„Do nalezení shody o dalším postupu při nastavení financování školství se pan ministr Bek rozhodl omezit vystupování v diskusních mediálních formátech. O možných řešeních jedná s odbory a dalšími klíčovými aktéry a veřejnost bude informovat poté, co společně dospějí k závěrům,“ uvedla ve vyjádření pro ČT Fojtová.
Bek naposledy jednal v pátek se zástupci Učitelské platformy, která sdružuje kolem 2000 vyučujících. Přislíbil jim, že rozšíří takzvanou školskou tripartitu o „zásadní aktéry ve vzdělávání“ včetně platformy. Podle pátečního vyjádření předsedkyně platformy Petry Mazancové jednali účastníci schůzky i o snížení maximálního počtu hodin financovaných ze státního rozpočtu nebo situaci nepedagogických pracovníků.
Bojíme se o vzdělání i výplaty, říkají protestující. Jsme chudáci, vzkazují vládě |
Mazancová v Otázkách Václava Moravce potvrdila, že Bek na pátečním schůzce avizoval, že se nebude mediálně vyjadřovat, dokud jednání neskončí. „V pondělí mají jít k panu ministrovi odbory, tak doufám, že se to tam nějak doklepne,“ řekla Mazancová. I přes to ale podle ní zůstanou nedojednané záležitosti, které budou vyřešeny až v příštím roce.
Na páteční schůzce účastníci hovořili podle Mazancové také o záměru ministerstva na snížení maximálního počtu hodin výuky financovaných ze státního rozpočtu, kvůli kterému se v pondělí zapojila velká část škol do stávky.
Počty proplácených hodin by se měly snížit na 95 procent stávajícího maxima pro základní i střední školy. Bývalý ministr školství za hnutí ANO Robert Plaga v ČT řekl, že ještě před snížením mělo ministerstvo školství nechat vypracovat analýzu.
Do pondělní stávky škol se zapojilo podle odborů v různé míře 74 procent veřejných středních, základních a mateřských škol v Česku. Jedná se podle nich o největší protest ve školství od roku 1989. Zástupci škol a školských odborů usilují o více peněz pro školství, odmítají snižovat maximální počty hodin výuky financovaných ze státního rozpočtu a chtějí zabránit poklesu platů nepedagogických pracovníků a dalších zaměstnanců. Obávají se o zhoršení kvality výuky.