči v Praze, na druhém místě se umístily České Budějovice a na třetím Brno, ve kterém řidiči prostáli v průměru „pouhých“ 17 hodin.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Robert RambousekMF DNES

Analytici společnosti sbírali data za rok 2017 ve 38 zemích a více jak 1 300 městech. Oproti ostatním městům je na tom Česká republika poměrně dobře. Se svými 24 hodinami v kolonách se Praha umístila až na 323. místě. České Budějovice se pak s 19 hodinami dostaly do první pětistovky sledovaných měst (na to, jak dopadla ostatní česká města zařazená do sledování, se můžete podívat na stránkách společnosti).

Nejdelší dobu v kolonách - 102 hodin - prostáli řidiči v americkém Los Angeles. Hned za ním následovala Moskva, která se umístila na prvním místě pouze v rámci Evropy. Celosvětově stojí hned za Moskvou New York.

13.února 2018 v 11:04, příspěvek archivován: 27.března 2018 v 16:38

New analysis by INRIX shows that on average last year, each commuter in Los Angeles spent a huge 102 hours stuck in traffic - considerably more than second-placed Moscow and New York with 91 hours each. https://t.co/Hcx833TSlL

Do první desítky měst s nejdelší průměrnou dobou strávenou v kolonách se dále dostalo Sao Paulo, San Francisco, Bogota, Londýn anebo Atlanta. Grafiku s první stovkou měst si můžete prohlédnout na stránkách společnosti, přístupné jsou také výsledky analýzy se všemi zapojenými městy.

Dopravní situaci na silnicích sleduje i výrobce navigací TomTom. Podle jeho výsledků se na prvním místě umístilo celosvětově Mexico City, ve kterém lidé v kolonách strávili za rok 227 hodin, na druhém Bangkok a třetí pak Jakarta. TomTom vychází z dat z roku 2016, monitoroval 390 měst ve 48 zemích. 

Praha se v tomto žebříčku umístila na 94. místě. Podle TomTomu strávili Češi v pražských kolonách 116 hodin, tedy průměrně 19 minut denně. Data firmy ukazují, že pokud se řidiči v Praze dostanou do kolony, prodlužuje se podle jejich výsledků čas strávený za volantem až o 28 procent. V Brně řidiči strávili v kolonách 95 hodin, v Ostravě pak 67 hodin ročně. 

Dopravní expert Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava Martin Hájek vidí rozdílnost mezi analýzou TomTomu a Inrixu hlavně v použité metodě. „Existuje spousta metod, jak délku zpoždění měřit. V konečném důsledku však stejně každý bude mít vždycky jiné výsledné zpoždění než město jako celek,“ uvedl Hájek.

Nějakou vypovídající hodnotu by však ve výsledcích společností nehledal. „Je to hodně o tom, jak společnosti přesně počítají, co berou v potaz, jak obecně přistupují k problému. Jde spíše o marketingová čísla, realita je vždycky mnohem složitější,“ dodal dopravní expert. 

Z osobního hlediska by ovšem jako reálnější viděl čísla TomTomu. „Pokud si vezmete číslo INRIX a vydělíte jej byť jen počtem pracovních dnů v roce 2017, vyjde vám přibližně šest minut strávených v kolonách na jeden pracovní den. To je na Prahu strašně málo,“ dodal. „Podle ministerstva dopravy jsou ovšem data z komunitních systémů typu TomTom méně přesná, než data pocházející z více nezávislých společností jako INRIX,“ upřesnil tiskový mluvčí ministerstva Zdeněk Neusar.

V současné době ministerstvo dopravy ani Ředitelství silnic a dálnic České republiky (ŘSD) nemají ve svých rukou nástroj, který by mohl data nasbíraná zahraničními společnostmi potvrdit. „Ten bude k dispozici až po pořízení FCD, neboli Floating Car Data (anonymizovaná data o provozu na silnicích, pozn. red.),“ uvedl Neusar. 

Právě toto by mohlo pomoci v budoucnu plošně monitorovat dynamiku dopravních proudů a bude vyhodnocovat dopad dopravních opatření na plynulost dopravy, informovat o aktuálním stavu dopravy na vybrané komunikační síti a predikovat vývoj dopravní situace. „Toto řeší veřejná zakázka ŘSD, která je momentálně vysoutěžená a před podpisem smlouvy,“ dodal Neusar. Zakázku získala firma Vars Brno. Společnost systém a jeho pětiletý provoz nabídla státu za 267 milionů korun.


Hlavní zprávy

Nejčtenější

Čtvrt milionu lidí na Letné. Budeme tu znovu v listopadu, vzkazují Babišovi

Demonstrace za nezávislost justice a lepší vládu, kterou na pražské Letné...

V Praze na Letné proběhla největší demonstrace od roku 1989. Vyvrcholila tak série protestů za nezávislost justice a...

Impozantní, píší o demonstraci proti miliardářskému premiérovi světová média

Demonstrace za nezávislost justice a lepší vládu, kterou na pražské Letné...

O nedělní mohutné demonstraci na pražské Letenské pláni informovaly všechny světové tiskové agentury i přední...

Policie vyšetřuje znásilnění dívky u Terezína, podezřelým je cizinec

Neosvětlená cesta od zastávky autobusu ke kolejím Hvězda. Právě tady často...

Litoměřičtí policisté vyšetřují případ znásilnění, které se stalo v úterý kolem poledne na poli u severočeské obce...

Dostali se na vysněný obor. Technická chyba, přijati nejste, oznámila škola

Budova Vysoké škola ekonomické v Praze

Téměř tři stovky uchazečů o studium na jedné z fakult pražské Vysoké školy ekonomické žily přes dva dny v přesvědčení,...

Poslanci vzkazují demonstrantům: vytrvalost i smysluplnější věci na práci

Demonstrace za nezávislost justice a lepší vládu, kterou na pražské Letné...

Vytrvalost, podporu, ale i výlet někam k vodě - to přejí čeští poslanci lidem, kteří se v neděli chystají na...

Další z rubriky

Moravský Krumlov chce znovu získat Epopej, začíná opravovat zámek

Na zámku v Moravském Krumlově začnou opravy. Pak chtějí získat zpět Slovanskou...

Nejhlasitější výtky proti návratu Slovanské epopeje do Moravského Krumlova padají. Startují totiž opravy zámku za 130...

Ovčáček po mohutném protestu na Letné zvažuje vstup do politiky

Mluvčí prezidenta Jiří Ovčáček

Jiří Ovčáček, mluvčí prezidenta Miloše Zemana, dává najevo, že ho osobně láká vstup do politiky. Naplno to řekl v...

Čtvrtstoletí české ekologie: Stovky miliard šly hlavně na vodu a ovzduší

Ilustrační snímek

Do péče o životní prostředí se za čtvrt století investovalo 655 miliard korun. Většinu z toho zaplatily podniky, které...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz