Analytici společnosti sbírali data za rok 2017 ve 38 zemích a více jak 1 300 městech. Oproti ostatním městům je na tom Česká republika poměrně dobře. Se svými 24 hodinami v kolonách se Praha umístila až na 323. místě. České Budějovice se pak s 19 hodinami dostaly do první pětistovky sledovaných měst (na to, jak dopadla ostatní česká města zařazená do sledování, se můžete podívat na stránkách společnosti).
Nejdelší dobu v kolonách - 102 hodin - prostáli řidiči v americkém Los Angeles. Hned za ním následovala Moskva, která se umístila na prvním místě pouze v rámci Evropy. Celosvětově stojí hned za Moskvou New York.
Do první desítky měst s nejdelší průměrnou dobou strávenou v kolonách se dále dostalo Sao Paulo, San Francisco, Bogota, Londýn anebo Atlanta. Grafiku s první stovkou měst si můžete prohlédnout na stránkách společnosti, přístupné jsou také výsledky analýzy se všemi zapojenými městy.
Dopravní situaci na silnicích sleduje i výrobce navigací TomTom. Podle jeho výsledků se na prvním místě umístilo celosvětově Mexico City, ve kterém lidé v kolonách strávili za rok 227 hodin, na druhém Bangkok a třetí pak Jakarta. TomTom vychází z dat z roku 2016, monitoroval 390 měst ve 48 zemích.
Praha se v tomto žebříčku umístila na 94. místě. Podle TomTomu strávili Češi v pražských kolonách 116 hodin, tedy průměrně 19 minut denně. Data firmy ukazují, že pokud se řidiči v Praze dostanou do kolony, prodlužuje se podle jejich výsledků čas strávený za volantem až o 28 procent. V Brně řidiči strávili v kolonách 95 hodin, v Ostravě pak 67 hodin ročně.
Dopravní expert Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava Martin Hájek vidí rozdílnost mezi analýzou TomTomu a Inrixu hlavně v použité metodě. „Existuje spousta metod, jak délku zpoždění měřit. V konečném důsledku však stejně každý bude mít vždycky jiné výsledné zpoždění než město jako celek,“ uvedl Hájek.
Nějakou vypovídající hodnotu by však ve výsledcích společností nehledal. „Je to hodně o tom, jak společnosti přesně počítají, co berou v potaz, jak obecně přistupují k problému. Jde spíše o marketingová čísla, realita je vždycky mnohem složitější,“ dodal dopravní expert.
Z osobního hlediska by ovšem jako reálnější viděl čísla TomTomu. „Pokud si vezmete číslo INRIX a vydělíte jej byť jen počtem pracovních dnů v roce 2017, vyjde vám přibližně šest minut strávených v kolonách na jeden pracovní den. To je na Prahu strašně málo,“ dodal. „Podle ministerstva dopravy jsou ovšem data z komunitních systémů typu TomTom méně přesná, než data pocházející z více nezávislých společností jako INRIX,“ upřesnil tiskový mluvčí ministerstva Zdeněk Neusar.
V současné době ministerstvo dopravy ani Ředitelství silnic a dálnic České republiky (ŘSD) nemají ve svých rukou nástroj, který by mohl data nasbíraná zahraničními společnostmi potvrdit. „Ten bude k dispozici až po pořízení FCD, neboli Floating Car Data (anonymizovaná data o provozu na silnicích, pozn. red.),“ uvedl Neusar.
Právě toto by mohlo pomoci v budoucnu plošně monitorovat dynamiku dopravních proudů a bude vyhodnocovat dopad dopravních opatření na plynulost dopravy, informovat o aktuálním stavu dopravy na vybrané komunikační síti a predikovat vývoj dopravní situace. „Toto řeší veřejná zakázka ŘSD, která je momentálně vysoutěžená a před podpisem smlouvy,“ dodal Neusar. Zakázku získala firma Vars Brno. Společnost systém a jeho pětiletý provoz nabídla státu za 267 milionů korun.